Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 456 záznamů.  začátekpředchozí418 - 427dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Odpočet DPH z pohledu českého a komunitárního práva
Garaj, Juraj ; Boháč, Radim (vedoucí práce) ; Kohajda, Michael (oponent)
Právní úprava daně z přidané hodnoty (DPH) je jednou z oblastí českého práva, ve které je v důsledku její relativně silné harmonizace s právem Evropské unie (EU) možné sledovat prolínání těchto dvou právních řádů a jejich vzájemný vztah. Toto prolínání pozoruje a klade si za cíl objasnit i tato práce, a všímá si jej především v souvislosti s odpočtem daně, typickým institutem DPH. Tuto problematiku dává do souvislosti nejenom s konstrukcí DPH, z které vychází, ale i s pozicí DPH v české daňové soustavě, která jí předchází. Z těchto důvodů jsou v kapitole 1 a 3 objasněny teoretické charakteristiky daně, vyplývající z její pozice v daňové soustavě, a její konstrukce. Práce dále v kapitole 2 zkoumá proces harmonizace daně jednak jako teoretický fenomén, jednak jako proces, ke kterému dochází v EU postupným sbližováním jednotlivých daňových systémů členských států, a to i proto, aby bylo možné pochopit, jak a jakým způsobem právní úprava EU ovlivňuje českou právní úpravu DPH a potažmo oblast odpočtu DPH. Práce se dále dotýká některých ne zcela vyjasněných otázek, které analyzuje ve světle judikatury a podává i hodnocení autora. Pracovní metoda je komparace, práce vychází z české právní úpravy, kterou porovnává s úpravou evropskou, a to jak platného práva, tak i judikatury Soudního dvora Evropské Unie (SD) a...
Bankovní obchody
Kolařík, Jakub ; Kotáb, Petr (vedoucí práce) ; Kohajda, Michael (oponent)
Banky- definice,bankovnilicence,bankovnidinnosti,Bankovniobchody- pojem,charakteristikaa systematizace,Depozitni(vkladov6)obchody- piijfm6nivkladri,bankovniemisniobchody speci6lnidepozitniprodukty,Finandndrivdrovdobchody-penlinitxlry,zdvazkov6 riv6ryazfxuky, Bankovniregulacev prdvniripravdbankovnichobchodt- kapit6lov6piimdienost,angaZovanost, pravidlalikvidity,dalSipravidlaobezietn6hobankovnihopodnik6ni.
Finančně-právní aspekty zavedení eura
Bugan, Bystrík ; Karfíková, Marie (vedoucí práce) ; Kohajda, Michael (oponent)
Tato rigorózní práce se zabývá vlivem zavedení eura na český právní řád zejména s ohledem na otázky finančního práva. Popisuje základní právní předpisy upravující euro na evropské a národní úrovni spolu s poslední judikaturou Soudního dvora Evropské unie, Nejvyššího soudu ČR a Vrchního soudu v Praze. I když jsou unijní nařízení přímo použitelné v ČR, na ČR se vztahuje výjimka z jejich aplikace podle čl. 139 SFEU, jelikož jako členský stát EU nezavedl ještě euro. ČR má určité zkušenosti se zavedením nové měny - rozpadem České a Slovenské federativní republiky v roce 1992 byla provedena měnová odluka a česká koruna se stala oficiální českou měnou. Hlavní část této práce podrobně analyzuje české právní předpisy z oblasti finančního práva, které jsou dotčeny zavedením eura. V této souvislosti by mělo být novelizováno asi 310 zákonů. Hlavní důvody změny právních předpisů jsou tyto: (i) právní předpisy obsahují částky v korunách, které nelze automaticky přepočítat použitím čl. 14 Nařízení (ES) č. 974/98 ze dne 3. května 1998, (ii) právní předpisy obsahují odkazy na úrokové sazby vyhlašované ČNB nebo jiné nekonzistentní odkazy a (iii) transpozice unijních směrnic byla provedena před několika lety a částky přepočtené z eur na koruny jsou značně odlišné od dnešního směnného kurzu EUR/CZK. S ohledem na...
