|
Výtvarný projev dětí na počátku školní docházky
RODOVÁ, Jana
Bakalářská práce pojednává o výtvarném projevu dětí předškolních a dětí raného školního věku. V teoretické části je rozebrán psychický a výtvarný vývoj dětí, diagnostické metody zkoumající kresbu, symbolika kreseb i řeč barev v dětském výtvarném projevu. Praktická část přináší rozbor dětských výtvarných děl po stránce formální i obsahové a následné porovnání těchto děl v závislosti na věku a pohlaví dítěte.
|
|
Vývoj kresby lidské postavy u dítěte předškolního věku
JELÍNKOVÁ, Lenka
Bakalářská práce je zaměřena na pojetí kresby lidské postavy u dítěte předškolního věku. Teoretická část se zabývá výtvarným zobrazováním předškolních dětí, jeho souvislostí s vývojem kognice, percepce, grafomotoriky a proměnami ve vývoji výtvarného zobrazování v průběhu předškolního období. Praktická část vychází z předpokladů, že u dítěte v předškolním období dochází k vývojovým posunům v kresbě lidské postavy, v průběhu delšího časového úseku. Výzkumná sonda zjišťuje, co je pro kresbu postavy v tomto věku typické a o jaké prvky je kresba postavy obohacována.
|
|
Vliv prostředí na výtvarný projev dítěte
KOLÁČKOVÁ, Jana
Práce se zabývá vlivem prostředí na dětský výtvarný projev. Cílem práce je zjistit, jak se od sebe liší výtvarný projev dětí z běžných rodin, dětí z problémových rodin, které v současné době vyrůstají v jednom ze zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc a dětí, které vyrůstají v ústavní péči. Práce se zaměřuje nejen na celkovou úroveň kvality výtvarného projevu, ale také na úroveň formální stránky výtvarného projevu a především pak na obsahovou stránku kresby, zejména v tématech spojených s rodinou. V teoretické části jsou definovány základní pojmy související s danou problematikou. Jedná se především o tématiku spojenou s rodinou, výtvarným projevem dítěte a metodami psychologické diagnostiky rodiny. Praktická část se snaží objasnit, jak se od sebe liší výtvarný projev dětí ve věku 6-12 let, vyrůstajících v různém prostředí (děti z běžných rodin, děti ze zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc, děti z dětského domova). Pro potřeby praktické části byl zvolen kvalitativní výzkum, ve kterém jde zejména o zhodnocení výtvarného projevu jednotlivých dětí. Pro sběr dat byla použita metoda Kresba rodiny, která byla rozšířena a modifikována pro potřeby studie. Hlavní část práce je tvořena shrnutím výsledků a jejich interpretací.
|
|
Výtvarný projev dětí předškolního věku - kazuistická studie
ŘEHOŘOVSKÁ, Michaela
Bakalářská práce je zaměřena na výtvarný projev dětí předškolního věku, konkrétně posun vývoje ve výtvarném projevu v průběhu jednoho roku. Teoretická část se zabývá předškolním obdobím, dítětem a jeho rozvojem v rámci jednotlivých vývojových oblastí, zejména v rámci výtvarného projevu. Praktická část obsahuje kazuistiky pěti dětí, které jsou zaměřeny hlavně na výtvarný projev těchto dětí a jeho rozvoj, doplněné výtvarnými pracemi vybranými z práce tvořené na dané téma a spontánního projevu.
|
|
Výtvarný projev dětí na přechodu mezi MŠ a ZŠ
MATOUŠKOVÁ, Lenka
Diplomová práce je zaměřena na sledování vývoje výtvarného projevu dětí na přechodu mezi MŠ a ZŠ. Teoretická část popisuje celkový vývoj předškolního dítěte a dítěte mladšího školního věku s důrazem na vývoj kresby. Praktická část obsahuje podrobnou analýzu kreseb lidské postavy a domu pořízených na základě dvou návštěv příslušných institucí. Kresby jsou analyzovány dle předem stanovených kritérií a následně vyhodnocovány. Jsou zkoumány také rozdíly vývojového pokroku mezi dívkami a chlapci.
|
|
Využití netradičních technik kresby ve výtvarné výchově na prvním stupni základní školy.
