Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 590 záznamů.  začátekpředchozí580 - 589další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Dodržování práv pacientů ve vybraných nemocnicích České republiky.
KORTUSOVÁ, Jana
Hospitalizace je pro každého člověka změnou, která je doprovázená různými omezeními. Nesmí ale znamenat změnu práv. Každý pacient je jedinečný {--} má specifické potřeby, neměnné zásady, vlastní hodnotový systém. Pacienta můžeme definovat jako osobu v lékařské péči, jako léčícího se nemocného člověka. Termín {\clq}qpacient`` je odvozen od latinského slova {\clq}qpatiens`` {--} trpělivý, trpící.Pacienti mají svá práva sepsána v kodexu Práv pacientů, který v České republice vstoupil v platnost v roce 1992. Znalost práv je důležitá především pro posílení rovnocenného vztahu mezi lékařem a pacientem. Důsledným dodržováním práv pacientů se snižují rizika, která hrozí během hospitalizace a zvýší se spokojenost pacienta s poskytovanou péčí.Mezi základní individuální práva pacientů patří právo na zachování mlčenlivosti o skutečnostech, které se zdravotnický pracovník dozvěděl v souvislosti s ošetřováním nebo léčbou, právo na informace o svém zdravotním stavu, právo získat od lékaře potřebné informace na rozhodnutí před zahájením nového diagnostického či terapeutického postupu. Dalšími právy jsou odmítnutí léčby a informování o důsledcích rozhodnutí, právo na soukromí při ošetřování nebo léčbě a na ohleduplný, citlivý a důstojný přístup při léčbě. Práva pacientů jsou obsažena i v Národních akreditačních standardech. Diplomová práce se skládá ze současného stavu dané problematiky, cíle práce, stanovení hypotéz, metodiky, výsledků výzkumu, diskuze, závěru, seznamu použitých zdrojů, klíčových slov a příloh.Současný stav zachycuje historii etických kodexů, právní normy a problematiku medicínského práva, práva pacientů, individuální práva pacientů, akreditační standardy práv pacientů.Cílem diplomové práce je zjistit, zda jsou pacienti při přijetí do nemocnice seznámeni se svými právy, zda jsou informováni o povaze onemocnění, navrhované léčbě a možných alternativách léčby. Zmapovat, zda u každého pacienta je posouzena potřeba edukace a zda sestry provádějí záznam do dokumentace a zjistit znalosti sester v oblasti imobilizace pacienta.V diplomové práci bylo stanoveno 7 hypotéz a 5 hypotéz statistických.K výzkumu byla zvolena strategie kvantitativního výzkumu, metodou bylo dotazování, technikou dotazník. Dotazník pro pacienty byl anonymní a skládal se z 26 otázek. Zaměřoval se na seznámení pacienta se svými právy, na informovanost o zdravotním stavu, povaze onemocnění a navrhované léčbě, na edukaci pacienta sestrou a na respektování intimity pacienta. Obsahoval otázky uzavřené a polouzavřené. Na závěr dotazníku měli pacienti možnost vyjádřit své případné připomínky, návrhy, podněty k dané problematice. Dotazník určený pro sestry byl anonymní a obsahoval 32 otázek. Zaměřoval se na dodržování práv pacientů, informovaný souhlas pacientů, jejich edukaci, na problematiku omezování pacienta v lůžku a na respektování intimity. V dotazníku byly použity uzavřené, polouzavřené a otevřené otázky.Výzkumný soubor tvořili pacienti a sestry z nemocnice v Českých Budějovicích, Českém Krumlově, Táboře, Písku a Strakonicích. Reprezentativní soubor tvořilo 218 pacientů a 205 sester.Výsledky byly zpracovány do tabulek a grafů a následně pak programem SPSS.V diskuzi jsou shrnuty poznatky výzkumu v komparaci s použitou literaturou. Závěr pak shrnuje celou výzkumnou část. Diplomová práce by mohla být použita k dalšímu vzdělávání, ke studijním účelům a v přednáškové činnosti pro zdravotnické pracovníky, v rámci jejich celoživotního vzdělávání. Výsledky výzkumu budou nabídnuty zúčastněným i ostatním organizacím, které se danou problematikou zabývají a mohly by je využít v praxi.
