Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 2 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Dilemata v sociální práci při práci s umírajícími
ŠTIKOVÁ, Petra
Umírání a smrt jsou nejen vysoce osobní témata, ale nelze opominout, že jde i o témata sociální, neboť jsou jimi zasaženi vždy i další lidé a společnost. Sociální pracovníci a pracovníci v sociálních službách pomáhající umírajícím osobám prožít smysluplný, důstojný a bezbolestný zbytek života musí při své práci činit řadu rozhodnutí, která jsou pro ně mnohdy nelehká a nepříjemná, dokonce v některých případech nemají žádné správné řešení. Jde o dilematické situace, se kterými se tito pracovníci setkávají při své každodenní práci. Tato diplomová práce je proto zaměřena na problematiku dilemat v sociální práci s umírajícími. V teoretické části diplomové práce představuji problematiku sociální práce v kontextu umírajících. Abychom mohli pochopit určité souvislosti, je třeba o problematice umírání něco znát, proto se ve své práci okrajově věnuji i pojmům, jako je umírání, smrt a paliativní péče. Jako stěžejní část práce tvoří problematika dilemat, kde vycházím z Musilovo (2004) pojetí všedních dilemat. V teoretické části se však věnuji pouze dilematům, která nebyla výzkumem prokázána. Ostatní dilemata jsou blíže specifikována v empirické části. V empirické části jsem stanovila jeden hlavní cíl, kterým jsem se snažila zjistit, s jakými dilematy se setkávají pracovníci pracující v sociálních službách s umírajícími (hospice, dům s pečovatelskou službou, domovy pro seniory) a jakým způsobem tato dilemata řeší. K tomuto cíli jsem si stanovila dvě hlavní výzkumné otázky a šest dílčích výzkumných otázek. Ke sběru dat jsem zvolila kvalitativní výzkum, metodu dotazování, techniku sběru dat formou polostrukturovaného rozhovoru. Výzkumný soubor jsem vybrala metodou prostého náhodného výběru. Výzkumný soubor musel splňovat předem stanovená kritéria. Pro zpracování dat výzkumu jsem zvolila metodu případové studie. Výzkum probíhal ve dvou fázích, kdy v první fázi byl proveden předvýzkum a poté následně proběhl vlastní výzkum. Cílem práce bylo zjistit, s jakými dilematy se setkávají pracovníci pracující v sociálních službách s umírajícími (hospice, dům s pečovatelskou službou, domovy pro seniory) a jakým způsobem tato dilemata řeší. Z výsledků výzkumu vyplynulo, že se pracovníci pracující v sociálních službách s umírajícími s dilematy setkávají. Výzkumem bylo zjištěno celkem devět dilemat, přičemž některá se u jednotlivých pracovníků opakují. Dále výzkum ukázal, že pracovníci ve většině případů řeší dilemata tak, jak jim jejich nejlepší vědomí a svědomí dovoluje, nasbírané zkušenosti jsou asi nejcennějším pomocníkem při řešení dilematických situací a v neposlední řadě většina oslovených respondentů pokládá za důležitou diskuzi nad dilematy v multidisciplinárním týmu. Domnívám se, že cíle mé práce byly naplněny a na výzkumné otázky poskytly odpovědi. Práce by mohla posloužit jako podklad pro konferenci či pro odborný článek zabývající se touto problematikou.
Volnočasové aktivity žáků se zdravotním postižením v základních školách praktických a v základních školách speciálních v okrese Český Krumlov a České Budějovice
ŠTIKOVÁ, Petra
Má bakalářská práce se zabývá volným časem mentálně postižených dětí, které navštěvují základní školy praktické a základní školy speciální. Teoretická část popisuje zejména problematiku volného času a mentálního postižení. Zahrnula jsem tam však i integraci mentálně postižených osob do společnosti a krátký exkurz na systém školských zařízení pro mentálně postižené žáky. Cílem práce je zjistit jaká je nabídka volnočasových aktivit v mimoškolních zařízeních pro žáky základních škol praktických a základních škol speciálních v okrese Český Krumlov a České Budějovice a zda žáci tyto volnočasové aktivity využívají. S tím souvisí další cíl, který si klade za úkol zjistit, zda mimoškolní zařízení nabízející volnočasové aktivity dostatečně informují žáky ZŠ praktických a ZŠ speciálních o své nabídce zájmových kroužků a zda je využití této nabídky závislé na finanční situaci rodiny. Posledním cílem je zjistit jaká je nabídka volnočasových aktivit v rámci ZŠ praktických a ZŠ speciálních. Průzkum byl uskutečněný pomocí dotazníku pro rodiče dětí základních škol praktických a základních škol speciálních a dále pomocí dvou řízených rozhovorů. Jeden z rozhovorů byl uskutečněn s řediteli základních škol praktických a základních škol speciálních a druhý se zástupci volnočasových zařízení. To vše v okrese Český Krumlov a České Budějovice. Ze sebraných dat vyšly následující výsledky: volnočasové aktivity v mimoškolních zařízeních jsou dostupné pro žáky základních škol praktických a základních škol speciálních a nabídka zájmových kroužků v těchto školách pokrývá potřeby žáků, kteří mají o tyto kroužky zájem. Výjimkou je základní škola praktická v Loučovicích, která žádné kroužky nenabízí. Bylo by vhodné v této škole nějaký zájmový kroužek založit. Výzkum dále prokázal, že nutnost plateb za mimoškolní zájmové aktivity, není příčinou, proč děti tyto kroužky nenavštěvují. Hlavní problém je v informační síti mezi volnočasovými zařízeními a školou a následně mezi školou a rodiči dětí. Pak situace dopadá tak, že děti navštěvují pouze kroužky v rámci školy, i když by měly větší rozsah výběru v mimoškolských zařízeních.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.