| |
|
Barák smrti Jana Weisse
Mácha, Jiří ; Málek, Petr (vedoucí práce) ; Heczková, Libuše (oponent)
Diplomová práce Barák smrti Jana Weisse analyzuje stejnojmennou povídkovou sbírku Jana Weisse z roku 1927. Práce se skládá ze tří kapitol. První kapitolu tvoří recepce Baráku smrti. Druhá část se zaměřuje na příslušnost Weissova textu k expresionismu. Poslední část práce tvoří naratologická a stylová analýza přihlížející k možnostem interpretace povídek v souvislosti s expresionismem.
|
|
Použití jehličnanů na území České republiky na konci 19. a v první polovině 20. století
Mácha, Jakub
Tato diplomová práce vychází především s dobových nabídek školkařských podniků, které poskytují informace o historickém sortimentu daného období. V úvodní části je pozornost upřena na popis dobové situace v českých zemích, kdy je popisována hospodářská, kulturní a sociální rozpoložení. Těžištěm této práce je hodnocení zjištěného dobového sortimentu jehličnatých dřevin a jejich použití. Je také srovnávána dostupnost tohoto dobového sortimentu v dnešní nabídce tuzemských školek a přítomnost těchto taxonů v evropských kulturách. Výsledkem je zjištění, že část historického sortimentu již není na trhu dostupná a také byl zjištěn značný nárůst dnešního sortimentu jehličnanů, oproti historickým nabídkám
|
|
Historický vývoj polní cestní sítě ve vybraných katastrálních územích
MÁCHA, Jiří
Cílem práce bylo posouzení a vyhodnocení historického vývoje cestních sítí z pohledu jejich projekce v komplexní pozemkové úpravě. Pro tento účel byla vybrána tři katastrální území, která reprezentují široké spektrum přírodních podmínek. Byly stanoveny historické etapy, ve kterých byla cestní síť zachycena a podrobně prostudována. Pro vytvoření přehledu vývoje polních cest byla navržena hodnotící kritéria, podle kterých byla jednotlivá území ve zvolených historických etapách hodnocena a porovnávána. Na podkladě výsledků byly stanoveny body zvratu ve vývoji polních cest. U těchto zlomových okamžiků byly popsány i příčiny jejich vzniku. Provedený rozbor cestní sítě v jednotlivých historických etapách dává v obou zájmových lokalitách jasný přehled o vývoji polních cest a uspořádanosti jednotlivých pozemkových tratí. Historický obraz cestní polní sítě, jako ucelený soubor, může v rámci projekce plánu společných zařízení sloužit jen jako inspirativní materiál, který musí být přepracován dle současných požadavků legislativy, norem, ale i přání vlastníků půdy.
|
| |
| |