Problematika standardů ošetřování zevních genitálií u dětí od narození do 3 let
KURUCOVÁ, Monika
Hygienická péče je jedním z nejdůležitějších pilířů péče o zdraví dítěte. Získání správných hygienických návyků v dětství a jejich dodržování po celý život má pro zdraví zásadní význam. Bohužel informace týkající se hygieny zevních genitálií dětí jsou mnohdy rozporuplné a vyskytují se jak na straně rodičů, tak i na straně zdravotníků. Diplomová práce se zabývala problematikou ošetřování zevních genitálií u dětí od narození do tří let, přičemž hlavní důraz byl kladen na edukaci matek. Cílem této diplomové práce bylo zjistit, zda sestry znají své kompetence z oblasti ošetřování zevních genitálií u dětí v novorozeneckém, kojeneckém a batolecím období, dále zda sestry dovedou své kompetence plně aplikovat. Třetím cílem bylo zmapovat informovanost rodičů o ošetřování zevních genitálií dětí ve věku od narození do tří let. Byly stanoveny 3 hypotézy. Hypotéza číslo 1 zněla: Sestry znají své kompetence v oblasti ošetřování zevních genitálií u dětí v novorozeneckém, kojeneckém a batolecím období. Hypotéza 2: Sestry, které znají své kompetence v oblasti ošetřování zevních genitálií u dětí v novorozeneckém, kojeneckém a batolecím období, je nedovedou plně aplikovat. Hypotéza 3 byla definována: Rodiče novorozenců, kojenců či batolat mají nedostatečné informace o správné hygienické péči zevních genitálií svého dítěte. Kvantitativní výzkumné šetření bylo provedeno metodou dvou anonymních dotazníků, přičemž jeden dotazník byl určen zdravotním sestrám, které pracují s dětmi ve věkové kategorii od narození do tří let. Druhý dotazník byl vytvořen a určen pro matky dítěte ve věkové kategorii od narození do tří let. Dotazníkové šetření bylo provedeno na území Jihočeského kraje. První hypotéza {\clq}qSestry znají své kompetence v oblasti ošetřování zevních genitálií u dětí v novorozeneckém, kojeneckém a batolecím období`` byla potvrzena. Druhá hypotéza {\clq}qSestry, které znají své kompetence v oblasti ošetřování zevních genitálií u dětí v novorozeneckém, kojeneckém a batolecím období, je nedovedou plně aplikovat`` byla zamítnuta. Třetí hypotéza {\clq}qRodiče novorozenců, kojenců či batolat mají nedostatečné informace o správné hygienické péči zevních genitálií svého dítěte`` byla potvrzena. Na základě zjištěných skutečností jsme se rozhodli vypracovat edukační standard intimní hygieny děvčat a chlapců ve věku od narození do tří let pro sestry, dále pak edukační materiál o ošetřování zevních genitálií pro rodiče malých dětí. Věříme, že tyto materiály povedou ke zvýšení informovanosti o této problematice a ke zkvalitnění péče o děti.
Edukace dětí před operačním výkonem
ČADKOVÁ, Barbora
Název mé bakalářské práce je {\clqq}Edukace dětí před operačním výkonem``. V úvodní části jsem se zabývala teorií, jak moc je důležitá role edukační sestry a ostatního zdravotnického personálu při hospitalizaci dětského pacienta, jakou roli v tomto ohledu hrají rodiče a jak je nezbytná psychická příprava pro lepší zvládnutí hospitalizace a pro léčebný proces, který musí dětský pacient při pobytu v nemocnici podstoupit. Na základě tohoto jsem stanovila cíle a hypotézy, které jsem se výzkumem ve formě dotazníků a řízeného rozhovoru snažila vyvrátit či potvrdit. Výsledky výzkumu uvádím v grafech v praktické části. V závěru a diskusi své práce výsledky vyhodnocuji.
