|
Realita na jevišti
Černá, Adriana ; MATÁSEK, Petr (vedoucí práce) ; TÄUBELOVÁ, Kristýna (oponent)
Tato práce se sestává ze dvou částí. První teoretická část se zabývá inscenačním
procesem a aplikovanými divadelními formami při vzniku inscenace bez
dramatického textu během kontinuální spolupráce. Jednotlivé kapitoly představují
body, kterými se scénograf během spolupráce zabývá. Slouží jako rejstřík, k němuž
se vztahuje druhá část práce. Ta představuje reflexi vlastních přístupů k vybraným
projektům realizovaných v rámci magisterského studia.
|
|
Ideály krásy
Rozsnyóová, Lenka ; TÄUBELOVÁ, Kristýna (vedoucí práce) ; KRÁLOVÁ, Andrea (oponent)
Cieľom tejto bakalárskej práce je analyzovať problematiku vnímania ideálov
ženskej krásy z hľadiska histórie aj súčasnosti a skúmať, nakoľko je možné zaoberať
sa touto témou v divadelnom kontexte, predovšetkým z hľadiska scénografie.
Bakalárska práca je členená na dva väčšie textové celky a obrazovú prílohu.
Prvá textová časť sa venuje hlavne vysvetleniu pojmu krása, celkovému vnímaniu
ženskej krásy podmienenej ideálmi doby a s tým súvisiacej problematike individuality.
Práca sa nesnaží o detailný popis všetkých historických období, naopak, v skratke
popisuje zaujímavosti z vývoja ženskej starostlivosti o zovňajšok.
Druhá časť je zameraná na subjektívnejší pohľad autorky na tému ženskej krásy, a
na vlastnej scénografickej práci popisuje realizáciu autorského projektu na túto tému.
Na záver práce je priložená obrazová príloha, ktorá ilustruje proces vzniku
autorského predstavenia Krása.
|
|
Možnosti inscenace mytických příběhů přírodních národů z pohledu scénografa
Černá, Tereza ; TÄUBELOVÁ, Kristýna (vedoucí práce) ; SMOLÍK, Robert (oponent)
Tato práce mapuje přípravu inscenace Drink coffee, ride reindeer, jež probíhala od léta 2013 do léta 2014. Téma inscenace vychází ze severské mytologie
a tradic. Autorka zde uvádí jakým způsobem sbírala materiály k přípravě své první autorské inscenace a popisuje jak z nich posléze vytvářela kostru příběhu. Snaží se nabídnout dostatečný vhled do způsobu uvažování nad daným tématem, popisuje jak vyhodnocovala důležitost jednotlivých fragmentů a také jakým způsobem se postavila k práci s herci a režijní složce, jež pro ní byla nová. Samostatnou kapitolu pak věnuje scénografii a její podobě, nicméně nabízí
i průběžný vhled do vizuální složky v rámci celého textu. Práce obsahuje popis všech fází vývoje příběhu, dává nahlédnout i cesty, jež byly neschůdné,
a zdůvodňuje proč tomu tak bylo. Nabízí vhled do způsobu autorčina myšlení
a na závěr je podrobuje rekapitulaci, ve které se snaží odhalit nedostatky a třecí plochy, jejichž nápravě se chce věnovat v budoucích projektech.
|
| |
|
Autorská práce s materiálem v divadelním a nedivadelním prostoru
Benešová, Tereza ; TÄUBELOVÁ, Kristýna (vedoucí práce) ; SMOLÍK, Robert (oponent)
V rámci svého magisterského projektu Koupelny jsem se podílela na vzniku několika performancí a inscenací v koupelnách soukromých bytů a v divadelním prostoru. Hlavním obsahem mé diplomové práce je tedy reflexe těchto osobních zkušeností, které se opírají především o práci s autentickým materiálem jako významným inspiračním zdrojem.
V první části textu se věnuji deseti krátkým performancím v netradičním prostoru (v koupelnách), které vznikly v letech 2009-2011. Zabývám se zde řešením jednotlivých performancí z pozice autora a performera. Na závěr této části kladu důraz zejména na komunikaci s diváky v rámci akcí v konkrétním prostoru a srovnávám vlastní přístup s metodami jiných umělců. Druhá část práce je zaměřena na projekty, které jsem spolu s dalšími tvůrci realizovala v divadelním prostoru na základě zkušeností z performancí v koupelnách. Analizuji zde vývoj tvůrčího procesu a hledám souvislosti s experimenty v autentickém prostoru.
|
|
Stylizace versus autenticita, scénografie v nedivadelním prostoru
Svobodová, Barbora ; SMOLÍK, Robert (vedoucí práce) ; TÄUBELOVÁ, Kristýna (oponent)
Práce se pokouší poukázat na problematiku související s inscenováním v
nedivadelních prostorech. Snaží se pojmenovat klady a zápory, které v sobě
nedivadelní prostor skrývá a následně hledá možné řešení vzniklých komplikací.
