|
Srovnávací analýza obsahů německých jazykových zkoušek se zaměřením na zkoušku Německého jazykového diplomu II Konference ministrů kultu
Urbanová, Jana ; Švermová, Dagmar (vedoucí práce) ; Nečasová, Pavla (oponent)
Ve své práci jsem se zabývala změnami, které nastaly v jazykových zkouškách po jejich přizpůsobení se Společnému evropskému referenčnímu rámci. V souladu s cílem své práce jsem analyzovala zkoušku Německý jazykový diplom II Konference ministrů kultu Deutsches Sprachdiplom II der Kultusministerkonferenz - dále jen DSD II), jejíž revidovaná verze proběhla poprvé během školního roku 2007/08. Předkládám zde souhrnné výsledky porovnání této současné podoby zkoušky s její předcházející verzí. Analýzu opírám o první část této práce, ve které se zabývám testováním všeobecně. Uvádím v ní různé způsoby testování jazykových prostředků a řečových dovedností, typy testových položek. Popisuji konstrukci standardizovaných testů a požadavky, jež takový test musí splňovat. Shrnuji obsah a funkci Společného evropského referenčního rámce. Nová zkouška vykazuje mnoho inovací, a to v několika rovinách. První výrazná změna odpovídá současnému komunikativnímu pojetí výuky, tedy i testování jazyka. V původní verzi byly kromě řečových dovedností testovány i jazykové prostředky v části "Gramatika, slovní zásoba, slovotvorba a větná stavba". Tato část již nebyla do nového DSD II zařazena. Lingvistické kompetence tvoří pouze část komunikativních jazykových kompetencí. Jejich ovládnutí ještě nezaručuje, že budou vhodně aplikovány v...
|