|
Čtenářské dílny jako prostředek učení (se) němčině jako cizímu jazyku
Štěpánová, Marta ; Bučková, Tamara (vedoucí práce) ; Švermová, Dagmar (oponent)
Tématem této práce jsou čtenářské dílny jako prostředek učení (se) němčině jako cizímu jazyku. Cílem práce je zjistit, zda, a v případě že ano, pak jaký má tato organizační a metodicky invenční forma didaktický potenciál ve výuce němčiny jako cizího jazyka. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Zaměřuje se na literární text a jeho roli při výuce, stranou nezůstává ani zastoupení literatury ve Společném evropském referenčním rámci (dále SERR) a v Dodatku k SERR. Pozornost je věnována dovednosti čtení s důrazem na literární čtení, které je stěžejní pro práci s literárním textem. Koncept čtenářských dílen představuje přemostění mezi teoretickou a praktickou částí a přináší čtyři různé adaptace literárních textů cílících na literární, komunikační, interkulturní a jazykovou kompetenci. Empirické šetření obsažené ve čtvrté kapitole prezentuje výsledky dotazníkového šetření, které bylo prováděno mezi učiteli německého jazyka na základních fakultních školách PedF UK. Zkoumání vycházelo z potvrzené hypotézy, že učitelé s literárními texty pracují jen velmi zřídka, i když práci s literárními texty považují za přínosnou. KLÍČOVÁ SLOVA Čtení, literární čtení, čtenářské dílny, didaktická adaptace literárních textů pro děti a mládež, výuka němčiny jako cizího jazyka na ZŠ.
|