Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 1 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Vliv edukace všeobecnou sestrou na hygienické návyky u dětí předškolního věku
BOŘILOVÁ, Hana
Diplomová práce se zabývá problematikou hygienických návyků u dětí předškolního věku. V teoretické části jsme se proto zabývali specifikami předškolního, dále jsme vytvořili soubor hygienických návyků obsahující návod kdy je provádět, jaké pomůcky k tomu používat a především jak při jejich provádění postupovat. V této části jsme se také věnovali onemocněním úzce souvisejícím s nízkým hygienickým standardem, jejich mechanizmy vzniku, způsobem nákazy a především jejich prevenci. V empirické části bylo prvním cílem zjistit, jakých chyb se nejčastěji dopouštějí v oblasti hygienických návyků děti předškolního věku (4 ? 6 let). Za tímto účelem jsme oslovili záměrně vybraný soubor 16 dětí předškolního věku. Pro získávání potřebných dat jsme zvolili metodu kvalitativního výzkumu, kdy jsme vytvořili 9 speciálních obrázkových pracovních listů, přičemž každý byl zaměřen na jednu problematiku hygienických návyků. Šetření poté probíhalo v 9 dnech. Výsledkem tohoto šetření bylo, že každé dítě se dopustilo chyby ve více jak polovině úkolů a zároveň v každém úkolu se dopustila chyby více jak polovina dětí. Druhým cílem bylo vytvořit edukační kurz zaměřený na správné provádění hygienických návyků. V rámci plnění druhého cíle byl splněn i čtvrtý cíl, kdy jsme vytvořili soubor edukačních pohádkových příběhů zaměřených na jednotlivé oblasti hygieny, který byl obsažen v praktické části kurzu. S tím také úzce souvisel i třetí stanovený cíl práce, tento edukační kurz provést. Děti byly podrobeny každý den jedné lekci edukačního kurzu (to vše v dopoledních hodinách), která vždy tematicky korespondovala s pracovním listem, kterým se děti zabývaly daný den. Každá lekce obsahovala teoretickou a praktickou část. Pátým cílem práce bylo zjistit, k jaké změně v povědomí došlo v oblasti hygienických návyků u dětí předškolního věku po absolvování edukačního kurzu. Toto šetření vždy proběhlo ještě tentýž den v odpoledních hodinách. Po vyhodnocení činnosti respondentů bylo zjištěno, že každé dítě se dopustilo chyby v méně jak polovině úkolů a zároveň v každém úkolu se dopustila chyby méně jak polovina dětí. Výsledky obou časových úrovní šetření byly poté vyhodnoceny a porovnány a bylo zjištěno, že v povědomí dětí v oblasti hygienických návyků došlo k výrazné změně k lepšímu.Šestým cílem diplomové práce bylo předložit výsledky šetření u dětí rodičům, kteří mají doma dítě (děti) předškolního věku a na jejich základě zjistit, jaký by byl jejich zájem o provedení stejného edukačního kurzu i u jejich dítěte. K tomuto účelu jsme oslovili záměrně vybraný soubor 120 rodičů dětí předškolního věku (vyjma rodičů dětí, které se zúčastnili šetření ke splnění cílů 1 ? 5) a použili jsme kvantitativní metodu krátkého dotazníku, ve kterém byli dotazování na jejich pohlaví, věkovou kategorii, nejvyšší dosažené vzdělání a dosavadní počet dětí v rodině, v neposlední řadě pak zda by na základě předložených výsledků měli zájem o provedení edukačního kurzu i u jejich dítěte či ne. Rodičům byly předloženy krom dotazníků také souhrnné výsledky šetření před absolvováním edukačního kurzu a po absolvování edukačního kurzu. Dostali k dispozici rovněž ukázku pracovních listů a edukačních pohádek pro lepší představu o tom, jak šetření probíhalo. Mohli si rovněž prohlédnout demonstrační figuríny, které byly do edukace zapojené. Výsledky šetření ukázaly, že 93 respondentů (81%) by o provedení edukačního kurzu zájem mělo, přičemž nejčastějším důvodem pro to bylo, že se rodiče považují za důležité tuto problematiku zařadit do předškolního vzdělávání. Oproti tomu 27 rodičů (19%) by o jeho provedení zájem nemělo a nejčastějším důvodem pro to bylo, že dotázaní respondenti by raději naučili správným hygienickým návykům své dítě sami v domácím prostředí.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.