Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 1 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Edukace porodní asistentky o možnosti využití antikoncepčních metod u žen po porodu.
FALÁŘOVÁ, Eva
Plánované rodičovství a dostupnost antikoncepce se v dnešní době staly součástí životního stylu. Důležité proto je, aby porodní asistentky byly vzdělány v této oblasti a byly schopny matkám po porodu poskytnout v rámci ošetřovatelské péče kvalitní informace týkající se této problematiky. Hlavním cílem bakalářské práce bylo zmapovat způsob edukace porodních asistentek v oblasti antikoncepce po porodu a zjistit, jak se porodní asistentky orientují v antikoncepčních metodách, které lze využít v období po porodu a při kojení. Dalším cílem bylo zjistit, zda jsou matky po porodu informované v oblasti vhodného výběru antikoncepce a zda porodní asistentka má významnou roli v edukaci matek o antikoncepci po porodu. Na dané cíle byly stanoveny výzkumné otázky a hypotézy. Pro zpracování dané problematiky bylo zvoleno kvalitativní výzkumné šetření v kombinaci s kvantitativním výzkumným šetřením. Kvalitativní výzkumné šetření probíhalo metodou rozhovoru. Rozhovory byly vedeny s porodními asistentkami na gynekologicko-porodnickém oddělení Nemocnice Strakonice, a.s., dále s porodními asistentkami z ordinací praktických gynekologů ve Vodňanech, ve Vimperku a v Českých Budějovicích a s porodními asistentkami z terénní péče v oblasti Strakonice, Písek a Tábor. Výzkumné šetření probíhalo v období březen, duben 2011. Kvantitativní výzkumné šetření bylo provedeno v ordinacích praktických gynekologů ve Strakonicích, ve Vodňanech a v Českých Budějovicích. K provedení výzkumu byla zvolena technika anonymního dotazníku s 30 otázkami. Respondentkami byly ženy po porodu přicházející do ordinace praktického gynekologa na kontrolu po období šestinedělí. Celkový počet respondentek byl 121 (100%). Výzkumné šetření probíhalo v období březen, duben 2011. Cíle práce, které byly stanoveny, byly splněny. Jak vyplývá z kvalitativního výzkumného šetření, porodní asistentky se orientují v metodách antikoncepce. V praxi však tyto znalosti uplatňují pouze v případě zájmu ze strany matek. Na základě kvantitativního šetření je možné stanovit 2 hypotézy. Hypotéza 1, která byla potvrzena: Matky po porodu jsou edukované v oblasti vhodného výběru antikoncepce po porodu. Hypotéza 2, která se nepotvrdila: Dle názoru dotazovaných matek, porodní asistentka nemá významnou roli v oblasti edukace při výběru vhodné antikoncepce po porodu. I přesto, že edukace v oblasti plánovaného rodičovství a antikoncepce je v kompetencích porodní asistentky, porodní asistentky nemají významnou úlohu v edukaci týkající se této problematiky. Zásadní informace jsou poskytovány lékařem. Proto na základě poznatků a výsledků výzkumného šetření byl vytvořen edukační plán a edukační standard k edukaci pro porodní asistentky v primární péči.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.