|
Význam pohybové výchovy dětí se zrakovým postižením v mateřské škole
CÍSAŘOVSKÁ, Kateřina
Bakalářská práce se zaměřuje na význam pohybu předškolních dětí se zrakovým postižením. Cílem práce je vylíčení pohledu pedagogických pracovníků na význam zdravého pohybu u dětí se zrakovými limity v předškolním vzdělávání, včetně provedené komparace s postoji rodičů těchto dětí. Dílčím cílem je odhalit, jakým způsobem a do jaké míry se kurikulum mateřské školy pro zrakově postižené věnuje významu zdravého pohybu, včetně návyků a postojů. V práci jsou představeny základní pojmy vztahující se k dítěti předškolního věku: zrakové postižení, charakteristika dítěte se zrakovým postižením, různá specifika vývoje, předškolní vzdělávání a pohyb. V rámci kvalitativní výzkumné strategie prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů výzkumné šetření detailně popisuje tři kategorie: zaměření pohybových a zájmových aktivit, specifika rozvoje motoriky a význam pohybu u dětí se zrakovým postižením. Nalezli jsme také podobnosti a rozdíly v názorech učitelů a rodičů šetřeného vzorku a došli jsme k závěru, že obě skupiny se shodují na tom, že pohyb hraje významnou roli v životě dětí se zrakovými limity. Zajímavé je, že důvody, proč je pohyb důležitý, se mírně liší. Poznatky o zdravém pohybu jsou zachyceny v některých částech kurikulárních dokumentů a zhodnotili jsme je jako rozsáhlé. Výsledkem práce je popis těchto zjištěných skutečností a odhalení důležitosti zdravého pohybu právě u těchto dětí. Práce může posloužit jednak jako zpětná vazba pro případné úpravy v kurikulárních dokumentech v institucích pro osoby se zrakovými problémy, dále jako pomoc pro pedagogy a studenty pedagogických fakult, aby si vytvořili představu o důležitosti pohybu dětí s postižením zraku, a mohli je nasměrovat k žádoucím pohybovým návykům a postojům, tolik potřebných pro jejich budoucí život.
|
|
Životní styl žáků 2.stupně základní školy
CÍSAŘOVSKÁ, Kateřina
Diplomová práce se zaměřuje na životní styl žáků 2. stupně základní školy. Práce popisuje jejich současný životní styl, neboť s dobou se mění způsob života. Odhaluje některé negativní jevy a jiné poznatky, které mohou vést k lepšímu vnímání souvislostí a umožnit uvědomělejší přístupy k prevenci a cílenější volbu vhodných postupů na základních školách. V práci jsou představeny základní pojmy: zdraví, prevence, životní styl a některé jeho aspekty, postoje, hodnoty a je zde vymezena i vývojová etapa staršího školního věku. Výzkumné šetření zjišťuje, v rámci kvantitativní výzkumné strategie prostřednictvím dotazníku, jaké jsou aspekty životního stylu dospívajících a snaží se odhalit vztah mezi pohlavím a některými specifiky životního stylu a vylíčit jejich aktuální postoje a hodnotovou orientaci. Výsledkem této práce je popis zjištěných skutečností souvisejících s životem pubescentů.
|
|
Životní styl studenta PF JU
CÍSAŘOVSKÁ, Kateřina
Bakalářská práce popisuje životní styl studentů učitelských oborů, kteří studují v prezenční formě studia. Práce zkoumá aspekty jejich životního stylu z pohledu oboru Výchova ke zdraví. Východiskem je předpoklad, že studenti, jako budoucí učitelé, budou působit ve školním zařízení a budou povinni rozvíjet všechny stránky osobnosti žáků, a zároveň budou pro ně vzorem. V práci jsou představeny základní pojmy tématu životní styl: zdraví, životní styl, jednotlivé složky životního způsobu a jsou zde vymezeny role budoucího učitele. Výzkumné šetření zjišťuje v rámci kvantitativní výzkumné strategie prostřednictvím dotazníku, jaký je životní styl v definovaných oblastech, a pokouší se odpovědět na otázky, zda lze považovat jejich životní styl za zdravý, do jaké míry jsou studenti se svým životním stylem spokojeni a jaká je jejich míra optimálního prospívání. Výsledkem této práce je tedy popis zjištěných postojů k životnímu stylu.
|