|
Role NE v komunikaci v matematice
Tritová, Hana ; Kaslová, Michaela (vedoucí práce) ; Kvasz, Ladislav (oponent)
Práce se zabývá především analýzou práce s NE (jak samostatně stojícího slova, tak slov obsahujících záporku, tak grafických znaků) v učebnici matematiky pro primu osmiletých gymnázií (čtyři díly, nakladatelství Prometheus). V první kapitole je shrnuto zkoumání dostupné literatury zabývající se rozborem učebnic a záporem v matematice. Dále je zde provedena charakteristika věkové skupiny žáků, kteří se podle zmíněné učebnice učí, a analýza Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání z pohledu jeho práce se záporem a nároků, které klade na žáky. Stěžejní částí práce je rozbor učebnice matematiky zaměřený na frekvenci slova NE či slov obsahujících záporku. V praktické části je navrženo rozdělení slov obsahujících záporku do pěti mnou vymezených rolí a provedeno výzkumné šetření, jehož výsledky ukazují, jak dalece může má práce sloužit učiteli, resp. jak mu může pomoci toto vymezení rolí. V rámci praktické části je zmíněno i několik překvapivých matematických chyb, kterých se žáci dopouštěli. Nakonec jsou uvedena doporučení pro učitele, na co se ohledně práce se záporem v rámci výuky zaměřit.
|