Role primární sestry v prevenci obezity u dětí
PULZOVÁ, Alena
Obezita patří celosvětově k závažným zdravotním problémům a její prevalence neustále narůstá. Obezita u dětí představuje závažný problém nejen ve vyspělých státek světa. Česká republika se řadí na první místo v Evropě ve výskytu obezity u dětí. Boj s touto nemocí je složitý, avšak ne tak složitý, jak to na první pohled vypadá. Většinou stačí přikročit k celkem přijatelné a absolutně bezbolestné změně životního stylu, stravovacích návyků, pohybových aktivit a k léčbě této nemoci u lékaře. Mnohem snadnější je však této nemoci předcházet a právě sestra má v této prevenci nezastupitelnou roli. Teoretická část této bakalářské práce je zaměřena na současný stav dětské obezity. Další část této práce je věnována rozdělení dětského věku, výživě v dětském věku, definici, příčinám a komplikacím obezity u dětí. Poslední část teorie je zaměřena na úlohu sestry v prevenci, diagnostice a léčbě obezity u dětí. Ke kvantitativnímu výzkumu byla použita technika dotazníku. Otázky byly určeny pro zdravotní sestry v primární péči v Českých Budějovicích, Strakonicích, Prachaticích, Jindřichově Hradci, Písku a v některých menších městech. Prvním cílem této práce bylo zjistit, jaká je informovanost sester v primární péči o prevenci obezity u dětí. Druhým cílem bylo zjistit, zda se sestry aktivně podílejí na prevenci obezity u dětí. Oba tyto cíle byly splněny. První hypotéza měla potvrdit informovanost sester v primární péči o prevenci obezity u dětí. Druhá hypotéz a měla potvrdit, že sestry se aktivně nepodílejí na prevenci obezity u dětí. Obě tyto hypotézy byly rovněž potvrzeny. Bakalářskou práci na téma {\clqq} Role primární sestry v prevenci obezity u dětí jsem si vybrala proto, že v poslední době je toto téma velmi aktuální a také proto, že mě zajímá, zda se sestry opravdu snaží tomuto onemocnění u dětí předcházet.
VÝŽIVA A STRAVOVÁNÍ LIDÍ S DIABETEM
NOŽIČKOVÁ, Lenka
Výskyt cukrovky ve světě kolísá. V České republice je asi 5% diabetiků a pravděpodobně přes 90% z nich jsou diabetiky druhého typu. Ve většině evropských zemí je výskyt diabetu 3 až 5%. Pětiprocentní výskyt diabetu přesahují populace ve Švédsku a Rakousku. Výskyt do 2% je v Indii, Belgii a Dánsku. Genetická zátěž v populaci představuje u nás asi 20%, při prevalenci (počet případů určité nemoci, jež existuje (prevaluje) v určité populaci v určitém čase) 5%. To znamená, že 5% (každý dvacátý člověk)v naší populaci včetně dětí a nejstarších osob má již cukrovku. Přitom asi 20% z nás (každý pátý člověk) si nese genetický předpoklad a tyto osoby diabetes ve středním nebo vyšším věku dostanou. Výskyt cukrovky s rostoucím věkem stoupá.
