Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 2 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Připravenost studentů 1. ročníku oboru všeobecná sestra na setkání s umírajícím
BOLKOVÁ, Ilona
Název: Připravenost studentů 1. ročníku oboru Všeobecná sestra na setkání s umírajícím Teoretická východiska: Profesní příprava na povolání sestry nepatří mezi nejjednodušší. Kromě poměrně náročných teoretických předmětů musí studenti absolvovat i spoustu hodin praxe. Během ní se setkávají s pacienty jak v dětském věku, dospělými, ale i starými. Každý z nich má jiné obtíže a většinou dochází k uzdravení nebo alespoň výraznému zlepšení. Bohužel ani v dnešní vyspělé době není medicína všemocná a studenti se často setkávají s pacientem v terminálním stádiu, pacientem umírajícím. Tato situace je bezesporu velmi složitá, zvláště pro mladého člověka. Smrt, jakožto poslední stádium lidského života, přímo i nepřímo ovlivňuje život v našem okolí a setkání s ní každý cítí jinak. Studium ošetřovatelství se v současnosti přesunulo na vysokoškolskou úroveň. Realizace tohoto druhu kvalifikačního studia se snaží vybudovat srovnatelný vzdělávací program se zeměmi Evropské unie a zajistit efektivnější péči o nemocné. Předpokládá se, že vyšší věk studentů a jejich větší vyzrálost umožní zralejší náhled na studium. Cíl práce: Hlavním cílem bakalářské práce bylo podat ucelený pohled na problematiku profesní přípravy studentů prvního ročníku oboru Všeobecná sestra na setkání s umírajícím pacientem. Byly stanoveny dvě výzkumné otázky: Jak jsou studenti 1. ročníku oboru Všeobecná sestra připraveni na setkání s umírajícím, jaké jsou jejich teoretické znalosti v problematice umírání? Jak hodnotí svou připravenost na setkání s umírajícím? Pomocí nich jsme se snažili zjistit, zda se studenti setkali na své první odborné praxi s umírajícím pacientem a jak hodnotí své dosavadní znalosti, které načerpali během prvního semestru na Zdravotně sociální fakultě. Použitá metodika: K získání informací byl proveden kvalitativní výzkum pomocí nestandardizovaných polostrukturovaných rozhovorů. Rozhovory probíhaly na základě předem připravených osmnácti výzkumných otázek. Bylo osloveno deset studentek prvního ročníku oboru Všeobecná sestra na Zdravotně sociální fakultě v Českých Budějovicích. Před začátkem rozhovorů byly respondentky ubezpečeny, že bude zachována jejich anonymita, a rozhovory byly nahrávány na diktafon. Následně byly kódovány do jednotlivých kategorií a podkategorií. Výzkumné šetření bylo uskutečněno během měsíce března 2014. Výsledky: Z výsledků bakalářské práce je patrné, jaká je skutečná úroveň připravenosti studentů prvního ročníku oboru Všeobecná sestra na setkání s umírajícím pacientem. Odpovědi na hlavní výzkumné otázky byly podrobně zpracovány ve výzkumné části, stanovený cíl byl splněn. Výsledky ukázaly, že teoretické znalosti studentek vykazují značné nedostatky. Většině z nich chybí základní vědomosti o fázích umírání, o jistých a nejistých známkách smrti, o ošetřovatelské péči o mrtvé tělo. Nejsou dostatečně připraveny ani na komunikaci s umírajícím pacientem a jeho rodinou. Znalost těchto dovedností by měla být pro vykonávání profese sestry samozřejmostí. Přesto většina studentek uvedla, že jim výuka připadá dostačující, její rozšíření považují za zbytečné. Většina z nich se domnívá, že správný přístup k umírajícímu získají až během praxe a vlastních zkušeností, ale za zamyšlení určitě stojí, zda by nebylo potřeba výuku týkající se této problematiky alespoň částečně rozšířit. Závěr: Hlavním přínosem bakalářské práce je podání uceleného pohledu na problematiku profesní přípravy studentů prvního ročníku oboru Všeobecná sestra na setkání s umírajícím pacientem. Výsledky by mohly být podnětem pro otevření diskuse mezi vedením a vyučujícími na Zdravotně sociální fakultě o možnosti rozšíření této výuky.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.