Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 1 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Spolupráce MŠ a center EVVO v Jihočeském kraji
ŠTENGLOVÁ, Denisa
Ve své práci se zabývám realizací environmentální výchovy v mateřských školách za využití spolupráce s centry EVVO (Environmentální vzdělávání, výchova a osvěta) v Jihočeském kraji. V oblasti školství je EVVO jedním z průřezových témat zaneseným v Rámcových vzdělávacích programech pro všechny úrovně vzdělávání ? předškolní, základní, základní s úpravou vzdělávání žáků s lehkou mentální retardací, pro obor vzdělání základní škola speciální, pro gymnázia, pro odborné vzdělávání. Obecným cílem environmentální výchovy je probudit v člověku zájem o přírodu a vést ho k ochraně životního prostředí. V Rámcovém vzdělávacím programu předškolního vzdělávání je environmentální výchova zastoupena oblastí nazvanou Dítě a svět. Ale prostupuje i ostatními oblastmi, protože se jedná o téma průřezové. K realizaci environmentální výchovy v mateřské výchovy můžeme využít mnoha metod a prostředků. Také můžeme využít některé ze služeb center EVVO. V Jihočeském kraji je celkem 12 center EVVO, která nabízejí své služby v rámci environmentální výchovy mateřským školám. Cílem mé práce bylo zjistit nabídku programů a služeb center EVVO pro mateřské školy v Jihočeském kraji a zjistit, zda mateřské školy v Jihočeském kraji považují nabídky center EVVO za dostačující. Dále jsem se ještě zaměřila na realizaci environmentální výchovy u integrovaných dětí s postižením v mateřské škole a také na to, zda jsou centra ochotna a schopna své služby uzpůsobit těmto dětem. K získání výsledků jsem použila výzkum kvalitativní, metodu dotazování techniku rozhovor. Z výsledků vyplývá, že centra EVVO mají širokou nabídku služeb zahrnující škálu výukových programů pro mateřské školy, řadu projektů, také pořádají příležitostné akce, semináře pro pedagogy, různé přednášky, soutěže, výstavy, poskytují mateřským školám metodickou podporu, zapůjčují různé materiály a pomůcky a nabízejí poradenství v oblasti ekologické výchovy. Nejvíce využívanými centry EVVO v Jihočeském kraji jsou CEGV Cassiopeia a Ochrana Fauny ČR. Mateřské školy jsou s nabídkou služeb center EVVO spokojeny. Na jejím obsahu by nic nezměnily. Nejvíce využívají jejich výukové programy a semináře pro pedagogy. Co se týká integrovaných dětí, centra EVVO se snaží své služby maximálně uzpůsobit jejich potřebám. Mateřské školy jsou s nabídkou spokojeny a oceňují snahu center EVVO o maximální uzpůsobení služeb této cílové skupině. A ještě doplňují, že při práci s těmito dětmi je nutné uzpůsobit činnosti jejich možnostem. V centrech EVVO převážně chybí programy cíleně zaměřené na děti s postižením, což vidím jako velký nedostatek. První vlaštovkou v Jihočeském kraji v tomto byl projekt CEGV Cassiopeia ?Nevidím, neslyším, ale vím, který byl zaměřen na EVVO pro žáky s postižením ze ZŠ. Myslím si, že tato skutečnost by se měla změnit. Příkladem může být projekt Zahradní terapie - Gartentherapie realizovaný obecně prospěšnou společností Chaloupky, který je zaměřen na sociální zapojení a inkluzi znevýhodněných skupin. Environmentální výchova v mateřské škole má své opodstatnění, jak vyplývá nejen z teoretických poznatků, ale i z praxe. Dítě v předškolním věku si vytváří své hodnoty, můžeme ho tak vést k lásce a úctě k přírodě a k její ochraně.

Viz též: podobná jména autorů
1 Štenglová, Dana
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.