PUDILOVÁ, Lucie
Jak již vyplývá z názvu mé diplomové práce ? Využití netradičních technik kresby ve výtvarné výchově na prvním stupni základní školy ? dotýkám se problematiky současné situace v oblasti kresby na 1. stupni ZŠ a nabízím možné alternativy. Práce obsahuje dvě části ? teoretickou a praktickou. Teoretická část se snaží seznámit čtenáře s kresbou, jejími proměnami v průběhu dějin a velmi úzkým vztahem mezi kresebným médiem a tématem. Praktická část je zaměřena metodickým směrem a pokouším se zde nastínit své tvůrčí impulzy ? přináším vlastní souboru lekcí, který by mohl sloužit jako inspirační zdroj učitelům na 1. stupni ZŠ. Součástí diplomové práce jsou výtvarné projevy dětí získané během několika realizací a praktických využití mnou navrženého souboru lekcí ve vybrané třídě.
|
|
Kresebné pojetí figury v pohybu u dětí na 1. stupni ZŠ
RANDÁČKOVÁ, Hana
Diplomová práce je zaměřena na vývoj kresby lidské figury v pohybu u dětí na 1.stupni ZŠ. Teoretická část je zaměřena na shrnutí poznatků vývojové psychologie, zejména je charakterizován vývoj dětí mladšího školního věku v jednotlivých vývojových etapách, a dále také poskytuje informace o výtvarném projevu dítěte a jeho vývojových stádiích. Praktická část zobrazuje výsledky zkoumání kreseb lidské postavy u dětí od 1.-5.třídy. Dále sleduje schopnost dítěte zachytit postavu v pohybu a její porovnávání, jakým způsobem se kresba lidské figury vyvíjí. Výsledky byly hodnoceny podle předem určených kritérií a následně vyhodnocovány.
|
|
Využití barevné modifikace Warteggova kresebného testu u žen s poruchami příjmu potravy (BP je součástí širšího projektu)
ŽALOUDKOVÁ, Kateřina
Bakalářská práce se zabývá využitím barevné modifikace Warteggova kresebného testu u žen s diagnózou poruch příjmu potravy. V teoretické části je podán podrobnější přehled o kresebných projektivních technikách s akcentací barevné modifikace Warteggova kresebného testu. Dále se věnuje problematice poruch příjmu potravy, jejich příčinám, projevům a možnostem terapie. V empirické části jsou zpracovány kazuistiky tří klientek doplněné o deskripci a interpretaci jejich kresebných testů. Na závěr empirické části jsou předloženy vysledované typické znaky ve zpracování barevné modifikace Warteggova kresebného testu u žen s poruchami příjmu potravy a některá specifika práce.
|
|
Výtvarný projev předškolních dětí vyrůstajících v různých typech rodinného zázemí
VONEŠOVÁ, Iveta
Bakalářská práce s názvem ?Výtvarný projev předškolních dětí vyrůstajících v různých typech rodinného zázemí? se snaží zjistit, zda se liší výtvarný projev dětí z úplné či neúplné rodiny. Práce je rozdělena na hlavní dvě části ? teoretická část a praktická část. V teoretické části se věnuje výtvarnému projevu předškolních dětí. Konkrétněji rozvádí vývoj předškolního dítěte z různých hledisek. Dále popisuje vztah předškolního dítěte ke kresbě. V závěru teoretické části jsou stručně popsány faktory, které ovlivňují kresebný projev dětí. V teoretické části práce sleduje rozdíly v kresbě dětí, které jsou z úplné rodiny a dětí, kde chybí jeden rodič. Sledována je grafická úroveň kresby a atributy které jí náleží.
|
|
Rozvoj grafomotoriky u předškolních dětí
KOŽICHOVÁ, Marcela
Ve své bakalářské práci jsem se zaměřila na rozvoj grafomotoriky u předškolních dětí. V teoretické části charakterizuji specifika předškolního dítěte a jeho vzdělávání, motorický a grafický rozvoj, důležitost systematického a cílevědomého rozvoje grafomotoriky a osvojování správných grafomotorických návyků u předškolních dětí, které jsou potřebné ke kreslení a později i k nácviku psaní v základní škole. V praktické části představuji konkrétní program rozvoje grafomotoriky v mateřské škole, se kterým již několik let pracuji a mám ho ověřený v praxí. Tento program je zaměřen na včasnou a cílenou přípravu dětí předškolního věku, osvojování správných dovedností a návyků v grafomotorické oblasti hravou formou.
|