Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 22 záznamů.  začátekpředchozí21 - 22  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.05 vteřin. 
Montessori pomůcka jako nástroj podpory grafomotorického vývoje dítěte předškolního věku s Downovým syndromem
KAMENICKÁ, Petra
Bakalářská práce se věnuje tématu Montessori pomůcka jako nástroj podpory grafomotorického vývoje dítěte předškolního věku s Downovým syndromem. Teoretická část bakalářské práce je rozdělena do čtyř kapitol. První kapitola je zaměřena na jedince s Downovým syndromem. Druhá kapitola se věnuje vývoji dítěte předškolního věku a specifiky vývoje dítěte předškolního věku s Downovým syndromem. V třetí kapitole jsou podrobně popsány jednotlivé principy pedagogiky Montessori. Poslední kapitola je zaměřena na předškolní Montessori zařízení v České republice. Hlavním cílem bakalářské práce bylo zjistit, v jakých oblastech může adaptovaná výuková pomůcka vyrobená podle principů Marie Montessori rozvíjet grafomotoriku u dětí předškolního věku s Downovým syndromem. Prvním dílčím cílem bylo na základě rozhovoru s pedagožkami zjistit, jakou část Montessori materiálu je vhodné rozpracovat. Druhým dílčím cílem bylo analyzovat proces práce dětí s originální pomůckou M. Montessori rozvíjející grafomotoriku. Třetí dílčí cíl byl zaměřen na výrobu adaptované výukové pomůcky podle principů M. Montessori, která bude rozvíjet oblast grafomotoriky u dětí s Downovým syndromem. Čtvrtým dílčím cílem bylo ověřit pomůcku v praxi. V souladu se čtyřmi zvolenými dílčími cíli byly stanoveny čtyři výzkumné otázky. K dosažení stanovených cílů byly v bakalářské práci využity techniky kvalitativního výzkumu. Ke sběru dat byla v praktické části využita metoda polostrukturovaného rozhovoru s pedagožkami z Dětského Montessori centra, zúčastněné pozorování a individuální práce s dívkami s Downovým syndromem a nakonec byla použita metoda sekundární analýzy dat dokumentů obsahujících sepsané postupy práce s originálními Montessori pomůckami zaměřenými na rozvoj grafomotoriky. Výzkumné šetření probíhalo od ledna do začátku dubna roku 2015 v Dětském Montessori centru v Českých Budějovicích. Cílovou skupinu tvořily dvě dívky předškolního věku s Downovým syndromem a tři pedagožky Montessori centra, se kterými jsem vedla rozhovor. Výsledkem mé bakalářské práce jsou originální vlastnoručně vyrobené výukové pomůcky založené na pedagogických principech M. Montessori, které jsou zaměřeny na oblast grafomotoriky v předškolním věku. První adaptovaná pomůcka se skládá ze šestnácti karet s grafomotorickými prvky. Tato pomůcka je určena ke správnému zafixování tvarů grafomotorických prvků a může sloužit jako předstupeň nácviku psaní velkých tiskacích písmen. Druhá z pomůcek je zaměřena na správný úchop a je vyrobena ve dvou modifikacích. Tyto modifikace se liší druhem materiálu, který dítě vkládá do plata od vajec. Obě pomůcky splňují principy a zásady Montessori pedagogiky. Na základě pozorování bylo zjištěno, že každá z ručně vyrobených pomůcek rozvíjí stanovené kategorie - navození špetkového úchopu, zlepšují orientaci na ploše, přispívají k uvolnění ruky a jejich prostřednictvím je možné získat správné představy o tvarech grafomotorických prvků. Výsledky výzkumného šetření poukazují na to, že pomůcky byly pro dívky přínosné. Dívky pracovaly s pomůckami systematicky podle zavedených postupů, vždy dokončily započatou činnost. Při práci s první pomůckou dívky získaly správné představy o tvarech grafomotorických prvků, pomocí zraku a hmatu. Druhá pomůcka přispěla u dívek k navození správného špetkového úchopu a k rozvoji hmatového vnímání. Obě pomůcky také podporovaly schopnost orientace dívek na pracovní ploše.
Ochrana obyvatelstva výuková pomůcka pro seniory
DOLEŽALOVÁ, Barbora
Ochrana obyvatelstva výuková pomůcka pro seniory Tématem diplomové práce je "Ochrana obyvatelstva výuková pomůcka pro seniory." Teoretická část práce pojednává o systému vzdělávání seniorů, jakým způsobem mohou rozvíjet svou osobnost i v pokročilejším věku a tím dospět k seberealizaci. V práci je také popsán jak pohled do historie ochrany obyvatelstva tak i její současný stav. Je totiž důležité uvědomit si neustálý vývoj této oblasti, zejména v přístupu k rizikům a hrozbám, jež nás obklopují, jejich analýzám a následným opatřením. Předpokladem pro efektivní fungování bezpečnostního systému jsou vhodná legislativní opatření. Důležitou součást tvoří bezesporu také preventivně výchovná činnost v oblasti ochrany obyvatelstva a požární ochrany zaměřená na občany. V práci je uvedena i klasifikace mimořádných událostí a úkoly k provedení ochrany obyvatelstva. V teoretické části je popsána také spolupráce na mezinárodní úrovni. Cílem práce bylo vytvořit edukační materiál pro seniory, zaměřený na ochranu obyvatelstva a zpracovaný na základě dostupných informací a literatury. V jeho důsledku tedy zvýšit informovanost seniorů v oblasti, kdy může být ohrožen jejich život, zdraví či majetek. Ke splnění cíle bylo potřeba vybrat základní a zároveň důležité informace z dostupných zdrojů. Jednalo se zejména o základní pojmy z oblasti ochrany obyvatelstva, klasifikaci mimořádných událostí a jak se v daných situacích chovat. Dále bylo nutné vytvořit dotazník, obsahující otázky týkající se právě předmětu ochrany obyvatelstva ve vztahu k samotným obyvatelům seniorům. Dotazník byl aplikován u seniorů navštěvující klub seniorů Šance v Týně nad Vltavou a následně byla ověřována normalita rozdělení znalostí. V návaznosti na zlepšení informovanosti seniorů z výše zmíněného klubu byl vytvořen blok tří přednášek, kdy byla seniorům objasňována problematika ochrany obyvatelstva, zejména ve vztahu k jejich sebeochraně. Kapitola "Výsledky" obsahuje zhodnocení dotazníkového šetření. Prezentovány jsou jednotlivé otázky a jejich grafické vyhodnocení. Pomocí matematické a deskriptivní statistiky bylo ověřováno, zda znalost seniorů v oblasti ochrany obyvatelstva má rozdělení znalostí blízké normálnímu rozdělení. Hypotéza byla ověřena a přijata. Výsledkem této práce je edukační pomůcka, která je blíže specifikována v kapitole "Výsledky". Kompletní verze výukové pomůcky je součástí příloh, kde se mimo jiné nacházejí i prezentace, které byly použity k přednáškám v klubu seniorů Šance. Výstupní materiál bude sloužit jako informační pomůcka pro seniory navštěvující klub seniorů Šance. Další možností využití výukového materiálu je elektronická podoba, kdy bude tento materiál k dispozici na webových stránkách města Týn nad Vltavou a poskytne potřebné informace nejen seniorům, ale i ostatním občanům, kteří projeví nad vybranou problematikou zájem. Zájem o elektronickou podobu výukové pomůcky projevila také základní škola Hlinecká v Týně nad Vltavou.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 22 záznamů.   začátekpředchozí21 - 22  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.