National Repository of Grey Literature 90 records found  beginprevious81 - 90  jump to record: Search took 0.01 seconds. 
Other worlds in the novel by Julio Cortázar
Řeřichová, Michaela ; Vydrová, Hedvika (referee) ; Housková, Anna (advisor)
The objective of this thesis is to capture diverse relations and connection between the perception of reality, places and fictional caracters whose destinies are mutually reflected and projected. This docile procedure is leading us to the principle of the double, focusing on three couples of doubles: Horacio - Traveler, la Maga - Talita and the author - Morelli. The tenuous frontier between the visible reality and other worlds hidden beneath the surface is related to the theme of quest to which we dedicate the third part of our thesis. We concentrate on the interpretation of several aspects of search: search for one's own identity, home and life-path in the level of the fictional caracters, search for the true reality in the level of the narrator and at he same time the involvement of the reader into this process. On the one hand the reader becomes one of the caracters of the novel and on the other hand he participates, together with the author, in the formation of the novel.
The hidden faces of fantastic. Fiction in Río de la Plata regin in the 19th and 20th century
Hazaiová, Lada ; Vydrová, Hedvika (advisor) ; Lukavská, Eva (referee) ; Housková, Anna (referee)
The thesis does not include abstract in English.The thesis does not include abstract in English. The thesis does not include abstract in English. The thesis does not include abstract in English. The thesis does not include abstract in English. The thesis does not include abstract in English.
Argentinian myth of courage in the work of Borges
Kadlečková, Eva ; Housková, Anna (advisor) ; Vydrová, Hedvika (referee)
The thesis doesn't include abstract in English.The thesis doesn't include abstract in English. The thesis doesn't include abstract in English. The thesis doesn't include abstract in English. The thesis doesn't include abstract in English.
The poet Jaime Torres Bodet
Pohlová, Silvie ; Vydrová, Hedvika (advisor) ; Housková, Anna (referee)
S tvorbou mexického spisovatele Jaimeho Torrese Bodeta jsme se poprvé seznámili prostřednictvím jeho esejů. Zaujetí autorovými názory na společenské otázky vystřídal zneklidňující pocit rozprostírající se v nás při četbě jeho básní. Touha objevit, čím je toto znepokojení vyvoláváno, nás dovedla až k vypracování této diplomové práce. Neděláme si však nároky na vyčerpávající studii o autorově poezii. Rádi bychom se pouze podělili se čtenářem o některé naše postřehy. Pojetí této práce bude částečně snahou přiblížit literární ovzduší, ve kterém Torres Bodet vytvářel své básně, a částečně pokusem o vyjádření našich dojmů z četby. Abychom uvedli tvorbu mexického autora do širšího literárního kontextu, je nezbytné se nejdříve seznámit s tzv. skupinou Contemporáneos 1 , do které bývá zahrnován a které věnujeme první kapitolu. Jelikož autoři uskupení začali tvořit svá díla v období, kdy do Mexika přicházela avantgarda, zaměříme náš pohled na odraz nových literárních proudů v jejich poetické tvorbě (se zaměřením na Torrese Bodeta) a zároveň se pokusíme čtenáři přiblížit literární polemiky, které se na tuto problematiku soustřeďují. Druhá kapitola pak stručně pojedná o životě a díle Jaimeho Torrese Bodeta. Zbývající kapitoly budou již věnovány pouze autorově básnické tvorbě, přičemž nejdříve o ní pojednáme obecně...
