Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 47 záznamů.  začátekpředchozí31 - 40další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Lorenzo de' Medici a komicko-realistická poezie
Večeřová, Dobromila ; Pelán, Jiří (vedoucí práce) ; Žáčková, Magdalena (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá dobou a dílem Lorenza de' Medici. V první části práce je Lorenzova osobnost představena a uvedena do historického a kulturního kontextu. Samostatná kapitola je, vzhledem k jeho důležitosti pro společenskou změnu, věnována humanismu a jeho významným osobnostem, následně je zmíněn novoplatonismus a Lorenzovy mecenášské a kulturní aktivity. Druhá část práce se věnuje vlastní tvorbě Lorenza de' Medici, přičemž zvláštní pozornost se obrací především k jeho lidově inspirovaným komickým skladbám, které jsou prakticky analyzovány, konkrétně několik karnevalových písní (canti carnascialechi) a báseň Nencia da Barberino. Na závěr je krátce pojednáno o kontroverzi týkající se spojitosti mezi Lorenzovýmí díly a jeho vládou. Klíčová slova: Lorenzo de'Medici, humanismus, novoplatonismus, volgare, mecenášství, komicko-realistická poezie, karnevalové zpěvy.
"Virtú" a "fortuna" v italské literatuře 16. století
Tarasova, Polina ; Pelán, Jiří (vedoucí práce) ; Žáčková, Magdalena (oponent)
Cílem této práce je prozkoumat vývoj významů konceptů virtù a fortuna v literatuře italského cinquecenta a následně pak oba koncepty konfrontovat s životní praxí. Díla, na základě kterých bude provedena analýza, jsou: traktát Il Principe (Vladař) Niccola Machiavelliho, traktát Il Cortegiano (Dvořan) Baldassara Castigliona a autobiogrfie La Vita (Vlastní životpis) Benvenuta Celliniho. Tato práce je rozdělena do pěti kapitol. Druhá kapitola je stručným úvodem k celé práci. Ve třetí kapitole je představen Niccolò Machiavelli, jeho život a dílo, následuje sémantická analýza pojmů: virtù a fortuna v textu Vladaře. Ve čtvrté kapitole je představen Baldassare Castiglione, jeho život, dílo, a také rozbor sémantických proměn, ketrých pojmy virtù a fortuna v jeho díle nabývají. V páté kapitole je představen Benvenuto Cellini, jeho život a dílo, dále jsou teoretické koncepty virtù a fortuna rozebrány na příkladě myšlení reálného člověka. Šestá a poslední kapitola má rekapitulační charakter, konfrontuje významové odstíny obou pojmů ve všech dílech a poukazuje na odlišnosti a podobnosti mezi jednotlivými autory.
Život Benvenuta Celliniho
Tyšerová, Tereza ; Pelán, Jiří (vedoucí práce) ; Žáčková, Magdalena (oponent)
Předmětem této diplomové práce je Celliniho literární dílo: Vlastní životopis. Nejprve je zde v rámci kulturně-historického kontextu představen jeho medailonek, stejně jako události, které nejznačněji ovlivnily jeho uměleckou kariéru. Nato jsou představeni další význační životopisci doby a následně jsou analyzovány nejdůležitější momenty jeho Života i on sám jako jedinečné individuum reprezentující italské Cinquecento. V samostatné kapitole je pak jeho Život konfrontován s Životy umělců Giorgia Vasariho, a to především s Michelangelem Buonarrotim, jeho celoživotním učitelem. Závěrečná kapitola je pak věnována renesanční představě o zbožštělém umělci. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Italská novela od středověku po 17. století
Střítezská, Monika ; Pelán, Jiří (vedoucí práce) ; Žáčková, Magdalena (oponent)
Tématem této diplomové práce je žánr novely a to konkrétně jeho vývoj od středověku do 17. století na území Itálie. Cílem práce je: 1. vytvořit panoramatický přehled nejvýznamnějších autorů novel, jejich děl, poukázat na stylistické a jazykové prostředky, které autoři používají a ukázat, jak se tyto mění napříč staletími. 2. na části vybraných textů poukázat na fixní a proměnlivé prvky, které se v novelách ve výše zmiňovaném období objevují. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Sedm smrtelných hříchů v italské literatuře 14. století
Šilarová, Veronika ; Pelán, Jiří (vedoucí práce) ; Žáčková, Magdalena (oponent)
Cílem této práce je pojednat o zobrazení sedmi smrtelných hříchů v italské literatuře 14. století na základě analýzy literárních pramenů, pocházejících od tří nejvýznamnějších autorů tohoto období. Hlavními analyzovanými díly jsou alegorická skladba La divina commedia (Božská komedie) od Danta Alighieriho, soubor novel Il Decameron (Dekameron) a alegoricko-pastorální skladba Ninfale d'Ameto (Komedie o florentských nymfách) Giovanniho Boccaccia, a v neposlední řadě pak latinské dílo Francesca Petrarky Secretum meum (Mé tajemství). Diplomová práce obsahuje osm kapitol. První tři kapitoly mají úvodní charakter; pojednávají o pojmu hříchu obecně, o tradičním katolickém pojetí sedmi smrtelných hříchů ve středověku, a představují historický kontext Itálie 14. století. Čtvrtou kapitolou začíná ústřední část celé práce. Zde jsou postupně představeni Dante, Boccaccio a Petrarca, jejich pojetí smrtelných hříchů, jejich názory na vztah mezi hříchy a láskou, na vztah mezi hříchy a ctnostmi, a také jejich pohled na příčiny smrtelných hříchů a na možné způsoby jak se jich vyvarovat. Práci pak uzavírá osmá kapitola, shrnující poznatky z kapitol předchozích. V kapitole je také poukázáno na podobnosti a odlišnosti mezi autory, a zároveň je zde naznačen jistý posun v přístupu k sedmi smrtelným hříchům, který se...
