Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 2 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Použití zavinovačky v péči o novorozence a kojence
FUČÍKOVÁ, Ivana
Zavinovačka neboli schránka slouží zejména k uspávání, utišení dětí. Jelikož zavinutí dítěte imituje pevnost a těsnost jako mělo v matčině děloze, cítí se většina z nich v zavinovačce klidně, bezpečně. Na trhu je mnoho zavinovaček, mezi které řadíme rychlozavinovačky, klasické šněrovací zavinovačky, kokony a speciálně vyvinuté zavinovačky pro neklidné a plačtivé děti. Cílem diplomové práce bylo zjistit, jaké znalosti mají rodiče o zavinování dětí do zavinovaček, jaké zavinovačky používají a jak zavinování působí na děti. Snažili jsme se ověřit účinky zavinování v praxi. V diplomové práci jsme použili kombinaci kvalitativně kvantitativní metody technikou rozhovoru a akčního výzkumu. Kvalitativní část výzkumu probíhala formou nestrukturovaného rozhovoru. Výzkumný vzorek tvořil 33 matek, kterým byly kladeny otevřené otázky. Výsledky z rozhovoru byly ručně zapisovány do vytištěných záznamových archů. S dotazovanými respondentkami jsme se jednotlivě setkávali v jejich domácnosti, v kavárnách či dětských hernách. Nejdříve jsme vyplnili základní údaje respondentky, které se týkaly věku, dosaženého vzdělání, bydliště počtu dětí a věku v prvním těhotenství. Dále pak probíhal rozhovor týkající se zavinování dětí do rázných typů zavinovaček. Ptali jsme se na otázky související s typem používaných zavinovaček, stylem zavinování, dobou používání zavinovaček. Zajímalo nás také, jak zavinování působilo na dítě, zda se uklidnilo, usnulo nebo bylo nadále plačtivé. Zjištěné osobní informace jsme nechali statisticky zpracovat, aby nám pomohli určit odpovědi na naše hypotézy. Akční výzkum byl prováděn u 4 dětí a jednoho páru dvojčat, v jejich domácím prostředí. Rodiče souhlasili s provedením výzkumného šetření. Byli jsme domluveni, že při výzkumu bude přítomen alespoň jeden z rodičů. Rodiče dostali záznamový arch, do kterého si zapisovali problémy se spánkem, usínáním, plačtivostí dítěte. Na základě jejich výpovědí a poznámek jsme vymysleli způsob, jak dítěti pomoci s usínáním nebo uklidněním. Rodičům jsme doporučili odbornou literaturu týkající se zavinování, kterou si mohli prostudovat. K zavinování jsme měli možnost využít více druhů zavinovaček, podle přání rodičů a zejména s ohledem na dítě, jelikož je každé individuální a potřebuje specifický postup zavinování i rozdílné zavinovačky. Společně s rodiči jsme vybrali zavinovačku a během dne nebo večer jsme dítě zavinuli do zavinovačky a zkoušeli, jak na něj působí. Rodiče pak další dny zavinovali sami a informovali nás o tom, jak se dítě v zavinovačce chová a zda dochází k požadovanému efektu. Po měsíci jsme se s rodiči opět osobně setkali a shrnuli působení zavinovačky na jejich dítě a změny, které u nich po zavinování nastaly. Výsledky: V rámci kvalitativního šetření jsme zjistili, že rodiče používají zavinovačky nejvíce na uspávání a uklidnění dítěte. Matky nejvíce uváděly používání rychlozavinovaček, klasických šněrovacích zavinovaček nebo kombinaci obou. Polovina dotazovaných matek uvedla, že používáním zavinovaček docházelo z uklidnění dítěte. Zbylá třetina matek uvedla klidný spánek dítěte po zavinutí. Děti zbylých respondentek se po opakovaném zavinutí necítily dobře, byli více plačtivé a neklidné. Otázky, které se týkaly věku, vzdělání, bydliště ukázaly, že více jak polovina respondentek má vzdělání zakončené maturitou, třetina matek má vysokoškolské vzdělání. Nejmladší matce bylo v době výzkumu 21 let, nejstarší byla ve věku 38 let, průměrný věk matek byl 28,2 let. V otázce týkající se bydliště jsme zjistili, že 19 z dotazovaných matek žije ve městě a zbylý počet, 14 žije na vesnici.
Prevence zubního kazu u dětí mladšího školního věku
FUČÍKOVÁ, Ivana
Teoretická východiska: Postoj k dentální hygieně je velice důležitý již od raného dětství. Velký vliv na správnou dentální hygienu dětí má nejen rodina, ale také stomatolog, který ve spolupráci se sestrou provádí pravidelné preventivní prohlídky. Cílem bakalářské práce bylo zjistit znalosti a dovednosti dětí v oblasti dentální hygieny a péče o vlastní chrup. Dále byla provedena edukace dětí v oblasti orální hygieny. Metoda: V bakalářské práci byla použita kombinace kvalitativně-kvantitativní metody výzkumu, technikou dotazování a pozorování. Kvantitativní šetření bylo provedeno metodou dotazování, technikou dotazníkového šetření u dětí čtvrtých a pátých tříd Základní školy Jemnice a Základní školy Dačice. Dotazníkového šetření se zúčastnilo 85 žáků. Návratnost dotazníků byla 100 %. Po získání všech dotazníků byl proveden přepis do elektronické podoby a zapsání výsledků do grafů. Následně bylo provedeno statistické zpracování. Kvalitativní metoda spočívala v pozorování tří žáků ve věku šesti, osmi a devíti let a následným rozhovorem s nimi. Děti byly pozorovány dva dny skrytě bez jakékoliv edukace, poté byly edukovány ve zkoumaných oblastech. Všechny dny bylo pozorováno stravování dětí, metody dentální hygieny a především používané dentální pomůcky. Den po edukaci byly děti znovu pozorovány. Další pozorování probíhalo týden po edukaci a bylo zaměřeno na stejné oblasti. Po pozorování děti jednotlivě odpovídaly na předem daných 22 otázek týkajících se stravování, dentální hygieny, pomůcek, stomatologických prohlídek a strachu z nich.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.