|
Mascheroniovy konstrukce
Hatschbachová, Jana ; Hromadová, Jana (vedoucí práce) ; Škorpilová, Martina (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá Mascheroniovými konstrukcemi. Jedná se o konstrukce, které jsou řešené pouze s využitím kružítka. Práce obsahuje tři kapitoly, první kapitola je věnována stručnému shrnutí historie Mascheroniových konstrukcí. V druhé kapitole je uvedeno Mohr - Mascheroniho tvrzení a jeho důkaz. Třetí kapitola obsahuje popis několika základních geometrických konstrukcí včetně důkazů. Součástí této práce je také GeoGebra kniha - Mascheroniovy konstrukce, která je rozdělena do dvou částí. V první části jsou krokovaná řešení všech konstrukcí uvedených ve třetí kapitole. Druhá část obsahuje interaktivní cvičení jednotlivých konstrukcí.
|
|
Zborcené přímkové plochy
Duspivová, Jiřina ; Surynková, Petra (vedoucí práce) ; Hromadová, Jana (oponent)
Bakalářská práce se věnuje zborceným přímkovým plochám, jejich teoretickému popisu a postupům tvorby fyzických modelů využitelných ve výuce. Teoretická část je zaměřena na definice základních pojmů a klasifikaci geometrických ploch. Ze zborcených přímkových ploch je hlouběji představeno šest vzorových ploch druhého až čtvrtého stupně - jednodílný rotační hyperboloid, zborcený hyperboloid, hyperbolický paraboloid, Küpperův konoid, Plückerův konoid a přímý kruhový konoid. V praktické části byly vzorové plochy z teoretické části zpracovány pomocí grafického softwaru Rhinoceros 3D a zkonvertovány programem Slic3r PE do vstupu kompitabilního s 3D tiskárnou, na které byly vytištěny. Vytvořeno tak bylo několik názorných výukových modelů.
|
|
Průniky těles
Otrubová, Anna ; Hromadová, Jana (vedoucí práce) ; Šarounová, Alena (oponent)
Ve čtyřech hlavních kapitolách se tato práce snaží nabídnout přehled základních typů průniků těles. Důraz přitom klade na průnik dvou hranatých těles, a vyvažuje tak zájem zkoumaných středoškolských i vysokoškolských učebnic o průniky oblých těles a ploch. V první kapitole navíc nabízí velmi rozsáhlou sondu do problematiky průniku přímky s tělesem. V závěru práce čtenář nalezne stručný komentář ke zkoumané literatuře. Samotný text je doplněn řadou obrázků s řešením vzorových příkladů, v příloze pak čtenář najde jejich předtištěná zadání. Další doplňující materiál v podobě krokovaných řešení a 3D modelů vytvořených v softwaru GeoGebra a předtisky zadání některých příkladů dostupných zejména ve středoškolsých učebnicích obsahuje přiložené CD.
|
|
Technické osvětlení
Vlčková, Jana ; Hromadová, Jana (vedoucí práce) ; Surynková, Petra (oponent)
Název práce: Technické osvětlení Autor: Jana Vlčková Katedra / Ústav: Katedra didaktiky matematiky Vedoucí bakalářské práce: RNDr. Jana Hromadová, Ph.D., Katedra didaktiky matematiky Abstrakt: Tato bakalářská práce se zabývá technickým osvětlením. Jedná se o rovnoběžné osvětlení, jehož směr má speciální polohu vůči průmětně. Užívá se nejčastěji při osvětlení rotačních těles a jejich soustav. Práce obsahuje jedenáct kapitol, z nichž prvních osm obsahuje teorii technického osvětlení, devátá kapitola obsahuje řešené a neřešené příklady. V desáté kapitole je popsáno využití počítačového softwaru ke konstrukci technického osvětlení. Poslední jedenáctá kapitola je o intenzitě osvětlení, která se v dnešní době již nevyužívá. Klíčová slova: Technické osvětlení, Pilletova rovina, mez vlastního stínu, mez vrženého stínu, Rhinoceros
|
|
Binární relace a zobrazení ve výuce matematiky
Muzikářová, Zdena ; Robová, Jarmila (vedoucí práce) ; Hromadová, Jana (oponent)
Diplomová práce představuje sbírku řešených i neřešených úloh na téma binární relace. Žáci si v ní osvojují různá použití binárních relací ve středoškolské ma- tematice a geometrii. Důraz je kladen především na grafické zobrazení binárních relací, které slouží jako užitečný nástroj k řešení rovnic, nerovnic a jejich soustav. Jedná se o pomocný učební materiál určený pro výuku matematického semináře. Součástí práce je též stručný teoretický výklad potřebných pojmů, které jsou doplněny o relevantní definice a ilustrační příklady 1
