Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 2 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Narušení zákonnosti ČR cizinci - migrační vlna velkého rozsahu
ŠKOLKA, Michael
V roce 2004 se ČR stala členem EU a v roce 2007 vstoupila do tzv. Schengenského prostoru. Tyto dva historické okamžiky byly pro ČR důvodem pro vytvoření legislativních změn, které souvisí zejména s ochranou vnějších státních hranic, zajištění veřejného pořádku na území ČR a také zavedení různých směrnic a zákonů, které upravují mimo jiné pohyb zboží a pobyt cizinců na území ČR. Součástí strategie zajištění veřejného pořádku na území ČR je mimo jiné typový plán ?Migrační vlna velkého rozsahu?. Je důležité uvést, že vstupem ČR do Schengenu došlo ke zrušení pozemních hranic a hraničních přechodů a tedy k volnému pohybu osob včetně cizinců. ČR se stala zemí, která má pozemní hranice vnitřní a vnější hranice má pouze na mezinárodních letištích. Tato skutečnost sice přinesla pro občany ČR velké usnadnění např. při cestování, ale zároveň se zde otevírá velký prostor pro mezistátní trestnou činnost, kam bezesporu patří i nelegální migrace spojená s převaděčstvím, obchod s lidmi, narkotiky a zbraněmi. Na základě výše uvedených skutečností je dostatečně odůvodněn závěr, že typový plán Migrační vlna velkého rozsahu má v současné době své reálné opodstatnění a existuje zde riziko, že migrační vlna cizinců může do ČR přijít. Tento předpoklad je podložen výzkumem migračních toků do Evropy a dále do ČR, rovněž je ovlivněno nestabilní politickou situací v afrických a asijských zemích. Tento typový plán upravuje postupy a činnosti vlády, ministerstev, krajských úřadů a obcí. Řadu úkolů plní MV ČR, zejména Odbor azylové a migrační politiky, a dále složky Policie ČR, zejména Služba cizinecké policie v současné době Odbory cizinecké policie zařazené ve struktuře Krajských ředitelství Policie ČR. Dnem 1.1.2011 došlo k zásadní reorganizaci Služby cizinecké policie, jejíž součásti plní úkoly z tohoto typového plánu. Do současné doby nebyly ustanoveny útvary Policie ČR, které by úkoly po orgánech Služby cizinecké policie převzaly, a proto bude z mé strany vytvořen návrh aktualizace tohoto typového plánu.
Problematika pobytu, nelegální migrace a trestné činnosti cizinců po vstupu ČR do Schengenského prostoru na území Jihočeského kraje.
ŠKOLKA, Michael
Vzhledem k tomu, že se ČR stala vnitřní zemí schengenského prostoru, situace v oblasti legální a nelegální migrace doznala značných změn. Vymizelo převaděčství přes státní hranici, naopak některé formy migrace zůstaly nebo se rozšířily. Organizátoři nelegální migrace v dnešní době využívají ČR spíše jako tranzitní zemi a nyní se obrátili k {\clqq}legálnějším metodám, jako je vyřizování některých typů víz (studijní, pracovní apod.), povolení pobytu na základě fiktivních sňatků nebo určení otcovství k občanu ČR, pozvání fyzických či právnických osob a migrace s využitím falešných nebo pozměněných dokladů. V boji proti nelegální migraci je důležité vytvoření účinné politiky a účinných opatření. Členské státy Evropské unie by se měly zaměřit na účinné navracení nelegálně pobývajících státních příslušníků třetích zemí. V otázce návratů je důležité zintenzívnit spolupráci se zeměmi původu a zeměmi tranzitu. Dalším důležitým bodem je zpřísnění sankcí vůči zaměstnavatelům, kteří nelegálně využívají levných pracovních sil zejména z východního bloku. Je třeba se také zaměřit na integraci cizinců, jak v oblasti sociální, tak v oblasti ekonomické. Prvořadým cílem by mělo být využití jejich původní kvalifikace v zemi jejich původu a sekundárním pozitivem v tomto uplatnění by byla i eliminace nelegálního zaměstnávání v těch několika oblastech, kde je nedostatek domácích pracovních sil a jsou zde zaměstnáváni cizinci bez potřebných vědomostí a praxe. V otázce trestné činnosti cizinců vidím východisko jak v preventivních opatřeních, co se týká jednotlivců, tak v represivních opatřeních k potírání organizovaného zločinu. Jelikož se často jedná o mafie a nebezpečné kriminální živly, je zde důležitá důsledná činnost Policie a příslušných úřadů k eliminaci této těžké kriminální činnosti. V oblasti prevence kriminality cizinců bych navrhl komplex sociálních a situačních opatření, jejichž cílem by bylo snižování kriminality, zapojování problémových skupin cizinců do života většinové společnosti a zvyšování povědomí veřejnosti o metodách ochrany před trestnou činností. K sociální prevenci by bylo ale třeba zapojit další subjekty, především nestátní neziskové organizace, občanské iniciativy, podniky, média a samotné obyvatele města.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.