| |
| |
|
Human relationships in Virginia Woolf's Mrs. Dalloway
Leššová, Barbora ; Grmelová, Anna (vedoucí práce) ; Chalupský, Petr (oponent)
Táto bakalárska práca sa zaoberá novelou Mrs. Dalloway od Virginie Woolf, ktorá sa odohráva v priebehu jedného dňa. Hlavným cieľom je poukázať na to ako sa Woolfovej osobný pohľad na život a to čo je v ňom významné, spolu s jej výnimočým pozorovacím zmyslom ľudskej duše, odrážajú v jej zobrazení ľudských vzťahov v diele. Práca poukazuje na prepojenie postáv na sociálnej úrovni, ale aj na hlbšej úrovni, akejsi "vízie." Použitá metóda literárnej interpretácie vychádza z originálneho textu novely a názorov kritikov. Tie sú kombinované s vlastnými postojmi Virginie Woolfovej, ktoré sú vyjadrené v jej osobnom denníku a tým práca poskytuje čitateľovi lepší náhľad do autorovej mysle.
|
| |
| |
|
Representation of the House in British Fiction (1906-2009). (E.M. Forster, John Galsworthy, Simon Mawer)
Hanzlová, Tereza ; Grmelová, Anna (vedoucí práce) ; Chalupský, Petr (oponent)
Diplomová práce se zaměřuje na různorodá ztvárnění domu ve vybraných britských románech od roku 1906. Romány byly vybrány na základě důležitosti připisované domům v rámci jejich "architektury" - v kontextu děje, postav a prostředí, každý nabízí jedinečný obraz domu. Dům je vnímán jako domov, jako majetek, či jako umělecké dílo. Romány E.M. Forstera, Johna Galsworthyho a Simon Mawera jsou nahlíženy optikou Fenomenologie, jmenovitě skrze eseje Martina Heideggera, Jana Patočky a Anny Hogenové. Takové zkoumání přináší vhled do motivace jednotlivých postav, ale také hlubší porozumění funkcí a rolí domu ve fikci stejně jako v realitě. Všechna díla jsou tudíž studována v kontextu širšího sociálního, kulturního a estetického pozadí. Klíčová slova: Britská fikce, Fenomenologie, Dům, Domov, Modernismus, Umělecké dílo
|
|
Blend of Historiography and Fiction in Pat Barker's Trilogy Regeneration
Duarte, Barbora ; Chalupský, Petr (vedoucí práce) ; Grmelová, Anna (oponent)
Tato práce zkoumá, jakým způsobem Pat Barker ve své trilogii Regeneration kombinuje fiktivní prvky s prvky historicky podloženými. Trilogie obsahuje romány Regeneration (1991), The Eye in the Door (1993) a The Ghost Road (1995). Cílem práce je najít různá historická fakta, jež Barker v trilogii využívá, a analyzovat jakým způsobem je autorka začleňuje do své fikce. V hledání faktického obsahu díla se práce soustředí na určité historické události, záležitosti a problematiky, které stojí na pozadí trilogie. Práce analyzuje některé z hlavních postav trilogie a jejich skutečné vzory. Práce se pokouší popsat trilogii jako protiválečné literární dílo tím, že poukazuje na dopad války na vojáky a ty, kteří s nimi přijdou do styku.
|
| |
|
Michael Cunningham's Reading of Mrs Dalloway
Bartoňová, Lucie ; Grmelová, Anna (vedoucí práce) ; Chalupský, Petr (oponent)
This thesis focuses on Michael Cunningham's novel The Hours in the context of postmodernism. As The Hours is a postmodernist interpretation of Mrs Dalloway, the thesis also discusses Virginia Woolfs modernist approach in order to compare it with Cunningham's postmodernist position. I have adopted the methods of close reading and analysis in both Mrs Dalloway and The Hours. To substantiate my assertions I have consulted a number of secondary sources that form the basis of the theoretical part. The aim of the thesis is to provide a sufficient theoretical background to a detailed analysis of the two novels in question and support it by a number of adequate examples contained in the novels. The thesis consists of four chapters, each divided into several sections that focus on specific aspects of modernism and postmodernism. The first chapter "Major principles of modernism" deals with the basic features and principles of modernism, with a special focus on the genre of the novel. The second chapter "Virginia Woolf's Mrs Dalloway' focuses on Mrs Dalloway in the light of modernism and draws an outline of the techniques used and themes contained in the novel. The third chapter "Major strategies of postmodernism" tries to demonstrate the links between modernism and postmodernism to further explore major features and...
|
|
Representation of the House in British Fiction /1906-2009)
Hanzlová, Tereza ; Grmelová, Anna (vedoucí práce) ; Chalupský, Petr (oponent)
Diplomová práce se zaměřuje na různorodá ztvárnění domu ve vybraných britských románech od roku 1906. Romány byly vybrány na základě důležitosti připisované domům v rámci jejich "architektury" - v kontextu děje, postav a prostředí, každý nabízí jedinečný obraz domu. Dům je vnímán jako domov, jako majetek, či jako umělecké dílo. Romány E.M. Forstera, Johna Galsworthyho a Simon Mawera jsou nahlíženy optikou Fenomenologie, jmenovitě skrze eseje Martina Heideggera, Jana Patočky a Anny Hogenové. Takové zkoumání přináší vhled do motivace jednotlivých postav, ale také hlubší porozumění funkcí a rolí domu ve fikci stejně jako v realitě. Všechna díla jsou tudíž studována v kontextu širšího sociálního, kulturního a estetického pozadí. Klíčová slova: Britský román, Fenomenologie, Dům, Domov, Modernismus, Umělecké dílo
|