Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 1 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Spolupráce sester a studentů oboru Všeobecná sestra v průběhu praktické výuky
BĚHANOVÁ, Kateřina
Na povolání všeobecné sestry jsou v posledních letech kladeny stále vyšší nároky. Z tohoto důvodu se začalo na středoškolské vzdělání pohlížet jako na nedostatečné, a pro budoucí sestry se stalo nutností absolvovat vyšší odbornou či vysokou školu. Aby byly budoucí absolventi oboru Všeobecná sestra dostatečně připraveni na výkon tohoto povolání, je nutné získat náležité praktické zkušenosti během praktické výuky. V této souvislosti je třeba, aby spolu sestry a studenti vzájemně spolupracovali. Při nespolupráci se efektivita vzdělávání mnohonásobně snižuje. Cílem bakalářské práce je zmapovat faktory ovlivňující spolupráci sester a studentů oboru všeobecná sestra v průběhu praktické výuky. Pro splnění cíle bylo stanoveno 6 hypotéz. H1- Spolupráce sester a studentů oboru všeobecná sestra v průběhu praktické výuky je přímo závislá na ročníku studia. H2 - Spolupráce sester a studentů oboru všeobecná sestra v průběhu praktické výuky je přímo závislá na věku sester. H3 - Spolupráce sester a studentů oboru všeobecná sestra v průběhu praktické výuky je přímo závislá na vzdělání sester. H4 - Spolupráce sester a studentů oboru všeobecná sestra v průběhu praktické výuky je přímo závislá na charakteru oddělení. H5 - Spolupráce sester a studentů oboru všeobecná sestra v průběhu praktické výuky je přímo závislá na druhu středoškolského vzdělání studenta. H6 - Spolupráce sester a studentů oboru všeobecná sestra v průběhu praktické výuky je přímo závislá na postoji sester k vysokoškolskému vzdělávání sester. V empirické části bakalářské práce byla využita metoda kvantitativního šetření. Samotný sběr dat byl uskutečněn technikou dvou nestandardizovaných dotazníků vlastní konstrukce. Jednotlivé dotazníky byly rozdány 120 sestrám z klinických pracovišť českobudějovické nemocnice, kam docházejí studenti oboru Všeobecná sestra na praktickou výuku a 174 studentům všech ročníků prezenčního studia oboru Všeobecná sestra. Prvnímu ročníku byly předloženy dotazníky písemnou formou. Druhému a třetímu ročníku tohoto oboru byly dotazníky předloženy elektronickou formou. Oběma skupinám bylo položeno 20 otázek s použitím uzavřených, polootevřených, otevřených a filtračních variant odpovědí. Data byla zpracována v programu Excel, kde byla nejprve provedena základní popisná statistika. V rámci tohoto kroku byly vypočteny absolutní a relativní četnosti jednotlivých odpovědí respondentů. Pro lepší přehlednost byly výsledky znázorněny prostřednictvím grafů. Stanovené hypotézy byly následně testovány s využitím chí kvadrát testu. Obecně bylo zjištěno, že sestry jsou se studenty převážně spokojené a jejich přítomnost na pracovišti považují za přínosnou. Naproti tomu studenti zastávají spíše neutrální názor. Z testování hypotéz bylo zjištěno, že na spolupráci sester a studentů nemá vliv ročník studia studenta, předešlé vzdělání studenta, vzdělání sestry či postoj sester k vysokoškolskému vzdělávání sester. Naopak vliv na spolupráci má věk sester, kdy výzkum potvrdil, že mladší sestry jsou více spokojené se spoluprácí než sestry starší. Dále byla potvrzena závislost spolupráce s charakterem oddělení, kdy sestry z oddělení ARO/JIP berou studenty na pracovišti spíše jako přítěž oproti sestrám z oddělení následné péče. Výzkum také odhalil mnoho zajímavých odpovědí. Z odpovědí vyplývá, že většina sester a studentů je se spoluprácí spokojeno. Pokud dojde k nějakému konfliktu na pracovišti, jedná se převážně o nedorozumění v komunikaci, neochotu a aroganci sester či studentů. Práce poskytuje náhled na problematiku spolupráce sester a studentů během praktické výuky. Výsledky mohou využít jak sestry, tak i studenti k větší informovanosti o tom, v čem tkví nejvíce problémů v průběhu praktické výuky a mohly tak tyto problémy řešit. Dále mohou výsledky posloužit pro pracovníky nemocnic a škol, které vzdělávají všeobecné sestry. Práce může též sloužit jako podklad k dalšímu výzkumnému šetření.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.