Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 1 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Reprezentace hebrejského písma v křesťanské ikonografii a jeho funkce
Glancová, Alžběta ; Žonca, Milan (vedoucí práce) ; Sládek, Pavel (oponent)
Bakalářská práce se zabývá výskyty hebrejského a pseudo-hebrejského písma v křesťanském umění. Nejranější výskyt pseudo-hebrejského písma v umění je datován již do šestého století o. l. Práce se věnuje období od 12.-17. století, kdy je výskyt dochovaných inskripcí nejčastější. Většina autorů těchto inskripcí buď neovládala hebrejský jazyk vůbec, nebo dokázala pouze umně okopírovat hlásky hebrejské abecedy, s nimiž měla vizuální zkušenost. Přesto můžeme pozorovat různá, někdy velmi důmyslná, užití inskripcí ve výtvarném umění, která se mění v závislosti na kulturně-historickém kontextu doby vzniku díla, objednávce mecenáše, umístění uměleckého díla, na jeho autorovi a dalších skutečnostech. Na pozadí konkrétních příkladů zasazuje práce zobrazování hebrejštiny do kontextu středověkého a raně novověkého chápání hebrejštiny jako původního svatého jazyka, a propojuje fenomén hebrejských inskripcí v křesťanském umění s židovsko-křesťanskou polemikou a zájmem křesťanských teologů o hebrejštinu. Jednotlivé kapitoly práce se věnují zobrazení titulu crucis, desek desatera a nápisům na oděvech a předmětech.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.