|
Open Access jako nový trend ve vědecké komunikaci na českých vysokých školách
Vyčítalová, Lucie
Příspěvek zmapuje situaci z hlediska otevřeného přístupu k vědeckým výstupům na českých vysokých školách a zároveň se zaměří na podpůrné aktivity Asociace knihoven vysokých škol ČR. Ve druhé části příspěvku bude představena Digitální knihovna Univerzity Pardubice, její začlenění do struktury univerzity a zároveň její napojení na významné světové systémy a služby.
Prezentace: nusl-71447_1 - PDF Videozáznam: nusl-71447_2 - MP4
|
|
Trendy „Open Access“ a jejich využití
Planková, Jindra
Globální změny v nově budované informační společnosti intenzivně zasahují do všech oblastí vědecké komunikace a zpřístupňování společenského poznání. Hlavní úlohu zde sehrávají procesy informačního průzkumu spojeného s komplexem při zpřístupňování, vyhledávání a zprostředkování odborných informací a poznatků z informačních zdrojů s otevřeným přístupem. Příspěvek se bude zabývat aktuálními otázkami otevřeného přístupu k odborným a vědeckým informacím a poukáže na změny při jejich komunikaci. Na základě praktických i teoretických východisek bude formulován obecný model moderního fungování systému „Open Access“, budou charakterizovány jednotlivé faktory a prvky sytému, s odkazem na možnosti jejich uplatnění při komunikaci vědeckých a odborných informací, v oblasti vědy a výzkumu v českém prostředí.
Prezentace: PDF
|
|
Projekt informačního vzdělávání pedagogů na střední technické škole
Dvořáková, Drahomíra ; Chára, Luboš
Příspěvek popisuje průběh školení informační gramotnosti zaměřené cíleně na pedagogy střední technické školy. Toto pilotní školení probíhalo od února do srpna 2010 a bylo součástí projektu na vytvoření „Studijního a informačního centra ve Střední škole technické a obchodní Dačice“. Cílem samotného školení bylo zkvalitnit vzdělávací proces na škole a inspirativně nasměrovat pedagogy do dalšího vzdělávání v oblasti orientace v elektronických zdrojích (digitální knihovny, open access zdroje a institucionální repozitáře), vyhledávání informací, citování aj. V závěru příspěvku je shrnuta a vyhodnocena anketa, která proběhla mezi pedagogy. Výsledky této ankety ovlivní další projekty konané v Národní technické knihovně a spojené s informační gramotností pedagogů.
|
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |