Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 2 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Prevence zneužívání legálních návykových látek - alkoholu, tabákových výrobků a energetických nápojů žáky prvního stupně vybraných základních škol na Českobudějovicku.
ANTALOVÁ, Dominika
Diplomová práce se zabývá způsoby prevence zneužívání legálních návykových látek žáky prvního stupně základních škol. Práce je zaměřena na užívání alkoholu, tabákových výrobků a energetických nápojů. Respondenty se stali žáci prvního stupně základních škol na Českobudějovicku. Cílem této práce je objasnit, zda a do jaké míry jsou rizikem užívání legálních návykových látek alkoholu, tabákových výrobků a energetických nápojů zasaženi žáci prvního stupně. Mnoho výzkumných prací zabývajících se tímto tématem je zaměřeno na cílovou skupinu žáků druhého stupně základní školy nebo na středoškoláky. V dnešní době ale bohužel musíme počítat s tím, že se návykové látky rozšiřují i na okruh žáků stupně prvního. Práce je rozdělena na část teoretickou a část praktickou. Teoretická část se zabývá definicemi, jako je legální návyková látka, alkohol, tabákové výrobky, energetické nápoje, rizikové chování, návykové chování, prevence, rodinné prostředí apod. Praktická část je zpracována pomocí kvantitativního výzkumu. Mezi žáky čtvrtých a pátých tříd českobudějovických základních škol bylo rozděleno celkem 304 dotazníků. Základní školy byly vybrány podle lokality. Tři základní školy se nacházejí přímo v centru Českých Budějovic a zbylé tři školy můžeme zařadit mezi školy z okrajových částí města. Další částí výzkumu bylo zmapování minimálních preventivních programů jednotlivých škol. Provedeným výzkumem byl zjištěna míra výskytu legálních návykových látek u žáků prvního stupně základních škol. Žáci jsou nejvíce zasaženi užíváním energetických nápojů. Na prvním stupni základních škol se můžeme setkat i se zneužíváním alkoholu. V nejmenší míře se u žáků čtvrtých a pátých tříd vyskytuje užívání tabákových výrobků. Výzkum navíc ukázal, že prevence užívání návykových látek na základních školách probíhá v rámci výuky, dále je uskutečňována prostřednictvím rodičů žáků. Pomocníkem v prevenci jsou i média (televize a internet). I přes probíhající preventivní programy si část žáků neuvědomuje škodlivost zkoumaných návykových látek. Poměrně veliký problém měli žáci s identifikací škodlivé návykové látky obsažené v energetických nápojích. Výsledky zpracovaných dotazníků mohou být částečně ovlivněny faktem, že ne všichni žáci odpovídali zcela pravdivě i přesto, že každý z nich byl informován o anonymitě při zpracování dotazníků.
Metody koordinované rehabilitační péče u jedinců s mentálním postižením v jihočeských zařízeních
ANTALOVÁ, Dominika
Ucelená rehabilitace poskytuje osobám se zdravotním postižením komplexní péči pomocí všech prostředků této rehabilitace. Jedná se o prostředky léčebné, pedagogické, sociální a pracovní. Velmi důležitá a zároveň výhodná je propojenost všech čtyř prostředků ucelené rehabilitace. Ucelená rehabilitace je prospěšná jak u osob s mentálním postižením, tak i u osob s tělesným či kombinovaným postižením. Prostředky ucelené rehabilitace se dají upravovat dle individuálních potřeb osoby se zdravotním postižením. Tato bakalářská práce je zaměřena na ucelenou rehabilitaci osob s mentálním postižením. V teoretické části práce je popsána koordinovaná rehabilitace dle různých autorů zabývajících se tímto tématem. V první kapitole je objasněn pojem koordinovaná rehabilitace, ve druhé pojem mentální postižení. V rámci definice pojmu mentální postižení jsou uvedeny i stupně tohoto postižení. Jedná se o lehkou mentální retardaci, středně těžkou mentální retardaci, těžkou mentální retardaci a hlubokou mentální retardaci. U všech těchto stupňů mentálního postižení jsou uvedeny základní definice a informace. Ve třetí až šesté kapitole jsou popsány prostředky ucelené neboli koordinované rehabilitace. Jedná se o prostředky pedagogické, pracovní, léčebné a sociální. Každý prostředek ucelené rehabilitace je podrobněji rozpracován. V sedmé až deváté kapitole jsou popsána jihočeská rehabilitační střediska, především střediska českobudějovická. Jedná se o centrum ARPIDA, Bazalka, o.p.s. a Domov Libníč a Centrum sociálních služeb Empatie. Jsou zde popsány všechny služby, které tato centra nabízejí. Všechna centra poskytují odbornou péči pro osoby s mentálním, tělesným a kombinovaným postižením. Cílem bakalářské práce je zjistit, zda jihočeská rehabilitační zařízení dostatečně využívají ucelenou rehabilitaci a především všechny dostupné prostředky při péči o osoby s mentálním postižením. Praktická část se zabývá výzkumem metod ucelené rehabilitace využívaných v jihočeských zařízeních, zejména v centrech ARPIDA, Bazalka, o.p.s. a Domov Libníč a CSS Empatie, která jsou popsána v teoretické části bakalářské práce. V praktické části byl použit kvalitativní výzkum, který probíhal formou polostrukturovaných rozhovorů. Na výzkumu se podílelo 6 respondentů z center ARPIDA, Bazalka, o.p.s. a Domov Libníč a CSS Empatie, kteří pomocí rozhovorů sdělovali informace ohledně metod ucelené rehabilitace osob s mentálním postižením využívaných na jejich pracovišti. Pro účel rozhovoru byly předem stanoveny otázky. Otázek bylo celkem 10 a jsou uvedeny v příloze této bakalářské práce. Z každého centra byli vybráni 2 respondenti, kteří byli ochotni se na výzkumu pomocí rozhovorů podílet. Odpovědi respondentů byly s jejich souhlasem zaznamenány na diktafon a jejich obsah byl zpracován do písemné podoby. Dle výsledků, které výzkum přinesl, lze konstatovat, že v jihočeských rehabilitačních zařízeních, a to zejména v centrech ARPIDA, Bazalka, o.p.s., Domově Libníč a CSS Empatie se využívají v dostatečné míře všechny prostředky ucelené rehabilitace u osob s mentálním postižením. Kvalitní péče je osobám se zdravotním postižením poskytována kvalifikovaným personálem. Dalším závěrem, který z výsledků výzkumů vyplývá, je, že při rehabilitaci osob s mentálním postižením se klade největší důraz na pracovní, sociální a pedagogické prostředky ucelené rehabilitace, avšak léčebná rehabilitace u osob s mentálním postižením zůstává mírně v pozadí. Léčebný prostředek rehabilitace se využívá zejména u osob s mentálním postižením, které mají přidružené tělesné postižení, nebo je těmto osobám léčebný prostředek ucelené rehabilitace indikován lékařem. Tato bakalářská práce by mohla sloužit jako informační materiál pro studenty oborů zabývajících se ucelenou rehabilitací nebo osobami s mentálním postižením. Dále tato bakalářská práce může pomoci osobám s mentálním postižením či jejich blízkým při výběru vhodného rehabilitačního centra v jihočeském kraji.

Viz též: podobná jména autorů
2 Antalová, Daniela
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.