| |
|
Flétnové interpretační kurzy a jejich přínos pro studenta HAMU.
Vávrová, Kateřina ; Pivoda, Radomír (vedoucí práce) ; Válek, Jiří (oponent)
Bakalářská práce "Flétnové interpretační kurzy a jejich přínos pro studenta HAMU" pojednává o flétnových kurzech v Čechách a v zahraničí a jak již název napovídá, tak především o přínosu pro studenta. Nalezneme zde názvy kurzů, datum, krátké životopisy profesorů, průběh kurzu, přínos pro studenta, klady a zápory, organizační zvládnutí ad. V závěru je celkové shrnutí kurzů a porovnání se studiem na Akademii múzických umění v Praze. Práce se lehce dotýká jednotlivých kurzů, jejím cílem není podrobná analýza. Shromážděné informace dovolí čtenáři nahlédnout do pěti různých kurzů a dočíst se tak o krátké charakteristice, osobnostech, koncertech, lekcích a především o vlivu a přínosu pro studenta.
|
| |
|
Flétna v díle Györgye Ligetiho
Havel, Daniel ; Pivoda, Radomír (vedoucí práce) ; Hlaváč, Jiří (oponent) ; Válek, Jiří (oponent)
Tato magisterská práce pojednává o tvorbě skladatele Györga Ligetiho se zaměřením na skladby, kde je součástí obsazení flétna. V úvodu je život a dílo skladatele představeno z pohledu časové osy a jsou zde uvedeny základní kompoziční proměny skladatelových děl. Hlavní kapitoly obsahují konkrétní díla s obsazením flétny, pikoly, altové nebo basové flétny a způsoby kompoziční práce na konkrétních ukázkách. Obsažena jsou také díla vokální, i když v nich flétna nezastává tak významnou roli, jako ve skladbách instrumentálních. Vzhledem k omezené dostupnosti některých partitur nejsou přiloženy příklady u všech kompozic. Práce proto čerpá také velkou měrou z nahrávek. Opomenuty nejsou ani důležité premiéry či sólisté, kteří se podíleli na produkcích daných skladeb ještě během skladatelova života.
|
| |
|
Česká tvorba pro sólovou flétnu po roce 1950
Oplová, Nikola ; Válek, Jiří (vedoucí práce) ; Pivoda, Radomír (oponent)
Diplomové práce s názvem Česká tvorba pro sólovou flétnu po roce 1950 se zabývá skladbami, které vznikly v tomto období až po současnost. Práce obsahuje tři hlavní části. V první jsou za sebou chronologicky podle roku narození řazeni jednotliví autoři a jejich skladby pro sólovou flétnu. U každého skladatele je uveden stručný životopis a jeho flétnová tvorba. Jednotlivá díla pro flétnu jsou zmíněna odděleně, jsou uvedeny souvislosti jejich vzniku, způsoby skladatelské práce, kdo skladby vydal a jaké existují nahrávky. V druhé kapitole jsou podobným, ale podrobnějším způsobem zpracováni dva zásadní autoři pro flétnovou tvorbu - Jindřich Feld a Jan Novák. Zde je rozšířen nejen životopis obou autorů, ale i informace o jednotlivých dílech. Poslední částí práce je abecední seznam autorů a jejich skladeb pro sólovou flétnu, kteří nebyli zmíněni v předešlých kapitolách, ale v tomto období také tvořili.
|
|
Philippe Gaubert:The Works for Flute and Piano in the Light of performing and aesthetical Aspect
Pingitzer, Simona ; Válek, Jiří (vedoucí práce) ; Pivoda, Radomír (oponent)
Cieľom tejto práce je charakterizovať a popísať jednotlivé diela Philippa Gauberta pre flautu a klavír. Poslúži ako zdroj k vysvetleniu jedinečného idiomatického spôsobu, ktorým Gaubert komponoval pre flautu, a zaiste vzbudí záujem o štúdium a interpretáciu jeho hudby.
