|
Škola jako nástroj integrace vietnamské menšiny v Týně nad Vltavou
ŤUPA, Jan
Ve své práci se zaměřím na děti z rodin, které se do České republiky přistěhovaly z Vietnamu. Děti, navštěvující Základní školu Hlinecká v Týně nad Vltavou, které budou mým cílem, se tady většinou uţ narodily a je to takzvaná druhá generace Vietnamců. V úvodu práce se budu věnovat historii migrace z Vietnamu do ČR, nahlédnu také do dob, kdy se první vietnamské rodiny objevily i v Týně nad Vltavou. Následně představím hlavní závěry prací výzkumníků věnujících se studiu vietnamské menšiny v ČR a to vzhledem k postavení dětí se zázemím ve vietnamské menšině v českých školách. Nespornou částí úspěšné integrace je také pohled médií na určitou menšinu, ten se pokusím shrnout. V analytické části práce se budu zabývat vlastním výzkumem- rozhovory, kde se budu snaţit nahlédnout do hodnotového zázemí rodin vietnamské menšiny v Týně nad Vltavou a pokusím se zjistit, zda škola můţe být více nápomocná v integraci vietnamské menšiny. Zároveň se pokusím zjistit, jakou roli hraje vzdělání v hodnotové orientaci rodin Vietnamců v Týně nad Vltavou. Pokusím se téţ charakterizovat školní prostředí, ve kterém jsou vzdělávány děti se zázemím ve vietnamské komunitě ve smyslu připravenosti školy, pedagogů, kontaktů s rodiči ţáků, přijetí spoluţáky z pohledu učitelů a ţáků. V závěru své práce budu výsledky svého výzkumu konfrontovat s výsledky zkoumání evropských výzkumníků, které se vztahují na integraci menšin.
|