National Repository of Grey Literature 4 records found  Search took 0.01 seconds. 
Authorship identification in case of songs for several voices in Czech hymnal from museum in Hradec Králové that were not written by Adam Václav Michna z Otradovic
Janosik-Bielski, Marek ; Kolár, Jaroslav (advisor) ; Hošna, Jiří (referee)
Od nepaměti člověk vyjadřuje všeliká hnutí ducha také navenek, ať už neurčitým zvukem, nebo slovem. Slovo jako takové může často vyjádřit více než pouhý zvuk, někdy však je bud' nedostatečné, nebo naopak na škodu. Člověk proto skloubil slovo s vlastnostmi jiných, neurčitých zvuků a vytvořil slovo zpívané, které plněji vyhovuje jeho vyjadřovací potřebě v případě uvedeném výše. A jako je slovo na počátku všeho Gak krásně - ačkoli v jiném kontextu - praví svatý Janl ) aje základem řeči, tak slovo zpívané tvoří základ zpěvu. Zpěvem lidé od pradávna vyjadřovali své city, nálady a přesvědčení (zpěvem mezi sebou i komunikovali); toto se později přeneslo i do prostředí církevního, v němž se nakonec především chrámový zpěv a různé druhy hymnů a sekvencí napevno usadily a staly se jeho samozřejmou součástí. Avšak daleko dříve, než se tak stalo v celém církevním prostředí, staly se zpěvy v národním jazyce pevnou součástí liturgie slovanské, a to především české, kde zcela v rozporu s dosavadními zvyklostmi římskokatolické církve bylo s bohoslužbou spjato několik zpěvů, které žádná světská ani církevní moc nedokázala vymýtit (ne nadarmo se říká "co Čech, to muzikant"). Musela na to být papežem udělena výjimka. Tak tomu bylo na samém prahu chrámového zpěvu v Čechách a tato skutečnost dala ráz i praxi budoucí. Další,...
Authorship identification in case of songs for several voices in Czech hymnal from museum in Hradec Králové that were not written by Adam Václav Michna z Otradovic
Janosik-Bielski, Marek ; Hošna, Jiří (referee) ; Kolár, Jaroslav (advisor)
Od nepaměti člověk vyjadřuje všeliká hnutí ducha také navenek, ať už neurčitým zvukem, nebo slovem. Slovo jako takové může často vyjádřit více než pouhý zvuk, někdy však je bud' nedostatečné, nebo naopak na škodu. Člověk proto skloubil slovo s vlastnostmi jiných, neurčitých zvuků a vytvořil slovo zpívané, které plněji vyhovuje jeho vyjadřovací potřebě v případě uvedeném výše. A jako je slovo na počátku všeho Gak krásně - ačkoli v jiném kontextu - praví svatý Janl ) aje základem řeči, tak slovo zpívané tvoří základ zpěvu. Zpěvem lidé od pradávna vyjadřovali své city, nálady a přesvědčení (zpěvem mezi sebou i komunikovali); toto se později přeneslo i do prostředí církevního, v němž se nakonec především chrámový zpěv a různé druhy hymnů a sekvencí napevno usadily a staly se jeho samozřejmou součástí. Avšak daleko dříve, než se tak stalo v celém církevním prostředí, staly se zpěvy v národním jazyce pevnou součástí liturgie slovanské, a to především české, kde zcela v rozporu s dosavadními zvyklostmi římskokatolické církve bylo s bohoslužbou spjato několik zpěvů, které žádná světská ani církevní moc nedokázala vymýtit (ne nadarmo se říká "co Čech, to muzikant"). Musela na to být papežem udělena výjimka. Tak tomu bylo na samém prahu chrámového zpěvu v Čechách a tato skutečnost dala ráz i praxi budoucí. Další,...
Orthographical Specialities in Old Czech Postilla Based on Legends
Janosik-Bielski, Marek
KázLeg or Old Czech Postill Based On Legends is a very interesting text with many formal traits that are largely evident in the form of spelling. Thanks to its form and purpose, and anticipated heavy usage, perhaps from the fifteenth till the sixteenth century, is this collection a unique witness to many changes of language and spelling, which during its creation and active use occurred.
Can we talk about „generation“, in the baroque literature?
Janosik-Bielski, Marek
Autor příspěvku předkládá několikerý výklad pojmu GENERACE v literární historii, klade si otázku po možnostech uplatnění tohoto pojmu pro období českého baroka a pomocí dobových jazykových příkladů dokládá pojmy alternativní.

Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.