Práca sa v technických a interpretačných aspektoch opiera o metodickú príručku Méthode Complète de Flûte (Súhrnná metodika hry na flaute), ktorej autormi sú Paul Taffanel a Philippe Gaubert. Gaubertova metodika je cenným dokumentom pre flautistov každého veku a úrovne, taktiež je bezpodmienečným základom hlbšej analýzy Gaubertovej flautovej tvorby. Pri jej štúdiu jasne vychádzajú najavo aspekty hry, ktoré boli dôležité pre týchto významných učiteľov. V prvom rade sa sústreďuje na kvalitnú tvorbu tónu ako primárny ideál, o ktorý sa snažia všetci flautisti. Hudobné elementy ako farba tónu, technika, dynamika, artikulácia a frázovanie sú podrobne prediskutované pri každom Gaubertovom diele, používajúc Gaubertovu metodiku ako sprievodcu. Každá analýza taktiež hodnotí stupeň obtiažnosti diela a pojednáva o možných ťažkostiach s technikou, rytmom, tónovým rozsahom a muzikalitou.
|
|
Osobnost Clary Novákové
Horehleďová, Eliška ; Válek, Jiří (vedoucí práce) ; Pivoda, Radomír (oponent)
Tato bakalářská práce zachycuje osobnost Clary Novákové nejen jako uznávanou flétnistku. Přináší celkový pohled na její hudební i duchovní názorovou vytříbenost a zkušenosti, které získala po celém světě. Velká část práce je vedena zajímavou formou rozhovoru, jenž uvádí Claru Novákovou do osobnější roviny.
V první části, která je nutná pro celkové pochopení souvislostí, je zmínka o Janu Novákovi, jeho flétnové tvorbě a době, ve které Jan Novák komponoval a žil.
V závěru jsem shrnula dosud vydané hudební nahrávky Clary Novákové.
|
|
A. Chačaturjan: Koncert pro flétnu a orchestr
Mochanová, Helena ; Pivoda, Radomír (vedoucí práce) ; Válek, Jiří (oponent)
Pro mou magisterskou diplomovou práci jsem si vybrala téma "A.Chačaturjan: Koncert pro flétnu a orchestr", jelikož jsem toto dílo nastudovala jako součást absolventského koncertu. Úvodní část práce věnuji skladatelské osobnosti Aramu Chačaturjanovi, jeho biografii a dílu. V další kapitole se zabývám samotným koncertem pro flétnu, vzájemné konfrontaci s koncertem houslovým, problematikou interpretace, a poté uvádím jeho formální rozbor. Celá práce je průběžně doplněna fotografiemi ze skladatelova života, dále připojuji nejrůznější notové ukázky, jež souvisejí s danou problematikou v textu. Práci jsem ještě doplnila přílohami. Jsou jimi tři kompletní kadence ke koncertu - houslové A. Chačaturjana a D. Oistracha, a flétnová J. - P. Rampala.
|
|
Marcel Moyse
Reiprich, Oto ; Pivoda, Radomír (vedoucí práce) ; Válek, Jiří (oponent)
Touto prací bych rád představil významného francouzského flétnistu, pedagoga a autora světově rozšířených studií a etud. V prvních kapitolách popisuji Moyseho život od nelehkých začátků, přes hudební dětství a vliv významných flétnových osobností na jeho osobnost během studia na pařížské konzervatoři. Dále se zabývám průběhem kariéry, jeho působením v Paříži a Ženevě a usazením v Americe. Zmínka je zde také o jeho existenci během světové války. V neposlední řadě píši o proslulých mistrovských kurzech. Moyse - učitel je titul další kapitoly která mapuje celý jeho pedagogický růst, způsoby vyučování, komunikaci se studenty a pohled na konkrétní flétnové techniky jako je tón, vibrato, interpretace atd. Přecházím pak na kapitolu s názvem autor, kde popisuji jeho nejznámější školy etud a cvičení. Nakonec představuji Moyseho jako umělce a výjimečného interpreta. Zmiňuji se zde o jeho nahrávkách a o působení v Moyseho Triu. Kapitoly doplňuji citacemi jeho studentů, přátel, rodiny a jeho vlastními úvahami.
|