Právní úprava systému fondů penzijního připojištění
Kraftová, Kateřina ; Kohajda, Michael (oponent) ; Kotáb, Petr (vedoucí práce)
Závěr Průběžně financovaný státní důchodový systém se zejména pod vlivem demografických změn ukazuje do budoucna jako neudržitelný. S rostoucím věkem obyvatel chybí systému peněžní prostředky pro výplatu dávek. Příspěvky do systému a důchodový věk ovšem nelze zvyšovat do nekonečna (u narozených v roce 1980 a později dosahuje předpokládaný důchodový věk 73 let). Fondově financovaný systém není oproti PAYG systému založen na solidaritě, ale na individuálním přístupu. Privátní společnosti, které spravují individuální úspory, získávají v nových reformních systémech na celém světě převahu. Stát již není jediným poskytovatel penzí. Privátní společnosti, které investují úspory svých účastníků, mají nepřekonatelnou výhodu oproti průběžně financovanému systému. A sice to, že představují možnost zhodnocení jejich úspor. Ale i zde se objevují negativně ovlivňující faktory. Fondovní systém je závislý především na vývoji na kapitálových trzích. I přes doznívající hospodářskou krizi, která zasáhla zejména kapitálové trhy, vykazují některé penzijní fondy působící v ČR stejné procentní výnosy jako v letech předchozích. V České republice existující penzijní připojištění se státním příspěvkem je důležitým institutem pro tvorbu úspor jednotlivce s cílem zajištění jeho budoucích potřeb. Účast na penzijním připojištění je...
Analýza rozhodovací činnosti Nejvyššího správního soudu ve věcech daně z přidané hodnoty
Bahník, Ondřej ; Kohajda, Michael (vedoucí práce) ; Boháč, Radim (oponent)
Závěr Hlavím cílem této práce bylo objasnit situaci kolem odpočtu daně ze zprostředkovatelských smluv za pomoci judikatury Nejvyššího správního soudu. Byla provedena analýza sedmnácti rozhodnutí Nejvyššího správního soudu a při této analýze byly předestřeny nejčastější problémy, které se daného tématu týkají. Cíl práce provést detailní analýzu rozhodovací činnosti Nejvyššího správního soudu v oblasti odpočtu daně z přidané hodnoty v oblasti zprostředkovatelských smluv byl tedy splněn. Dále bylo také cílem diplomové práce odpovědět na otázky, kdo a jakým způsobem musí dokázat, že došlo k faktickému plnění ze zprostředkovatelské smlouvy a odpočet daně je tedy legitimní. Ze sedmnácti rozsudků Nejvyššího správního soudu, které zde byly uvedeny, byl daňový subjekt úspěšný pouze v pěti. Důvodem úspěchu nebylo to, že by daňový subjekt před soudem dokázal faktické plnění ze zprostředkovatelské smlouvy, ale nejčastějším důvodem úspěchu byla existence procesní vady, která vznikla v průběhu daňového řízení. Naopak ve zbývajících rozsudcích byl daňový subjekt neúspěšný, a to z důvodu, že nedokázal dostatečně prokázat, že k zprostředkování fakticky došlo. Je otázkou, zda nízká úspěšnost daňového subjektu je dána spíše tvrdostí podmínek, které po něm soud vyžaduje, aby v případě zprostředkovatelských smluv splnil, nebo...
Česká národní banka, její postavení a činnost
Špringerová, Zuzana ; Kotáb, Petr (vedoucí práce) ; Kohajda, Michael (oponent)
Závěr K problematice postavení a činnosti České národní banky by bylo zajisté možno napsat mnohem více stránek, než jich obsahuje tato práce. Ve svém výkladu jsem se pokusila pouze nastínit, jakou významnou roli Česká národní banka v naší ekonomice dnes hraje. Posilování samostatnosti a nezávislosti České národní banky je jistě dobrým krokem k tomu, aby mohla centrální banka své úkoly plnit co nejlépe, nemusela dbát politických nátlaků a prováděla svou měnovou politiku v souladu se zájmy státu a tím i veřejnosti. Podle mého názoru je správný také trend posledních let vedený snahou, aby Česká národní banka pronikla do všech oblastí finančnictví a zaštítila je svou autoritou. Patrné to je zejména v oblasti dohledu, kdy jsou České národní bance dávány dohledové pravomoci nad stále širší skupinou subjektů. Z posledních let lze jmenovat např. rozšíření dohledu naší centrální banky v oblasti pojišťovnictví (2006). Bohužel si však myslím, že zapojením České republiky do Evropské měnové unie bude snaha po vytvoření všestranně nezávislého, nestranného a vrcholného subjektu v oblasti finančnictví, o což se zákonodárci dle mého názoru snažili a stále snaží, do jisté míry zmařena. Ráda bych věřila, že tento okamžik ještě nějakou chvíli nenastane a až nastane, nestane se Česká národní banka jen pouhou vykonavatelkou...