The narrative poetics of the novel La nieve del almirante by Álvaro Mutis
Pichrtová, Šárka ; Vydrová, Hedvika (advisor) ; Fousek, Michal (referee)
Hlavním předmětem rozboru v této práci je román Admirálův sníh kolumbijského spisovatele Álvara Mutise. Přestože je dnes Álvaro Mutis zařazován mezi nejvýznamnější postavy současné hispanoamerické literatury (od roku 2001 je držitelem prestižní španělské Cervantesovy ceny), v českém prostředí jeho tvorba zatím není rozšířena, žádné z jeho děl doposud nebylo přeloženo. První kapitolu proto věnuji základním informaCÍm o životě a díle autora v kontextu kolumbijského literárního dění poloviny 20. století. Literární tvorba Álvara Mutise mne zaujala svou ambivalentní povahou v oblasti žánru, především pak přirozeností, s jakou propojuje svět poezie a výpravné tvorby, užívá prvků lyrických i epických a zachovává zároveň tematickou jednotu. Tento osobitý rys je i významnou součástí poetiky románu Admirálův sníh, považuji proto za vhodné v rámci této práce poukázat i na některé důležité aspekty autorovy poezie, která až do roku 1986 tvoří převážnou část autorovy literární tvorby. Ve druhé kapitole se proto zaměřuji na některé rysy spisovatelovy básnické činnosti, která zásadním způsobem ovlivňuje i jeho pozdější tvorbu románovou a je nezbytnou složkou pro její porozumnění. Třetí kapitola je rozborem poetiky románu Admirálův sníh, se zaměřením na postavu Námořníka Maqrolla, koncept času a prostor příběhu, a pokusem o...
The ireality in the short prose by José Donoso: Tres novelitas burguesas
Pěstová, Helena ; Vydrová, Hedvika (advisor) ; Housková, Anna (referee)
Donoso je autor, který čtenáře nejprve poněkud zaskočí příběhy lidí, kteří jsou v zajetí různých obsesí a traumat, posléze si však k němu vnímavý čtenář nalezne cestu, protože pochopí jeho úmysly a jeho způsob psaní mu začne pronikat "pod kůži". Téma ireality se objevuje ve více Donosových dílech. S jejími prvky se můžeme setkat i v některých jeho povídkách, jako například v Puerta cerrada (Zavřené dveře), Santélices, Ana María, CharZestón nebo Paseo (Procházka). Jeho román EZ Obsceno pájaro de Za noche (Obscénní pták noci) je plný neobvyklých situací, které jsou výplodem bludu protagonisty příběhu Mudita. Obscénní pták noci je nesporně velmi zajímavým románem, pokud jde o hojně se vyskytující prvky ireality v díle. Mě však z tohoto hlediska nejvíce zaujaly Tres novelitas burguesas (Tři měšťácké románkyl), tři krátké prózy autora, které svým pojetím mají možná blíže k povídkovému žánru než k románu nebo k novele. Své tvrzení se budu snažit dokázat v následující kapitole o krátkých výpravných prózách. Tyto prózy mě zaujaly i proto, že se v nich objevují všechna hlavní Donosova obsedantní témata, a zároveň je jim vlastní jistá dávka ironie, což ukazuje na určitý autorův odstup. Už se zde nejedná o blouznivé stavy potřeštěné mysli Mudita. Už zde nejde jenom o příval slova myšlenek psychicky nemocného jedince....
The hidden faces of fantastic. Fiction in Río de la Plata regin in the 19th and 20th century
Hazaiová, Lada ; Vydrová, Hedvika (advisor) ; Lukavská, Eva (referee) ; Housková, Anna (referee)
The thesis does not include abstract in English.The thesis does not include abstract in English. The thesis does not include abstract in English. The thesis does not include abstract in English. The thesis does not include abstract in English. The thesis does not include abstract in English.
The aspect of postmodernism in the works of Mario Vargas Llosa
Juránková, Magda ; Fousek, Michal (referee) ; Vydrová, Hedvika (advisor)
Žijeme ve společnosti, která se označuje různými adjektivy: konzumní, masová, ludická, informační, postindustriální, postmoderní. Označení odkazují k jednotlivým charakteristikám současné společnosti. V práci pracuji s konceptem postmodernismu, jehož samotné označení je polemické. Vysvětluji, v čem spočívá polemika o postmodernismu, na základě teoretických děl Huyssena (2002), Harveyho (1998), Jamesona (1991, 1998), Baudril1arda (1987) a Hutcheonové (2002). Každý ze zmíněných autorů předkládá kritickou studii určitého aspektu postmodernismu a přispívá k diskusi o vztahu modernismu a postmodernismu, obecněji k diskusi o významu pojmu "postmodernismus". Se zmíněnými autory polemizuji. Zjednodušeně lze říci, že popisuji rysy současného umění a situaci v současné kultuře. Na úvod je třeba odlišit postmodernismus a postmodernitu. Postmodernismus se týká aspektů estetické reflexe povahy modernity. Kdežto postmodernita označuje vznik nového typu sociálního řádu, odlišného od instituCÍ modernity. (Giddens 1998: 46) Soustředím se na postmoderní literaturu, neboť tématem práce je postmodernismus a romány Mario Vargas Llosy. Soustředím se na aspekt postmodernismu v jeho dílech La tía Julia y el escribidor (1977) a EI hablador (1987). Uvádím i zvláštnosti sociálního a kulturního kontextu Latinské Ameriky, neboť do...