|
|
Kótované promítání pro střední školy
Magová, Martina ; Moravcová, Vlasta (vedoucí práce) ; Hromadová, Jana (oponent)
Název práce: Kótované promítání pro střední školy Autor: Martina Magová Katedra: Katedra didaktiky matematiky Vedoucí bakalářské práce: RNDr. Vlasta Moravcová, Ph.D., Katedra didaktiky matematiky Abstrakt: Tato práce navazuje na bakalářskou práci Polohové úlohy v kótovaném promítání. Rozšiřuje ji o metrické úlohy a analýzu současného stavu výuky kótovaného promítání na středních školách. Její součástí jsou řešené příklady, z nichž k některým jsou v příloze k dispozici krokované konstrukce upravené pro promítání dataprojektorem. Teoretická část včetně krokovaných konstrukcí je také zpřístupněna veřejnosti prostřednictvím internetových stránek. Práce je určena žákům středních škol jako materiál k samostudiu a současně jako pomůcka pro učitele, kteří zde mohou čerpat zadání úloh do výuky a promítnout krokované řešení. Klíčová slova: pravoúhlé promítání, konstrukční úlohy, polohové úlohy, metrické úlohy
|
| |
|
Úvod do kosoúhlého promítání
Bucharová, Eliška ; Hromadová, Jana (vedoucí práce) ; Moravcová, Vlasta (oponent)
V této diplomové práci jsou stručně shrnuty základní poznatky o kosoúhlém promítání v rozsahu vyučovaném na středních školách. Například polohové úlohy, zobrazení rovinných útvarů a těles nebo řezy těles s podstavou ležící v půdorysně. Práci předcházel dotazník zkoumajícím rozsah středoškolské výuky kosoúhlého promítání v rámci deskriptivní geometrie. Souběžně s prací vznikly i další krokované úlohy volně dostupné na geogebra.org v knize kosoúhlé promítání. Součástí práce je CD se zdrojovými soubory obrázků. Využít tuto práci mohou jednak žáci středních škol, případně učitelé deskriptivní geometrie hledající inspiraci.
|
|
Prvorepublikové učebnice analytické geometrie
Melčová, Babeta ; Hromadová, Jana (vedoucí práce) ; Šarounová, Alena (oponent)
Tato práce je určena nejen pro učitele a studenty středních škol, ale také pro veřejnost jako rozšíření znalostí analytické geometrie a porovnání vědomostí dnešních studentů s vědomostmi studentů z 20. a 30. let 20. století. Práce obsahuje rozbor učebnic analytické geometrie z První republiky a jejich porovnání z hlediska obsahového, jazykového i z hlediska jejich zpracování. Dále zahrnuje vybrané ukázky příkladů řešené historickými i současnými metodami, které jsou doplněny obrázky vytvořenými v programu Geogebra. V práci je obsaženo i testování současných studentů při řešení historických úloh.
|
|
Pomůcky pro výuku geometrie
Smutná, Anežka ; Štěpánová, Martina (vedoucí práce) ; Hromadová, Jana (oponent)
Tato práce se zabývá pomůckami pro výuku geometrie na základních a středních školách. Jedním z cílů práce je zhotovení několika pomůcek, které nabízejí vizuální odůvodnění tvrzení či konstrukcí. Jedná se konkrétně o model pro zdůvodnění platnosti Pýthagorovy věty, pomůcku pro znázornění vzniku kuželoseček jako řezů rotační kuželové plochy, pomůcku pro vizualizaci definice a tzv. zahradnické konstrukce elipsy a model pro znázorňování a modelování stereometrických vztahů a problémů. Část práce se věnuje učivu geometrie na základních školách a vybraných typech středních škol podle současných kurikulárních dokumentů. Další část práce tvoří výčet a popis používaných pomůcek v klasických školách a v některých typech škol s alternativním přístupem k výuce matematiky (Hejného metoda, waldorfské a Montessori školy). Práci mohou využít učitelé pro inspiraci k výrobě vlastních pomůcek či k orientaci v pomůckách již vyráběných.
|