|
Umělecký výkon a jeho autorskoprávní ochrana
Ericssonová, Michaela ; Křesťanová, Veronika (vedoucí práce) ; Holcová, Irena (oponent)
ZÁVĚR Ve své práci jsem se snažila vyložit podstatu uměleckého výkonu, práv na něm váznoucích a ochranu těchto práv. Cílem práce nebylo podat vyčerpávající výklad o všech aspektech práva výkonného umělce, ale ucelený přehled o tom, jaké postavení výkonný umělec v současném právním řádu má a jak může svá práva realizovat. Chceme-li na problematiku výkonného umělce nahlédnout z jiného úhlu pohledu, totiž z praxe a z hlediska skutečného uplatňování práv výkonného umělce v uměleckém prostředí, je bohužel třeba konstatovat, že právní úprava zůstává v mnoha případech nenaplněna. Je tomu tak jednak proto, že stále ještě není v umělecké společnosti dostatečné právní povědomí o dané problematice a ti, kteří ho mají, jej často využívají ve svůj prospěch na úkor výkonného umělce. Ve výkladu jsem na některé praktické problémy upozornila. Zmínila jsem i návrh evropské směrnice a studiové hudebníky, kterým náleží "jediná spravedlivá odměna". Z praxe vím, že studiový hudebník se po natočení skladby a vyplacení honoráře za provedení uměleckého výkonu této odměny dočká pouze zřídka a nedostane ani žádnou jinou odměnu, ačkoli oprávnění k výkonu svých práv licenční smlouvou nikomu neposkytl. Oprávněně se domnívám, že pokud by se takového postupu domáhal, mohl by se nanejvýše obávat toho, že ho příště na natáčení "již...
|
|
Umělecký výkon a jeho autorskoprávní ochrana
Ericssonová, Michaela ; Holcová, Irena (oponent) ; Křesťanová, Veronika (vedoucí práce)
ZÁVĚR Ve své práci jsem se snažila vyložit podstatu uměleckého výkonu, práv na něm váznoucích a ochranu těchto práv. Cílem práce nebylo podat vyčerpávající výklad o všech aspektech práva výkonného umělce, ale ucelený přehled o tom, jaké postavení výkonný umělec v současném právním řádu má a jak může svá práva realizovat. Chceme-li na problematiku výkonného umělce nahlédnout z jiného úhlu pohledu, totiž z praxe a z hlediska skutečného uplatňování práv výkonného umělce v uměleckém prostředí, je bohužel třeba konstatovat, že právní úprava zůstává v mnoha případech nenaplněna. Je tomu tak jednak proto, že stále ještě není v umělecké společnosti dostatečné právní povědomí o dané problematice a ti, kteří ho mají, jej často využívají ve svůj prospěch na úkor výkonného umělce. Ve výkladu jsem na některé praktické problémy upozornila. Zmínila jsem i návrh evropské směrnice a studiové hudebníky, kterým náleží "jediná spravedlivá odměna". Z praxe vím, že studiový hudebník se po natočení skladby a vyplacení honoráře za provedení uměleckého výkonu této odměny dočká pouze zřídka a nedostane ani žádnou jinou odměnu, ačkoli oprávnění k výkonu svých práv licenční smlouvou nikomu neposkytl. Oprávněně se domnívám, že pokud by se takového postupu domáhal, mohl by se nanejvýše obávat toho, že ho příště na natáčení "již...
|