Daňové aspekty vlastnicvtí a nakládání s nemovitostmi, byty a nebytovými prostory
Kvapil, Tomáš ; Boháč, Radim (vedoucí práce) ; Kohajda, Michael (oponent)
1. Závěr V úvodní části práce (část druhá) jsem se zaměřil na vymezení jednotlivých pojmů, které se objevují v jejím tématu, ve snaze najít jednotné východisko pro další text. Jak se však ukazuje, řada pojmů je používána v různých kontextech v různém významu. Navíc ani mezi soukromoprávní a veřejnoprávní sférou není neprostupná hradba, a tak výrazy používané v daňové legislativě mohou být interpretovány způsobem, který by se na první pohled mohl jevit jako překvapivý. Část třetí je krátkým přehledem daňového systému České republiky, která slouží spíše jako odrazový můstek pro hlavní obsah této práce v části čtvrté. I z toho důvodu je podána za pomoci schémat, a doplněna o stručné vysvětlení, proč nepřímé daně zůstaly pro tuto chvíli stranou zájmu. Po krátkém pojednání důchodových daní pouze z hlediska příjmů tvořících předmět zdanění v úvodu čtvrté části jsem se soustředil na dva hlavní cíle. Zaprvé na poměrně podrobné podání vybraných majetkových daní strukturované pro větší přehlednost podle konstrukčních prvků daně, namísto strohého a pro rozdělení na části zvláštní a společné ne vždy snadno čitelného uspořádání příslušných zákonů, a to primárně ve vztahu k nemovitostem, bytům a nebytovým prostorům, jak avizuje téma této práce. V rámci tohoto úkolu jsem se snažil vypíchnout a komplexněji popsat a...
Ekologické daně v ČR
Rinke, Daniel ; Kohajda, Michael (vedoucí práce) ; Boháč, Radim (oponent)
Závěr Záměrem této práce bylo podat základní náhled do problematiky ekologických daní jakožto ekonomických nástrojů ochrany životního prostředí a zaměřit se přitom na situaci v této oblasti v České republice. V předešlých kapitolách byla představena problematika ochrany životního prostředí, vysvětleny teoretické základy ekologických daní, od terminologie až po třídění, a nakonec vylíčen stávající stav v České republice. Je však třeba poukázat i na to, že zavádění ekologických daní není ani zdaleka problematikou jednoduchou a má mnoho svých problémů. A veškeré tyto problémy v oblasti ekologických daní se samozřejmě promítají i do situace v České republice. Jako velmi problematické, jak je z práce patrné, se ukazuje být už samo vymezení pojmu ekologická daň a specielně pak s tím související rozlišování mezi daněmi a poplatky v oblasti ochrany životního prostředí. V tomto směru by dané oblasti značně pomohlo formulování jasné a univerzálně platné definice environmentální daně , stejně jako unifikace terminologie, popř. sladění nástrojů k řešení určitých konkrétních problémů ochrany životního prostředí K tomuto by mělo dojít jak na úrovni mezi jednotlivými státy, tak na úrovní mezinárodních organizací. Z pohledu České republiky by pak k přehlednosti a lepší orientaci v oblasti environmentálních daní...
Value added tax from the point of view of Czech and Community law
Majerčíková, Andrea ; Boháč, Radim (vedoucí práce) ; Kohajda, Michael (oponent)
Záver Pokiaľ ide o oblasť DPH, so vstupom Českej Republiky do Európskej Únie sa zmenili mnohé v českom daňovom práve dlhodobo zaužívané pravidlá. DPH ako nepriama daň, ktorej vplyv na fungovanie jednotného vnútorného trhu Európskej Únie je značný a pri akejkoľvek zmene citeľný, sa stala stredobodom záujmu harmonizačných tendencií. Najvýznamnejšiu zmenu predstavuje skutočnosť, že české právne predpisy už nepredstavujú výlučný prameň práva. Smernice Európskej Únie upravujúce oblasť DPH, majú na aplikáciu českých právnych predpisov dvojaký účinok. V prvom rade ide o tzv. eurokonformný výklad, čo znamená, že všetky tieto právne normy musia byť vykladané a aplikované v súlade s komunitárnym právom. Je však nutné si uvedomiť, že smernice, hoci sú vo svojej určené iba členským štátom, môžu vďaka tzv. priamemu účinku zakladať práva a povinnosti i jednotlivcom. Práve to je dôvod k tomu, aby nielen daňové subjekty, ale i úradníci pracujúci na finančných úradoch boli s komunitárnym právom dôkladne oboznámený. Bohužiaľ, takýto stav je zatiaľ iba snom. V praxi to vyzerá tak, že český správca dane sa riadi jednoducho iba českými vnútroštátnymi predpismi, čo môže často vyústiť v znevýhodnenie daňových subjektov a následne - v prípade, že daňový subjekt využije možnosť dosiahnuť svoje práva priamou aplikáciou ustanovení...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 456 záznamů.   začátekpředchozí418 - 427dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.