Míra informovanosti o problematice osteoporózy u žen ve věku pod 40 let
KRÝDLOVÁ, Michaela
Abstrakt Osteoporóza je onemocnění skeletu - kostí těla, které je charakterizováno úbytkem množství kostního minerálu, poklesem kostní hustoty a změnou mikroarchitektury kostí. Důsledkem těchto změn je snížená kvalita kostní tkáně a zvýšené riziko zlomenin kostí. A toto riziko, které je vysoké, je hlavním problémem, který pacienta ohrožuje. Osteoporózou může trpět každý, ale přece jen jsou skupiny, které jsou ohroženy daleko více. Osteoporóza nejčastěji postihuje ženy v postklimakterickém období, tedy několik let po přechodu. Hlavními faktory vzniku jsou věk, pohlaví, genetika, nedostatek pohybu, nesprávná výživa, užívání škodlivin (kouření, káva, alkohol), užívání některých léků, některá onemocnění endokrinního a trávicího systému a další. Zásadní význam pro prevenci i léčbu je úprava životního stylu s dostatečnou tělesnou aktivitou a správnou výživou, vyhýbání se škodlivin jako je kouření, alkohol, a pití kávy. Užívání minerálů a vitamínů předcházející vzniku onemocnění osteoporóza a chození na preventivní prohlídky k lékaři. Pro tuto práci byla zvolena metoda dotazování techniku dotazníku. Byl vytvořen dotazník, který obsahoval 17 uzavřených otázek a 8 polootevřených otázek. Bylo rozdáno celkem 120 dotazníků, celkový počet vrácených dotazníků bylo 113, z nichž 12 bylo vyřazeno pro neúplnost. Návratnost dotazníku byla tedy 84,2 %. Výzkumný vzorek tvořilo celkem 101 respondentek ve věku 18 {--} 40 let z Českých Budějovic. Cíle bakalářské práce byly splněny. Hypotéza H1 byla potvrzena a H2 byla potvrzena. Výsledky práce budou použity jako podklad pro seminář o problematice osteoporózy a její prevence určený pro laickou veřejnost.
Informovanost veřejnosti o škodlivosti slunečního záření a solárií v souvislosti se zvýšeným výskytem maligního melanomu kůže.
KODETOVÁ, Věra
Škodlivost slunečních paprsků a solárií se v poslední době stala velmi aktuálním tématem. Nadměrné vystavování kůže slunečnímu záření způsobuje předčasné stárnutí kůže, vzniku hlubokých vrásek, stařeckých skvrn a hlavně je spojováno se vznikem maligního melanomu. Lidé však toto varování neberou vážně. Velká část z nich si stále myslí, že pobyt na slunci je zdravý a opálené tělo je známkou krásy a výrazem tělesné zdatnosti. Pouze poznání skutečného nebezpečí a změna špatných návyků v podobě dostatečné ochrany proti UV záření mohou zabránit velkým škodám v nedaleké budoucnosti. Počet onemocnění maligním melanomem kůže se totiž každým rokem zvyšuje. V ČR se počet případů onemocnění zvýšil za poslední roky čtyřnásobně. Cílem mé práce bylo zjistit, jak je veřejnost informována o škodlivosti slunečního záření a solárií a jak se veřejnost proti škodlivým účinkům UV záření chrání. Informace jsem získávala dotazovací metodou formou dotazníku, který vyplňovali studenti a zaměstnanci střední odborné školy, studenti vyšší odborné školy a náhodně vybraní pacienti kožní ambulance. Celkem bylo hodnoceno 201 dotazníků. Stanovila jsem si čtyři hypotézy, které se potvrdily. Veřejnost je dostatečně informována o škodlivosti UV záření, před účinky slunečního záření se nejčastěji chrání krémy s ochranným faktorem a slunečními brýlemi s UV filtrem. Potvrdil se i můj předpoklad, že se ženy ve věku od 20 do 40 let opalují na slunci nebo v soláriu z kosmetických důvodů. Varující se však nedostatečná znalost o preventivních programech a postupech, které vedou k včasnému odhalení nádorů kůže. K tomuto tématu mě vedla zkušenost z kožní ambulance, kde pracuji a často se tu setkávám se škodlivými následky UV záření na lidskou kůži. Výsledky práce využiji k edukaci (poučení) pacientů o škodlivých následcích UV záření. Důraz dám na poučení o samovyšetřování kůže a programu Euromelanoma day, který slouží k včasné diagnostice kožního nádoru. Jak jsem zjistila, tyto informace veřejnost postrádá. Důležitý je fakt, že pouze včas odhalený nádor je léčitelný.
