|
Varhanní transkripce
Gric, Drahoslav ; Tůma, Jaroslav (vedoucí práce) ; Popelka, Josef (oponent)
Téma své bakalářské práce Varhanní trankripce autor zaměřuje
na Bachovy přepisy Vivaldiho houslových koncertů, které skladatel vytvořil
ve Výmaru. Nejdříve se čtenář seznámí s historickými fakty, souvisejícími
se vznikem transkripcí. V hlavní části práce jsou porovnávány Vivaldiho originály
a Bachovy úpravy. Pro rychlejší pochopení je vše demonstrováno na ukázkách.
V závěru práce jsou uvedeny nějaké poznámky k interpretaci a Vivaldiho vliv
na další tvorbu J. S. Bacha.
|
| |
|
Josef Prediger
Hanuš, Michal ; Hora, Jan (vedoucí práce) ; Popelka, Josef (oponent)
Práce se zabývá dílem významného varhanáře 19. století Josefa Predigera. Přihlédnuto je především k tvorbě jeho předchůdců, rodu Tauchmanů. Ti byli podobně jako později Prediger významní v 17. a 18 století. Práce může pomoci varhaníkům, kteří hrají na historické nástroje a chtějí poznat styl práce tohoto varhanáře, jeho dispoziční zásady a zvukové principy. Součástí práce je i výčet nástrojů v regionu Podkrkonoší a Liberecka. Uvedeny jsou také některé významnější dispozice varhan. Zdůrazněn je také vliv ceciliánské reformy na stavbu varhan.
|
|
Náměty pro rozvoj varhanní improvizace
Steyer, Jan ; Popelka, Josef (vedoucí práce) ; Hora, Jan (oponent)
Bakalářská práce Náměty k rozvoji varhanní improvizace je, jak název napovídá, souhrnem podnětů, které se snaží být inspirací pro zdokonalení varhanního improvizačního umění. V žádném případě proto na ni nelze nahlížet jako na plnohodnotnou učebnici varhanní improvizace. Naopak už počítá se čtenářem obeznámeným alespoň s improvizačními základy. Práce sestává ze čtyř na sebe navazujících tématických okruhů. První se zabývá improvizací melodické linky, druhý harmonií, následuje okruh věnovaný kontrapunktické práci a nakonec pojednání o uspořádání improvizace z hlediska formální stavby. Každý z těchto tématických okruhů je tvořen samotnými náměty, jež jsou opatřeny hudebními příklady a úkoly určenými pro čtenáře. Práce klade důraz na vlastní estetické cítění improvizátora, na komunikativní aspekt hudby a upřednostňuje soudobé hudební vyjadřovací prvky.
|
|
Varhany v díle Jana Hanuše
Čechová Sítková, Linda ; Hora, Jan (vedoucí práce) ; Tůma, Jaroslav (oponent) ; Popelka, Josef (oponent)
Předkládaná práce je koncipována jako představení osobnosti skladatele, nakladatele a vzácného člověka Jana Hanuše, s výchozím zaměřením na tvorbu určenou pro sólové varhany i pro varhany jako doprovodný nástroj. Úvodní kapitola je věnována životopisu a obecné skladatelské i nakladatelské čonosti J. Hanuše. Další část práce se zabývá skladbami duchovními a liturgickými, ve který se varhany vyskytují jako zmíněný doprovod (7 mší, kantáty, oratoria, písňová tvorba atd.). Sleduje míru a způsob jejich využití, vývoj skladatelovy hudební řeči, charakteristické rysy Hanušovy varhanní stylizace. Závěrečná část zpracovává sólové varhanní skladby (Suita lirica, Contemplazione, Sonáta Ommagio a Michelangelo, Preludia) a vrcholí v rozboru Sinfonie concertante, jako v dílu nejznámějším a nejreprezentativnějším.
|
|
Zdeněk Pololáník - život a dílo
Málková, Kateřina ; Tůma, Jaroslav (vedoucí práce) ; Popelka, Josef (oponent)
Práce s názvem "Zdeněk Pololáník - život a dílo" s podtitulem "Varhanní skladba Sonata bravura" pojednává o předním moravském skladateli Zdeňkovi Pololáníkovi. Zaměřuje se na varhanní tvorbu a podrobný rozbor varhanní skladby "Sonata bravura". Příloha obsahuje stručný přehled skladatelova díla a partituru samotné skladby.
|
|
Varhanní koncert v průběhu staletí
Bastlová, Eliška ; Hora, Jan (vedoucí práce) ; Popelka, Josef (oponent)
Práce s názvem Varhanní koncert v průběhu staletí pojednává o vývoji evropské varhanní koncertantní tvorby, shrnuje nejdůležitější fakta z oblasti dějin varhanářství a varhanní literatury, vývoje hudební formy a instrumentace. Příloha obsahuje abecedně seřazený seznam existujících i nedochovaných koncertantních děl pro varhany a orchestr.
|
| |
|
Varhany v symfonické tvorbě Miloslava Kabeláče
Coufal, Josef ; Hora, Jan (vedoucí práce) ; Tůma, Jaroslav (oponent) ; Popelka, Josef (oponent)
Tématem práce jsou dvě symfonická díla Miloslava Kabeláče (1908 - 1979), kde se uplatňují varhany: III. symfonie pro žestě, tympány a varhany a VIII. symfonii, "Antifony", pro soprán, dva smíšené sbory, bicí nástroje a varhany. První kapitolu tvoří stručné seznámení s životem a dílem jedné z význačných postav české hudby 20. století - s Miloslavem Kabeláčem. Další dvě kapitoly jsou již věnovány příslušným dílům. Velký důraz je kladen na jejich rozbor, který umožňuje proniknout do skladatelova tvůrčího záměru. Poslední kapitola obě díla srovnává.
|
|
Juan Baptista Cabanillés a jeho varhanni tvorba
Husinecká, Veronika ; Hora, Jan (vedoucí práce) ; Tůma, Jaroslav (oponent) ; Popelka, Josef (oponent)
Tato práce se zabývá španělskou varhanní tvorbou, zejména pak životem a dílem J. B. Cabanillése. Jeho dílo je zde uváděno ve srovnání s ostatními španělskými autory s přihlédnutím ke specifickým rysům, kterými se díla J. B. Cabanillése vyznačují. V souvislosti s tím je třeba zmínit také hudební formy 16. a 17. století, ketré jsou charakteristické nejen pro varhanní tvorbu, ale i pro jiné nástrojové obsazení. Nejvýznamnější formu představovalo tiento, jež pro svou variabilitu a rozmanitost druhů skýtalo možnost komplexního tvůrčího vyjádření. Jedna z kapitol se tudíž věnuje výkladu vývoje a jednotlivými druhy tienta. Teoretický výklad je doplněn notovými úryvky skladeb. V kontextu se španělskou vahanní hudbou 16. a 17.století je nezbytné úvést stavbu varhan a její specifika s ohledem na ojedinělý zvukový charakter.
|