Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 1 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 

Pictorial art in The return of the native by Thomas Hardy
Fantová, Jitka ; Beran, Zdeněk (vedoucí práce) ; Nováková, Soňa (oponent)
Thomas Hardy psal své romány v období významných změn na poli výtvarného umění. Jako vyučený architekt měl tedy výborné předpoklady k hlubšímu studiu v oblasti umělecké tvorby, které se stalo jeho celoživotním koníčkem. Není proto divu, že se předmět tak intenzivního zájmu stal i jedním z tvůrčích prvků jeho vyprávění. Román Rodákův návrat z roku 1878 nepřímo odráží vývoj výtvarného umění 19. století, přičemž vychází již z barokní estetiky a předznamenává i vývoj umění na přelomu 19. a 20. tisíciletí. Vzájemná provázanost výtvarného umění a literatury se v tomto románu projevuje hned na několika rovinách. Zaprvé jsou to časté odkazy na malíře či jejich obrazy, jež pomáhají čtenáři lépe si představit a pochopit právě popisovanou scénu. Podmínkou je samozřejmě čtenářova znalost daných subjektů; tuto manýru chápali někteří kritici jako nabubřelé předvádění autorových znalostí, jiní jako důmyslné obohacení obrazotvornosti vyprávění. Dále Hardy využívá jednotlivé výtvarné styly k specifickému popisu postav a scén; nezapomenutelné jsou jeho noční scény ve stylu Rembrandta, osvětlené jen září plamenů, či jeho vykreslení Eustacie jako záhadné, mytické ženy zrovna povstalé ze štětce Prerafaelitů, a zároveň evokující slavný portrét Mony Lisy. Výrazným rysem románu je i osvětlení, jež ve formě slunečního či měsíčního...

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.