National Repository of Grey Literature 2 records found  Search took 0.01 seconds. 
Hindutva and the women's question
Bulvasová, Klára ; Marková, Dagmar (referee) ; Vavroušková, Stanislava (advisor)
In my thesis I have focused on Hindu women adhering to the principles of Hindu nationalist ideology which stems from the notion of Hindutva as described by V. D. Savarkar who has put forward some gender sterotypes of Hindu men and women depicted as substantially different from Muslim men and women. These assumptions were later further developed by the so called sangh parivar. I have suggested that Hindu nationalism has in the late eighties and early nineties succeeded in mobilising Hindu women for the cause of the Hindu Right and brought them into its fold on an unprecedented scale. The mobilisation was successful due largely to the Ramjanmbhumi Movement which was then at its height. Right-wing Hindu women participated in the movement, and communal riots which formed an integral part of it, either as political leaders or perpetrators of communal violence assaulting, among others, Muslim women. This thesis also presents a brief overview of some women's wings of the sangh parivar and their ideology which in certain aspects differs from that of their male counterparts. It also considers the question of female emancipation within these wings and draws a comparison between them and the feminist movement.
Gender and caste
Bulvasová, Klára ; Marková, Dagmar (referee) ; Strnad, Jaroslav (advisor)
Jak se žena po dí 1 í na utváření k a s tovního povědomí a jaký má naopak kasta vliv na postavení a obecně celý život ženy? Je pro ženl n život určující právě pří s 1 ušnos t k té které kas tě nebo prostě jenom to, že je žena? Veena Talwar Oldenburg k tomu zastává jasné stanovisko, neboť tvrdí, že to, co ovlivňuje život vdané ženy "není kastovní uspořádání, ale gendrové a generační vztahy v rámci rodiny". 1 Urna Chakravarty se však domnívá, že na ženy je nahlíženo jako na "brány do kastovního systému":-. Lze tato dvě stanoviska smířit nebo je každé pravdivé svým způsobem? Je vůbec možné vystopovat nějaké styčné body, které by byly společné všem ženám v ta k obrovské a rozmanité zemi jakou Je Indie? A lze se nad nimi zamýšlet bez toho, aby se badatel či badatelka občas nezamyslela nad postavením žen v západní, euroamerické společnosti, která je rovněž patriarchální? Právě v tomto směru je užitečné zaměřit se na vliv kastovního systému na postavení žen, neboť je zřejmé, že to je jeden z hlavních rozdílů mezi oběma společnostmi. V první kapitole se pokusíme o obligátní definici kasty a gendru, dále pak nastíníme jejich vývoj v koloniálním období, abychom se ve třetí kapitole mohli dostat k samotné otázce jejich vztahu. Ve čtvrté kapitole se zaměříme na důvod potřeby monitorovat ženskou sexualitu a pátá se bude...

Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.