| |
| |
| |
|
Coordinated access to information sources
Žižková, Štěpánka
Koordinace a koordinační nástroje jsou základní podmínkou pro zajištění ekonomické, efektivní a uživatelsky účelné akvizice a zpřístupnění informačních zdrojů, a zejména to platí o klíčových vědeckých zdrojích, které jsou vysoce finančně nákladné a bez koordinovaného přístupu není jejich zabezpečení reálné. Více či méně úspěšné pokusy o koordinaci v oblasti IZ jsou známé nejen v ČR, ale i v zahraničí. Hlavním problémem bývá nejen zapojení velkých knihoven s centrálními, národními funkcemi, ale také motivace knihoven menších či úzce specializovaných. Koordinace, stejně jako jiné formy spolupráce, je velkým testem schopností sladění zájmů knihoven, pověřených v jednotném českém knihovním systému zcela odlišnými úkoly.
Slides: PDF
|
| |
| |
|
E-sources do not fall from the sky
Žižková, Štěpánka
The paper describes the current coverage of Czech research, development and education with electronic information resources (EIZ). In comparison with foreign experience with financing of these costly albeit for knowledge advancement of science and research absolutely necessary and fundamental tools, the Czech Republic has chosen the way of grant competitions. After ten-year existence of grant programs supporting access to electronic resources, it is clear how system and conceptual solution as well as assessment of appropriate consortial model for the Czech Republic are in principle lacking in this field.
Fulltext: PDF
|
|
Differences in Education of three and six years old Children
MACHOVÁ-ŽIŽKOVÁ, Štěpánka
The main goal of this thesis is to mention a differences of education of three years old and six years old children and show the proper educational strategies for this age categories. Particular areas in education of preschool children are described in theoretical part. Those are: goals, methods, rules, communication and content of education. Practical part compares two thematic blocks which have the same theme but different complexity. The results of observations in different type of classes showing the successes and benefits of adaptation of education to selected age categories are presented then. Description of the risks arising during the education follows. Based on the observations the proper educational strateries are selected in the end. Videorecording with education of three years old and six years old children is enclosed too.
|
| |