Problematika informovanosti rodinných příslušníků o poskytování péče nemocným s epilepsií
SCHWARZOVÁ, Blanka
Bakalářská práce na téma {\clqq}Problematika informovanosti rodinných příslušníků o poskytování péče nemocným s epilepsií`` je věnována oblasti znalostí a informací, které by měly být poskytovány rodinným příslušníkům nemocných s epilepsií.Pro práci byly stanoveny cíle a předpokládané hypotézy, k jejichž ověření bylo použito kvantitativního výzkumu. Zúčastnili se ho respondenti na dvou vybraných pracovištích. Z výsledků výzkumné práce je jasné, že blízcí nemocných mají určité základní znalosti o onemocnění, ale informace jim podané nejsou úplné, natož vyčerpávající. Existují oblasti, ve kterých se nemocní a jejich rodinní příslušníci řídí spíše podle různých předsudků a pověr, než na základě vědeckých informací. A přitom se od očekává, že se budou spolupodílet na péči o tyto nemocné. Na základě výzkumu bylo snahou vymezit oblasti, ve kterých respondenti neměli dostatek důležitých informací, a zaměřit se na ně při důkladnější edukaci nemocných i jejich blízkých.
Možnosti využití zásad edukační činnosti sestry v primární péči
DRAXLEROVÁ, Milena
Cílem této bakalářské práce bylo zjistit využívání zásad edukační činnosti sestry v primární péči. Edukace je důležitým aspektem ošetřovatelské praxe a s primární péčí jde ruku v ruce již od počátků ošetřovatelství. Edukace jako výchova, vzdělávání a vyučování je v posledním období zdůrazňovaná jako samozřejmá součást profesionální činnosti sestry. Edukační činnost sestry v primární péči má svá specifika, která jsou podrobně popsána v teoretické části této bakalářské práce. Dnešní moderní koncepce ošetřovatelství vyzdvihuje důležité aspekty role zdravotní sestry {--} edukátorky a koordinátorky péče o pacienta. Tomuto musí odpovídat i sesterské vzdělání tak, aby sestry mohly vykonávat svoji profesi jako kvalifikovaný zdravotník. Oblast primární péče je nedílnou součástí teoretické části této práce. Komunitní ošetřovatelství jako první linie péče se v posledních letech neustále rozvíjí a zdůrazňuje se role primární sestry hlavně v podpoře a udržování zdraví lidí. Jejich služby jsou poskytované v široké škále v různém prostředí a pokrývají celý životní cyklus od početí po paliativní péči při umírání. Edukace v primární péči má velký význam. Jejím cílem je neustále zvyšovat zdravotní uvědomělost obyvatelstva. V praktické části práce byl proveden kvantitativní výzkum, použita dotazníková technika sběru dat. Výzkumný soubor tvořilo 62 sester primární péče. Výzkum provedený v rámci této práce u sester pracujících v primární péči prokázal celkem dobrou znalost a i využívání zásad edukační činnosti v ošetřovatelské praxi. Následně se bohužel prokázalo, že sestry nemají v současném systému primární péče dostatečné možnosti a hlavně časový prostor pro provádění edukace. I přes dobrou znalost zásad edukace, zůstává zde prostor pro další upevňování a zdokonalování znalostí v této oblasti. Následně se otevřel prostor pro eventuální další výzkum v oblasti prevence týkající se podpory a udržování pozitivního zdraví.
Edukace rómských žáků v alternativních formách vzdělávání se zaměřením na Waldorfskou školu
SAMCOVÁ, Štěpánka
Téma diplomové práce patří svým charakterem do oboru pedagogické psychologie a sociologie výchovy. Práce pojednává o výhodách vzdělávání romských žáků ve waldorfských školách. Pracuji s termíny: edukace, romská menšina, kognitivní determinanty, waldorfská pedagogika. Cílem práce je seznámení s problematikou vzdělávání romských dětí, celkové seznámení s romskou menšinou žijící v České republice, seznámení se způsobem výchovy romských dětí v závislosti na školní úspěšnosti, popsání kognitivních determinantů romských žáků ve vztahu k jejich školní efektivnosti a doložení výhod waldorfské pedagogiky pro romské děti v kontrastu tradičního školství.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 590 záznamů.   začátekpředchozí580 - 589další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.