|
THE MENTAL REPARATION BEFORE a CONCERT
Zelinková, Antónia ; Boušková, Jana (vedoucí práce) ; Boušková, Jana (vedoucí práce) ; Rak, Štěpán (oponent) ; Zelenka, Milan (oponent)
Práca obsahuje pohľad na interpretačné umenie z rôznycg hladísk. Prevažne sa však zameriavam na praktickú, no najmä psychickú prípravu pred koncertom, ktorej sa v mnohých prípadoch nevenuje až taká pozornosť, aká by bola potrebná. V tejto práci rozoberám ako zmýšl´a študent hudobného interpretačného umenia pri študovaní hudobného diela, jeho najčastejšie chyby a chybné postoje jak pri samotnom študovaní,tak aj jeho interpretovaní.
|
| |
| |
| |
| |
|
Kytarová osobnost Štěpán Urban
Střížková, Helena ; Rak, Štěpán (vedoucí práce) ; Rak, Štěpán (vedoucí práce) ; Zelenka, Milan (oponent) ; Kodadová, Renata (oponent)
Tato diplomová práce se věnuje jedné z našich nejvýznamnějších osobností kytarového světa Štěpánu Urbanovi, kgerý je znám především jako skladatel a pedagog. Jelikož byla v roce 2003 vydána kniha ( J. Urbanová a Š. Rak - Kytara má láska) , která je pojednáním o životě a osobnosti, seznámíte se v první části této práce s jejím obsahem. V další části práce jsou struktuovány osobní postoje a ideje Štěpána Urbana se zaměřením na tvůrčí a pedagogickou činnost. Posledním tématem této práce je rozbor skladby Miniatury, která je jedním ze skladatelových nejúspěšnějších a nejznámnějších děl.
|
| |
|
Harfa v operách Leoše Janáčka
Bartoníková, Pavla ; Kodadová, Renata (vedoucí práce) ; Kodadová, Renata (vedoucí práce) ; Zelenka, Milan (oponent) ; Rak, Štěpán (oponent)
Diplomová práce se zabývá využitím harfy v operách Leoše Janáčka. Práce je rozf´dělena do jedenácti kapitol. Po úvodní kapitole následují jednotlivé Janáčkovy opery v pořadí, ve kterém vznikaly. Nejprve se zabývám okolnostmi vzniku opery a jejím dějem, poté úlohou harfy v dané opeře, a to zejména z pohledu orchestrálního hráče. V závěrečné kapitole shrnuji celkové využití harfy ve všech Janáčkových operách.
|
|
Postavení harfy v hudbě do roku 1720
Šebesta, Pavel ; Boušková, Jana (vedoucí práce) ; Boušková, Jana (vedoucí práce) ; Rak, Štěpán (oponent) ; Zelenka, Milan (oponent)
Tématem této práce je postavení harfy v evropské hudbě do roku 1720. kdy se objevila první pedálová mechanika. Výraz "hearpe" použil v 6. století n.l. biskukp Venantius Fortunatus ve svých spisech. Středověké latinské názvosloví je nejednoznačné. Ma stejný typ nástroje byly používány názvy : lyra, harfa, cithara, kytharis, a podobně. V roce 1511 vydal Sebastian Virdung organologickou učebnici, jež se stala základem pro další vývoj nejen nástrojové teorie, ale i praxe. Hráči na harfu jsou raně novověkou ikonografií zobrazení v královských komorách, salónech, banketových scénách a průvodech, jako sólisté nebo jako součástí souborů. Harfa spoluúčinkovala při zpěvu balad, při přednesu poezie, ale i při náboženských obřadech. Zatímco starověké spisy informují, že na herfu hrály spíše ženy, středověká ikonografie vkládá tento nástroj více do rukou mužům, při biblických námětech pak andělům.
|
| |