Autor se zabývá otázkou, jaká míra stylizace a autenticity je vhodná a uplatnitelná v
těchto nedivadelních podmínkách, aby nedošlo k rozmělnění a neuchopitelnosti
výsledného divadelního tvaru. Pozornost je převážně věnována výtvarnému řešení
kostýmů a masek, jejich funkci a výpovědní hodnotě v pohybovém a dokumentárním
divadle a také jejich vztahu ke zvolenému nedivadelnímu prostoru. Na příkladu
pohybového a dokumentárního projektu Marie to dala. Jak to dáš ty? (režie:Linda
Petáková) se práce snaží konkrétně popsat jednotlivé inscenační složky, ve kterých
je kladen důraz na jejich komunikaci s autenticitou nedivadelního prostoru. V závěru
se autorka snaží nabídnout vlastní možná inscenační řešení pro tento typ divadla.
|
|
Objekt v interakci s divákem
Stránská, Marianna ; ŽIŽKA, Tomáš (vedoucí práce) ; TÄUBELOVÁ, Kristýna (oponent)
ANOTACE
Tato diplomová práce není vědeckou prací čí historickou rešerší, je především reflexí mé vlastní praxe, tedy mé umělecké tvůrčí činnosti zaměřující se na diváka v interakci s objektem.
Klíčová slova - divák, objekt, interakce, komunikace, zážitek, zkušenost, sen, imaginace, dětství, hra, kolaborace, happening, instalace, performance, site specific, "komunikační hra",
Tato diplomová práce je rozdělena v zásadě na tři hlavní části: kontext, praxe a reflexe.
První část reflexe / souvislosti přináší úvahu nad dnešní formou divadla jako svébytným a nenahraditelným médiem schopným uspět v dnešním zrychleném světě internetu a televize. Ptá se, jak by mělo dnešní divadlo vypadat. A v této souvislosti zkoumám vztah divadla a jiných druhů umění. Zároveň se zvoleným tématem Objekt v interakci s divákem přicházím s novým druhem terminologie a definuji umění, které se snaží zapojit do akce diváka. Snažím se téma zařadit do vědecko-historického kontextu a hledám podobnosti v tvorbě dalších umělců. Zkoumám možné druhy interakce a na konkrétních příkladech popisuji vztah mezi autorem, divákem a dílem.
Druhá část práce předešlé myšlenky staví do konfrontace s vlastní praxí / zkušeností. Popisuje ideje, poznatky a postřehy. Dokumentuje vývoj projektu ?Odpočívárna smyslů? a dalších návazných projektů zaštítěných ?značkou? ORBIS PICTUS aneb... Z této zkušenosti formuluje záměr a smysl těchto projektů.
Třetí část práce, reflexe / odraz, se zabývá možnostmi interakce v rámci jevištního díla. Vrací se k divadelní formě se zkušeností z interaktivních expozic. Zabývá se symboly, kterými lze diváka motivovat a vyprovokovat k participaci na procesu díla. Hledá možnosti jak upoutat divákovu pozornost. V neposlední řadě ukazuje vývoj tohoto smýšlení na praktických příkladech.
|
|
Scénografie a konceptuální umění
Hudcová, Jitka ; ŽIŽKA, Tomáš (vedoucí práce) ; TÄUBELOVÁ, Kristýna (oponent)
Tato práce sestává ze dvou částí. První část představuje teoretické seznámení s fenoménem instalace jakožto uměleckým žánrem, který představuje průsečík výtvarného umění a divadla. Jednotlivé kapitoly nejsou řazeny chronologicky, ale podle druhu prožitku, který divákovi jmenované instalace zprostředkovávají. Výjimku tvoří kapitola o meziválečné avantgardě, v níž popisuji jakési předchůdce současné instalace. Jednotlivé uvedené příklady jsou vybrány tak, aby dostatečně reprezentovaly různorodost umělecké tvorby. V druhé části se pak věnuji stručné reflexi své vlastní tvůrčí práce.
|
|
Od Junony k Sekvenci 02
Svobodová, Veronika ; SMOLÍK, Robert (vedoucí práce) ; TÄUBELOVÁ, Kristýna (oponent)
V rámci svého studia jsem měla možnost zrealizovat tři různé autorské projekty, které byly vzájemně propojeny a navazovaly na sebe. Ve všech třech inscenacích, o kterých se budu zmiňovat, pracuji s kinetickými a světelnými objekty jako s loutkou. Práce pramení z individuálního chápání divadelního umění. Jedná se o autorské experimentování na pomezí divadla a výtvarného umění. V první části uvádím stručný historický přehled. Ten poukazuje na důležité podněty, na které ve své tvorbě navazuji. Podrobněji se pak zaměřuji na tvorbu Petra Nikla a jeho divadla Mehedaha. V druhé části popisuji vznik a průběh jednotlivých inscenací: Jak si páv stěžoval Junoně, Sekvence 1 a Sekvence 2. V závěru se pak snažím shrnout dosažené poznatky. V obrazové příloze je možné nahlédnout na uvedené analogie, fotografie pořízené z jednotlivých inscenací a přikládám i CD s videozáznamem Sekvence 1 a Sekvence 2.
|
|
Divadlo v exteriéru
Štěpán, Jakub ; ŽIŽKA, Tomáš (vedoucí práce) ; TÄUBELOVÁ, Kristýna (oponent)
V bakalářské práci představuji celkem čtyři divadelní projekty, které mají jeden společný
prvek a tím je otevřený prostor nebo-li plenér. Hledám další propojení všech čtyř projektů a ostatních, které jsem za dobu studia realizoval.
Vytvářím si slovník cizích slov a pojmů, které se vztahují k práci v otevřeném prostoru.
Většina mých projektů se odehrává venku, rád nacházím lokace a stavím svoje vize.
Projekty spojuje filmový svět a jeho střihovost jako dramaturgický styl, ale zároveň jeho
vizuální stránka jakou je fikce.
Kočovnictví nebo jiným slovem nomádství je rovněž silnou propojovací linkou projektů.
Cestování z místa na místo a objevování nových technologií a možností je dalším z nálezů
této práce.
|