Straparola, Basile a české pohádky
Střítezská, Monika ; Pelán, Jiří (vedoucí práce) ; Žáčková, Magdalena (oponent)
Tématem této bakalářské práce jsou sbírky dvou italských autorů: Giovan Francesca Straparoly a Giambattisty Basileho, které obsahují jako jedny z prvních v Itálii motiv pohádky. Cílem práce bylo ukázat na jakých základech výše zmíněné sbírky stojí, přiblížit si jejich obsah, jazykové a stylistické prostředky a tyto skutečnosti následně porovnat s pohádkami českými, konkrétně s pohádkami Karla Jaromíra Erbena a Boženy Němcové. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Boccacciův Dekameron
Tyšerová, Tereza ; Pelán, Jiří (vedoucí práce) ; Žáčková, Magdalena (oponent)
Předmětem této bakalářské práce je Boccacciovo vrcholné dílo Dekameron. Nejprve je zde v rámci historického kontextu představen Boccacciův život, jeho dílo a aspekty, které napomohly formovat jeho spisovatelskou osobnost. Následně je podrobněji rozebrána tematika a struktura Dekameronu a Boccacciovy prehumanistické myšlenky. V samostatné kapitole jsou analyzovány některé jeho novely. Na závěr je stručně charakterizováno dílo Boccacciových následovníků. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Mytologická inspirace v básních Lorenza de' Medici
Lukášová, Denisa ; Pelán, Jiří (vedoucí práce) ; Žáčková, Magdalena (oponent)
První část práce se zaměřuje na osobnost Lorenza de ʼ Medici a jeho zařazení do dobového a kulturního kontextu. Je představeno literární pozadí v 15. století v Itálii, Lorenzova biografie, přehled jeho tvorby a jeho přínos jako mecenáše florentské kultury a umění. Druhá část práce se zabývá analýzou čtyř Lorenzových děl, které spojuje mytologická tematika sahající až k antickým autorům. Na konkrétních citacích je demonstrováno jasné Lorenzovo ovlivnění těmito autory, ale zároveň je odkázáno i na jeho vlastní inovace v textu a příběhu. Závěr srovnává míru tohoto ovlivnění a podíl vlastní Lorenzovy invence na jednotlivých dílech a upozorňuje na jedinečnost jeho osobnosti, a to jak na poli kulturním, tak na poli literárním.
Niccolò Machiavelli a Tommaso Campanella
Šilarová, Veronika ; Pelán, Jiří (vedoucí práce) ; Žáčková, Magdalena (oponent)
Cílem této práce je analyzovat a následně pak konfrontovat myšlenky a názory Niccola Machiavelliho a Tommasa Campanelly, kteří oba patří mezi významné italské politické filozofy. Díla, která budou analyzována jsou Machiavelliho politický traktát Il Principe (Vladař) a Campanellův utopický traktát La città del sole (Sluneční stát). Tato práce je rozdělena do čtyř kapitol. První kapitola je krátkým úvodem, a je následována ústřední částí celé práce. Ve druhé kapitole je představen Niccolò Machiavelli, jeho život a dílo, stejně jako i analýza jeho pohledu na vybraná témata, kterými jsou: ideální panovník, etika a náboženství. Ve třetí kapitole je představen Tommaso Campanella, jeho život, dílo, a také analýza jeho názorů na zvolená témata. Poslední kapitola má shrnující charakter, konfrontuje Machiavelliho názory s těmi Campanellovými a poukazuje na odlišnosti a podobnosti mezi oběma autory.
Carlo Goldoni a Carlo Gozzi: spor o divadlo
Koryntová, Barbora ; Pelán, Jiří (vedoucí práce) ; Žáčková, Magdalena (oponent)
Předmětem této bakalářské práce je spor Carla Goldonniho a Carla Gozziho o divadlo. Úvodní část je zaměřena na jejich medailonky, důraz je pak zvláště kladen na klíčové okamžiky z jejich života. V následující kapitole je blíže rozebrán jejich spor o divadlo s odkazy na jejich názory, tak jak je uvedli ve svých polemických dílech. Poslední část je věnována jejich polemickým pozicím a jak je uvedli do praxe. Klíčová slova Italské divadlo, commedia dell'arte, Carlo Gozzi, Carlo Goldoni

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 47 záznamů.   začátekpředchozí31 - 40další  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
4 ŽÁČKOVÁ, Magdaléna
4 Žáčková, Markéta
2 Žáčková, Martina
2 Žáčková, Michaela
2 Žáčková, Miluše
1 Žáčková, Monika
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.