Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 212 záznamů.  začátekpředchozí192 - 201dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Modelování událostí na sémantickém webu
Hanzal, Tomáš ; Svátek, Vojtěch (vedoucí práce) ; Vacura, Miroslav (oponent)
Na sémantickém webu je mnoho ontologií a datasetů, které se zmiňují o událostech. Události jsou důležité pro naše vnímání světa i jeho popisování, a proto i pro sémantický web. Přitom není jediný nejlepší způsob jak je modelovat. To souvisí s tím, že i k otázce, co to události jsou, lze přistupovat různě. Naším cílem je lépe porozumět tomu, jak jsou události na sémantickém webu reprezentovány a co by na tom bylo možné vylepšit. Kvůli tomu se nejprve zabýváme způsoby, kterými jsou události pojímány ve filosofii a v obecných (foundational) ontologiích. Ptáme se mimo jiné na to, co nazýváme událostmi, jaký ontologický statut událostem přisuzujeme a zda a jak lze události odlišit od jiných entit jako jsou situace. Poté se přesuneme k empirické analýze jednotlivých ontologií pro modelování událostí na sémantickém webu. V této analýze zjistíme, co se obvykle na sémantickém webu nazývá událostmi (a jaké druhy událostí se zde vyskytují). Pro kritické zhodnocení těchto ontologií využíváme poznatky z filosofie událostí. Ukazujeme jejich problémy a naznačujeme cesty k jejich řešení.
M. Lipman: Thinking in Education
BLÁHOVÁ, Klára
Práce se zabývá kritickým rozborem díla Thinking in Education M. Lipmana, které se zde věnuje otázce rozvoje myšlení v rámci vzdělávací praxe. Vysvětluje důvody důležitosti schopnosti dialogu, schopnosti kriticky myslet, ale zároveň využívat tvořivého a angažovaného myšlení. Uvádí, že schopnost myslet by měla být efektem edukace, a to nejen coby příprava na život v demokratické společnosti. Práce shrnuje názory kritiků zmíněné teorie.
Aurelius Augustinus - kontroverze mezi náboženskou a estetickou zkušeností
PODLAHOVÁ, Kamila
Bakalářská práce je zaměřena na významnou osobnost filosofie 4 - 5. st. n. l., Aurelia Augustina. Věnuje se všem faktorům, které tohoto myslitele ovlivnily a které měly dopad na vývoj v jeho myšlení, jimiž jsou právě i dětství či vzdělání. Práce se však zejména detailněji zaobírá názorem sv. Augustina na umění, náboženství a kontroverzí mezi nimi, jež je typická pro filozofické, náboženské a estetické myšlení sv. Augustina.
Vztah filosofie, estetiky a teologie v pohledu některých anglo-amerických autorů
FOJTOVÁ, Ilona
Práce se snaží upozornit na styčné body filosofie, teologie a estetiky, ukázat kde a jak se tyto disciplíny prolínají, a to v pohledu angloamerických autorů. Skládá se ze čtyř hlavních tematických oddílů. První nese název Vztah filosofie, teologie a estetiky, druhý Diskuse v angloamerické estetice, třetí Diskuse v angloamerické filosofii náboženství a umění a čtvrtý Diskuse v angloamerické teologii. Největší důraz klade autorka práce na oblast uměleckou, estetickou, protože právě tato oblast je nám nejbližší. Umění je pro ni základem a inspirací, je klíčem ke spojení pozemského a božského, kulturního a náboženského, jak říká Paul Tillich.
Etický koncept v literárním světě Nicka Cavea
EDL, Tomáš
Bakalářská práce je filosofickou reflexí etických aspektů literárního světa Nicka Cavea. Především na základě teologických předpokladů patrných ze skutečností v tomto literárním světě autor představuje jednotný etický koncept, který není rozporný s jednáním postav v momentech morálních rozhodnutí. Klíčovou tezí této práce je, že obtíže při formulaci takového etického konceptu vyplývají z Caveova upřednostnění etické roviny morality a z odmítnutí etické roviny mravnosti v představeném konceptu. Autor navrhuje založení etického konceptu v tomto světě na jednotné povaze svědomí Caveových postav.
Pohádka jako inspirace pro filosofický rozhovor s dětmi
KOPŘIVOVÁ, Lucie
Práce se zabývá lidovými pohádkami a Filosofií pro děti a jejich vlivy na děti předškolního věku. V teoretické části popisuje základní znaky pohádky a filosofického příběhu a vzájemně je porovnává. Text zdůrazňuje zásadní význam pohádek v dětském světě a i to, jak mohou nenásilným způsobem kladně ovlivnit hodnotovou orientaci dětí a celý jejich následující život. U filosofického příběhu práce popisuje podpůrný vliv Filosofie pro děti na rozvoj myšlení. Dále se tato práce věnuje charakteristickým znakům vývoje dítěte v předškolním věku. Praktická část odpovídá na otázku, zda by bylo možné použít metody Filosofie pro děti pro reflexi pohádkového příběhu za účelem hlubšího odkrývání smyslu života a světa.
Dzogčhen a jeho filosofické aspekty v tradici Bön
KLOZAR, Karel
Práce se zabývá filosofickými aspekty Dzogčhenu, jenož náhled tvoří nejhlubší a nejvlastnější esenci tradice Jungdrung Bön. Dzogčhen je duchovní tradice se specifickým nedualistickým náhledem na svět a člověka. První část se zabývá historií Bönu a rozdělením jeho nauk, a také hlavními dzogčhenovými liniemi v této tradici předávaných. Další část cílí na vysvětlení rozdílů mezi sútrou, tantrou a Dzogčhenem z pohledu bönského Dzogčhenu zejména ve smyslu pojmů základu, cesty a plodu, prázdnoty a jasnosti, vědomí a mysli a jejich přirozenosti. Dále předkládá text Dvanáct malých tanter, který i důsledně vysvětlí a okomentuje. V poslední a klíčové kapitole se práce věnuje filosofickému prozkoumání některých klíčových aspektů Dzogčhenu, zejména pojmu autenticity, a to ve smyslu jak si můžeme být jisti zkušenosti přirozené mysli, když naše vědomí ji nejsou schopna nijak pojmout. Dále dojde na porovnání Parmenidových zlomků s některými východisky buddhistické a dzogčhenové filosofie a vyvozeny možné inspirativní závěry o pojmu myšlení o intencionalitě.
Otázka sociální spravedlnosti v současném systému státní politiky sociálního zabezpečení
SUCHÁNKOVÁ, Ilona
Práce se zabývá analýzou obsahu pojmu sociální spravedlnost se zapojením do širších souvislostí s uplatňováním principů sociální politiky státu aplikovaných v oblasti sociálního zabezpečení občanů. Úvodní část práce je věnována významným teoriím spravedlnosti minulého století a jejich analýze z pohledu hodnotících kritérií dvou nejvýraznějších myšlenkových směrů liberalismu a komunitarismu. V práci je popsána názorová rozdílnost na utváření spravedlivé společnosti s důrazem na obtížnost volby spojené s preferencí základních myšlenek liberalismu a komunitarismu. Závěr práce obsahuje argumentační postoje, které se vážou na odlišné pojetí pojmu sociální spravedlnost v kontextu míry uplatňování principů solidarity, subsidiarity a tržního mechanismu v oblasti sociální politiky státu. Žádoucím se v dnešní společnosti stává nutnost legislativních změn, ale především změna v chování a přístupu občanů ke svému vlastnímu životu.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 212 záznamů.   začátekpředchozí192 - 201dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.