| |
| |
|
Experimentální elektroakustický hudební nástroj
Hrdlička, Matěj ; Dlouhý, Dan (oponent) ; Indrák, Michal (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce se zabývá návrhem a konstrukcí experimentálního elektroakustického hudebního nástroje, který je svým charakterem inspirován analogovými syntezátory od firmy Dubreq -- stylophony. Oproti originálním stylophonům tento Stylophone zpracovává zvukový signál v digitální podobě. Stylophone obsahuje dva na sobě nezávislé generátory zvuku, kterými jsou dvě vývojové desky Arduino NANO. V teoretické části práce je popsán historický vývoj modelů originálních Stylophonů a je zde popsáno zapojení a způsob generování zvuku originálního Stylophonu z roku 1968. V praktické části se nachází popis návrhu zapojení, DPS, kódu pro Arduina a konstrukce zařízení. Také jsou zde popsány jednotlivé zvuky, které nástroj generuje, jejich frekvenční analýza a srovnání zvukového charakteru nástroje s analýzou zvuku originálního Stylophonu S1 od firmy Dubreq. Poslední kapitola práce se zabývá popisem technik hry na Stylophone a jejich zápisem do notového záznamu.
|
|
Experimentální mechanicko-elektrický hudební nástroj, spojující principy crackleboxu, noiseboxu a analogové zpožďovací jednotky s využitím magnetofonových kazet
Richter, Kryštof ; Indrák, Michal (oponent) ; Dlouhý, Dan (vedoucí práce)
Cílem bakalářské práce je navrhnutí experimentálního mechanicko-elektrického hudebního nástroje. V tomto případě je nástroj specifikován jako noisebox a cracklebox s přidanou zpožďovací efektovou jednotkou zkonstruovanou po vzoru páskového echa, ale s využitím magnetofonových kazet. V teoretickém úvodu je popsáno rozdělení elektroakustických nástrojů a jejich historie, vše doplněné o konkrétní příklady. Dále jsou představeny pojmy hardware hacking, circuit bending, magnetofonová páska a tape echo. V druhé kapitole je popsán předběžný návrh nástroje, ze kterého se bude poté později při konstrukci vycházet, doplněný o schémata a diagramy. Ve třetí kapitole bude obsažen popis samotné realizace nástroje.
|
|
VST plugin pro granulární syntézu s experimentálními formami nastavení vstupu i výstupu
Kalinič, Jan ; Dlouhý, Dan (oponent) ; Indrák, Michal (vedoucí práce)
Tato práce pojednává o vývoji zásuvného modulu, který je schopen realizovat granulární syntézu za pomoci experimentálních způsobů nastavování hodnot parametrů. Grafické návrhy a plány byly vytvořeny v editoru vektorové grafiky Inkscape. Samostatný zásuvný modul byl naprogramován v jazyce C++ s využitím frameworku JUCE a technologie VST3. Pomocí tohoto modulu lze granulární syntézu provádět nad předem určeným vzorkem, ale i nad tokem zvukového kanálu digitální audio stanice. Součástí modulu jsou i bloky s ostatními druhy zvukové syntézy, které lze taktéž modifikovat experimentálními způsoby. Plug-in je díky svým vlastnostem možné v praxi aplikovat jako efekt nad jedním zvukovým kanálem v mixovací části audio stanice.
|
|
Experimentální softwarový hudební nástroj na platformě Android kombinující sampler, syntetizér a sekvencer
Kučera, Karel ; Kavan, Jan (oponent) ; Dlouhý, Dan (vedoucí práce)
Cílem bakalářské práce je realizace aplikace jakožto experimentálního softwarového hudebního nástroje na platformě Android. Realizace částečně vychází z návrhu zpracovaného v semestrální práci. Aplikace je určena pro tablety a chytré telefony. Kombinuje funkce sampleru, sekvencéru a syntetizéru a disponuje vestavěnými efekty. Díky těmto vlastnostem umožňuje vytváření zvuků, sekvencí a skladeb. Aplikace je naprogramována pomocí vizuálního programovacího jazyku Pure Data. Grafické uživatelské prostředí je vytvořeno pomoci platformy MobMuPlat. Samotná práce se skládá ze tří částí. První část je teoretickým úvodem, kde jsou probrány teorie digitálního zpracování zvukových signálů, principy a druhy syntézy zvukových signálů, efekty a elektronické nástroje. V neposlední řadě i charakteristika jazyka Pure Data a platformy MobMuPlat. Druhá část je návrh grafického prostředí, kde jsou probrány funkce jednotlivých grafických prvků. V třetí části je pak popsána realizace aplikace pomocí jazyka Pure Data.
|
|
Experimentální softwarový hudební nástroj řízený změnou intenzity světla
Laborová, Anna ; Rajmic, Pavel (oponent) ; Dlouhý, Dan (vedoucí práce)
Práce představuje návrh a realizaci experimentálního softwarového syntezátoru Ljós užívající snímaní intenzity světla jako ovládacího prvku. Nástroj je realizován v prostředí programu Max/MSP a platformy Arduino, tělo ovladače je zhotoveno za pomocí technologie 3D tisku. Těžiště experimentálnosti spočívá v interaktivitě ovládání. Uživatel mění parametry syntezátoru pomocí světelného zdroje, konkrétně jeho intenzity.
|
|
Experimental Software Musical Instrument Controlled by Light Color
Liska, Matej ; Indrák, Michal (oponent) ; Dlouhý, Dan (vedoucí práce)
Bachelor thesis contains the theory for realization of experimental software instrument controlled by light color. It brings knowledge of sound and light waves and color pro- cessing. Besides others, it describes process of generating digital signals using additive synthesis, methods of signal processing and sonification techniques. It solves program- ming possibilities of creating, processing, playing and saving digital audio signals. The audio source is written in Java language on the JavaFX programming platform.
|
|
Experimentální softwarový syntetizér a sekvencer
Fadieiev, Heorhii ; Indrák, Michal (oponent) ; Dlouhý, Dan (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce je věnována experimentálnímu softwarovému syntezátoru a sekvenceru. Jejím hlavním cílem je realizace experimentálního elektroakustického hudebního nástroje na základě návrhu vytvořeného v rámci semestrální práce. Unikátní charakteristikou tohoto syntezátoru je možnost přiřadit každému tónu jiný vlnový průběh z oblasti subtraktivní syntézy, ale také amplitudové a frekvenční modulace, stejně jako možnost vytvoření komplikované rytmické struktury. Práce je rozdělena na několik částí. První z nich se zabývá shromážděním teoretických poznatků zaměřených na téma syntézy zvuku, MIDI a softwarového programu Max. Druhá část práce představuje návrh experimentálního nástroje s přihlédnutím k blokovému schématu syntezátoru, jeho sekvenceru a generátoru. Další část práce pojednává o realizaci nástroje, popisuje jeho vzhled, GUI, způsob ukládání dat do paměti a uvádí rozbor patche syntezátoru. Poslední část zmiňuje praktické zkušenosti a obecné charakteristiky výsledného nástroje.
|
|
Experimentální softwarový hudební nástroj
Konečný, Dominik ; Indrák, Michal (oponent) ; Dlouhý, Dan (vedoucí práce)
Cílem práce je návrh a následné vytvoření syntetizéru kombinujícího aditivní a subtraktivní syntézu v programu Max/MSP. Syntetizér se bude vyznačovat vysokou variabilitou práce s amplitudovými obálkami, nízkofrekvenčními oscilátory (LFO), možností mikrointervalového ladění a neharmonického spektra. Dále bude mít oscilátor možnost nastavení parametrů na základě textového vstupu.
|