|
Částečně servisně orientované systémy.
Severýn, Tomáš ; Král, Jaroslav (vedoucí práce) ; Kasal, Jindřich (oponent)
Cílem této práce je analyzovat současný stav Servisně Orientované Architektury, popsat vyspělost některých produktů na trhu a na základě zkušeností odhadnout vývoj do budoucnosti. Servisně Orientovaná Architektura je široký pojem, který zasahuje do mnoha činností v moderním podniku. V teoretické části práce je provedeno shrnutí vývoje vedoucího k této architektuře z hlediska IT společně s nejčastěji používanými standardy. Největší důraz je kladen na standardy spojené s řízením procesů a integrací lidských úloh do procesů. Praktická část práce je zaměřena na případovou studii systému řízení dokumentů. Zabývá se analýzou situace a návrhem rozšíření systému o externí procesní řízení. Součástí je i implementační práce, která prokázala schopnost propojitelnosti systémů pomocí standardů, byť se ukázalo, že některé součásti nedodržují standardy kompletně a je tudíž nutné provést drobné úpravy komunikačních komponent. Zároveň se prokázala hypotéza, že dnes vyráběné produkty již vstoupili do fáze obecné použitelnosti.
|
|
Částečně servisně orientované systémy.
Severýn, Tomáš ; Kasal, Jindřich (oponent) ; Král, Jaroslav (vedoucí práce)
Cílem této práce je analyzovat současný stav Servisně Orientované Architektury, popsat vyspělost některých produktů na trhu a na základě zkušeností odhadnout vývoj do budoucnosti. Servisně Orientovaná Architektura je široký pojem, který zasahuje do mnoha činností v moderním podniku. V teoretické části práce je provedeno shrnutí vývoje vedoucího k této architektuře z hlediska IT společně s nejčastěji používanými standardy. Největší důraz je kladen na standardy spojené s řízením procesů a integrací lidských úloh do procesů. Praktická část práce je zaměřena na případovou studii systému řízení dokumentů. Zabývá se analýzou situace a návrhem rozšíření systému o externí procesní řízení. Součástí je i implementační práce, která prokázala schopnost propojitelnosti systémů pomocí standardů, byť se ukázalo, že některé součásti nedodržují standardy kompletně a je tudíž nutné provést drobné úpravy komunikačních komponent. Zároveň se prokázala hypotéza, že dnes vyráběné produkty již vstoupili do fáze obecné použitelnosti.
|
|
SOA Governance jako další vývojový stupeň zavádění SOA architektury.
Pršala, Ondřej ; Bruckner, Tomáš (vedoucí práce) ; Kasal, Jindřich (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na správu a řízení Servisně orientované architektury (SOA). Hlavní myšlenkou SOA je dekompozice systému na funkční celky, které obsahují ohraničenou a dobře srozumitelnou funkcionalitu. Tato funkcionalita je v podobě služeb nabízena ostatním celkům přes jasně definované rozhraní. Vznikají zde dobře identifikovatelné vztahy mezi poskytovatelem služby na straně jedné a konzumentem služby na straně druhé. Úlohou SOA governance je řízení těchto vztahů, monitoring kvality služeb a kontrola dodržování stanovených pravidel a politik. Tato pravidla a politiky stanovuje centrální tým zodpovědný za integraci a rozvoj architektury. Východiskem pro úspěšný rozvoj architektury je znalost portfolia služeb a vazeb mezi nimi. Každá služba by měla projít celým životním cyklem, na jehož jednotlivé fáze jsou aplikována příslušná pravidla. Hlavní pozornost je věnována provozní fázi - run-time monitoring a run-time governance. Teorie je doplněna o praktické příklady tvorby reportů a monitoringu provozu služby se zřetelem na kontrolu dodržování SLA. V závěru práce se nachází model struktury SOA governance zohledňující infrastrukturní prvky SOA a informační toky mezi nimi.
|
|
Správa architektury orientované na služby
Kasal, Jindřich ; Gála, Libor (vedoucí práce) ; Regner, Albert (oponent) ; Nováček, Jan (oponent)
Architektura orientovaná na služby, je přístupem k budování flexibilní a agilní architektury aplikací, která bude schopna v krátkém čase a s nižšími náklady reagovat na změny požadované ze strany businessu. Aby však organizace skutečně v SOA získala zdroj konkurenční výhody, je třeba zaměřit se kromě aplikací a architektury i na jejich správu a řízení IT se zohledněním specifik, které SOA do této oblasti přináší. Mezi hlavní podmínky efektivního provozu SOA patří optimální implementace procesů, organizační opatření a nástroje pro správu a monitoring architektury, aplikací a podpůrné infrastruktury. Předmětem této práce je poskytnutí celkového pohledu právě na roli procesů a nástrojů pro správu architektury orientované na služby a modelový příklad řízení SOA v telekomunikační firmě.
|