Family resemblance of Carlos Monsiváis in the context of the Mexican belles-letters
Večajová, Petra ; Housková, Anna (advisor) ; Vydrová, Hedvika (referee)
Esej je v Latinské Americe tradičním žánrem, jenž díky dlouhodobému kontinuálnímu rozvoji dosáhl nepřeberné rozmanitosti jak po stránce obsahové a formální, tak po stránce jazykového stylu, který se pohybuje od poetického přes rétoricky kultivovaný až po tvrdou kritiku nevyhýbající se ani ostřejším výrazům. To činí ještě přitažlivějším tento literární žánr, který je sám o sobě zajímavý svými protiklady a paradoxy. Velkou schopnost vzbudit zájem mají také témata, nad kterými se autoři vesejích zamýšlí, neboť se jedná převážně o problémy a otázky aktuální nebo věčné (tedy ty, které aktuální vždy), podané formou esejistického těkání myšlenek, což přispívá k jejich srozumitelnosti a přístupnosti i pro širší čtenářské vrstvy. V neposlední řadě esej není příliš svázán pravidly žánru a poskytuje tak velký manévrovací prostor: ja otevřen téměř jakémukoli tématu, od nevážného až po odborné, nevyžaduje striktně vědecké zpracování, autor naopak může použít osobitý styl i jazyk. Z širokého proudu latinskoamerické esejistiky byla v této práci vybrána díla se společensko-kulturní tematikou, neboť reflexe otázek pocházejících z této oblasti patří k primárním funkcím latinskoamerického eseje a především z potřeby jejich řešení se esej v Jižní Americe začal rozvíjet. K mnohým z původních otázek se esejisté vracejí dodnes,...
Juan Carlos Onetti: short stories from 1933-1950
Zrůstová, Monika ; Vydrová, Hedvika (advisor) ; Charvátová, Anežka (referee)
V centru pozornosti Juana Car10se Onettiho jsou v jeho prvním tvůrčím období lidé, muži nebo ženy, kteří si snaží uchránit zbytek vlastní identity před okolním světem, popřípadě Sl ve své fantazii vymýšlejí identitu novou, aby pak byli schopni nalézt integritu a dosáhnout pocitu štěstí. Je jen otázkou čtenářovy ochoty ponořit se do skrytého smyslu bloumání těchto postav, jejich zdánlivé nečinnosti, snění a prvoplánové odevzdanosti. Skutečné příběhy se totiž u Onettiho odehrá vaj í jako by za povídkami samotnými, čtenář je musí vytušit, zrekonstruovat, domyslet si je a vtisknout jim smysl na základě své osobní pravdy. V tom spočívá výjimečnost a originalita Juana Carlose Onettiho a jeho povídek, patrná již v námi vymezeném období. Děj je v prvních povídkách redukován, Onetti Jen velice pomalu sděluje svá svědectví. Oproti pozdějším románům jsou povídky méně kruté a temné, dokonce v nich můžeme rozpoznat záblesky naděj e a důvěry, které hrdinové románů nemohou poskytovat ani přijímat. Onetti využívá techniku, která je výsostná pro básníky. Mario Benedetti výstižně poznamenává, že básník může považovat za samozřej mé příběhy, které zná jen on nebo jeho stín (v mnoh ých případech jen jeho stín), a na tyto příběhy pak mezi řádky odkazovat. Onetti tuto techniku přejímá, a nikdy nesklouzává do tendence vysvětlovat...

National Repository of Grey Literature : 90 records found   beginprevious81 - 90  jump to record:
Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.