Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 1 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Edukace žen v šestinedělí
BĚHANOVÁ, Věra
Bakalářská práce pojednává o problematice edukace žen v šestinedělí při propuštění z porodnice do domácího prostředí. Teoretická část obsahuje vymezení pojmů edukace, těhotenství, porod a šestinedělí. Šestinedělí je rozděleno na fyziologické a patologické. Změny, kterými žena ve fyziologickém šestinedělí prochází, se dělí na reparační, involuční, hormonální, extragenitální a laktaci. S tělesnými změnami souvisí oblasti, o kterých musí porodní asistentka ženu důsledně poučit, a to především o životosprávě v období šestinedělí. Byly stanoveny dva cíle výzkumné práce. Prvním cílem bylo zjistit, jak porodní asistentky edukují ženy na oddělení šestinedělí při propuštění do domácí péče. Druhým pak bylo zjistit, zda ženy využily informace týkající se období šestinedělí. Z těchto cílů vzešly tři výzkumné otázky. Výzkumná otázka 1: V jakých oblastech edukují porodní asistentky ženy při propuštění do domácí péče? Výzkumná otázka 2: Jaké informace byly pro ženy zásadní při propuštění do domácí péče? Výzkumná otázka 3: Jaké informace ženy v edukaci postrádaly? Výzkumná část bakalářské práce byla provedena kvalitativní formou šetření. Technikou sběru dat byl polostrukturovaný rozhovor. Získaná data byla analyzována metodou barvení textu a následně byly vytvořeny hlavní významové kategorie a jejich podkategorie. Byly vytvořeny dva výzkumné soubory. První výzkumný soubor tvořilo 6 porodních asistentek, které pracují na stanici šestinedělí v jedné pražské porodnici. Druhý výzkumný soubor tvořilo 12 matek, které rodily ve stejné nemocnici, následně byly hospitalizovány na stanici šestinedělí, a které ukončily období šestinedělí. Pro větší objektivitu byly vybrány primipary, které nemohly čerpat zkušenosti z předešlých prožitých šestinedělí. Odpovědi porodních asistentek byly uspořádány do jedné kategorie (Edukace při propuštění) a pěti podkategorií (Oblasti edukace, Způsob edukace, Překážky edukace, Důležitost edukace, Návštěvní služba). Odpovědi respondentek (žen po šestinedělí) byly také uspořádány do jedné kategorie (Informovanost žen) a osm podkategorií (Očekávání, Zdroje informací, Oblasti edukace, Způsob edukace, Hodnocení edukace, Chybějící informace a jejich získávání, Potřeba pomoci, Názor na návštěvní službu). Z výzkumného šetření vyplynulo, že přestože si porodní asistentky uvědomují důležitost edukace a uvedly, že o všech potřebných oblastech edukují, respondentky o některých oblastech nedostaly vůbec žádné nebo jen okrajové informace. Ženy řešily v šestinedělí problémy s kojením a právě o tomto tématu v edukaci ženám nejvíce chyběly informace. Je to dáno tím, že v porodnici, kde výzkumné šetření probíhalo, se o oblast kojení starají výhradně dětské sestry, a proto porodní asistentky nechávají i edukaci o tomto tématu ve většině případů dětské sestře nebo pediatrovi, který také při propuštění novorozence matky edukuje. Je potřeba, aby všechny PA do své edukace zahrnuly alespoň základní informace ohledně kojení a ženám předaly kontakty, kam se obrátit v případě problémů s kojením (např. Národní linka kojení, webové stránky kojeni.cz). Výstupem této bakalářské práce je informační brožura s údaji o šestinedělí, kterou si ženy při propuštění do domácí péče budou moci odnést, a záznamový lístek, který porodní asistentce usnadní edukaci.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.