Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 1 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Vliv stylu řízení na pracovníky v sociálních službách
BINDEROVÁ, Gabriela
Tato bakalářská práce se zabývá styly řízení vedoucích pracovníků, kteří v pobytových zařízeních sociálních služeb představují střední management. Hlavním cílem práce je zjistit, co vybraní vedoucí pracovníci v rámci stylů řízení považují za negativa, respektive pozitiva a to ve vztahu k pracovníkům v sociálních službách. V úvodní části jsou obecně definovány sociální služby, podrobněji je popsána služba Domov pro seniory, kde probíhal výzkum. V další části se věnuji organizační struktuře a jejím jednotlivým typům. Na tuto část navazuje podkapitola, která se zabývá managementem obecně, dále definuje specifika managementu v sociálních službách, představitele středního managementu v pobytovém zařízení a řadové zaměstnance. Podkapitola věnující se řízení a vedení se detailněji zabývá jednotlivými styly řízení, možnostmi jejich aplikace, výhodami a riziky jejich užití. Dále je věnován prostor stylům vedení a podstatě vedení moci. V následující části se věnuji ovlivňování zaměstnanců v pracovním procesu, především motivaci, komunikaci, kontrole a hodnocení zaměstnanců. Do hloubky jsem se zabývala otázkou motivace a stimulace pracovníků v sociálních službách, jako jedním z nejvýznamnějších prvků vedení lidí. V této části jsou popsány základní teorie motivace a stimulační prostředky s jejich efekty. Poslední podkapitola teoretické části je věnována negativním specifikům práce v sociálních službách, zejména syndromu vyhoření, syndromu pomocníka a fluktuaci zaměstnanců. Tato negativní specifika jsou zde obecně definována, přiblíženy jsou možnosti prevence a předpoklady vzniku těchto ohrožení. Empirická část se zabývá zpracováním výzkumu, který probíhal v pěti domovech pro seniory v Českých Budějovicích a blízkém okolí. Pro získání informací jsem zvolila strategii kvalitativního výzkumu, metodu dotazování a techniku polostrukturovaného rozhovoru. Z informací získaných prostřednictvím polostrukturovaného rozhovoru bylo zjištěno, co vybrané vedoucí pracovnice v rámci zvoleného stylu řízení považují za negativa a pozitiva ve vztahu k pracovníkům v sociálních službách. Za základ pozitivního vlivu stylu řízení respondentky považují přizpůsobení stylu řízení pracovní skupině, což předpokládá dobrou znalost pracovního kolektivu jako celku, ale i znalost charakteru, schopností a dovedností jednotlivých zaměstnanců. V rámci stylu řízení jako pozitivum vedoucí pracovnice uváděly účast podřízených na rozhodování, průběžné každodenní hodnocení, kontrolu a přímou ústní komunikaci jako možnost rychlé reakce na vzniklé problém, ale i jako významný nástroj motivace zaměstnanců. V oblasti motivace a stimulace respondentky za nejvýznamnější a z pohledu pozitivního vlivu na pracovníky v sociálních službách považují povzbuzování (ve smyslu kladného hodnocení a různých forem pochval), budování přátelské atmosféry v pracovním kolektivu a zlepšování pracovních podmínek a režimu práce, což je ve shodě i s preventivními opatřeními týkajícími se syndromu vyhoření a fluktuace. Z výsledků dále vyplynulo, že respondentky za zásadní negativa ve vztahu k řízení a jeho vlivu na pracovníky v sociálních službách považují nefungující spolupráci a komunikaci s vrcholovým managementem, nedostatek finančních prostředků a nedostatek času, který by rády věnovaly svým podřízeným. Výsledky bakalářské práce mohou sloužit jako podnět ke zlepšení spolupráce mezi středním a vrcholovým managementem v zařízeních sociálních služeb.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.