|
Dítě předškolního věku v péči otce samoživitele
HOVORKOVÁ, Irena
Cílem bakalářské práce je vhled do problematiky otců samoživitelů a dětí předškolního věku. Teoretická část bakalářské práce obsahuje kapitoly věnující se problematice rodiny, současným trendům a především otázce otce samoživitele. Praktická část má design vícečetné případové studie. Případové studie se týkají dětí v péči otců samoživitelů. Výzkumné šetření je zpracováno kvalitativní metodou, a to prostřednictvím rozhovoru. Komunikačními partnery jsou jednak otcové samoživitelé předškolních dětí a dále učitelky těchto dětí.
|
| |
|
Adaptace tříletého dítěte v mateřské škole
DOBEŠOVÁ, Slávka
Bakalářská práce je zaměřená na adaptaci tříletého dítěte na prostředí mateřské školy. Popisuje také vhodné činnosti, které mají za cíl dětem usnadnit nástup. V teoretické části je popsán vývoj dítěte v rámci adaptace a socializace v rodině, dále přechod z rodiny do prostředí mateřské školy a možné komplikace, vhodná podpora rodičů dětem během adaptace. V praktické části je popsána adaptace dětí z mateřské školy v Hrotovicích, jejich vývoj a zapojení do režimu školky, dále pohledy rodičů na začátku nástupu a změny v adaptaci po třech měsících. Cílem této práce je popis činností vhodných pro adaptační období podložené specifikami období od dvou do tří let dítěte.
|
|
Výchova dítěte v neúplné rodině
VOJTĚCHOVÁ, Pavla
Bakalářská práce se zabývá tématem výchovy dítěte v neúplné rodině. Teoretická část se zabývá rodinou a jejími dnešními problémy a dále konkrétně rodinou neúplnou a výchovou dítěte v takové rodině. Zaměřuje se na to, jaká úskalí výchova v neúplné rodině přináší a jaký to má dopad na dítě. Konkrétním cílem praktické části práce je zjistit a porovnat dosažený stupeň vzdělání, vzdělávací a profesní aspirace a profesní uplatnění jedinců pocházejících z úplných a neúplných rodin, případně také zjistit, zda v neúplné rodině může být osamělý rodič vzorem pro profesní uplatnění svého dítěte. Výzkumné šetření obsažené v praktické části bylo provedeno v souladu s cílem pomocí smíšeného výzkumného přístupu. V kvalitativní části šetření byla využita metoda dotazování v podobě polostrukturovaného rozhovoru a v kvantitativní části metoda dotazování v podobě dotazníku. Byly zjištěny rozdíly ve vzdělávacích a profesních aspiracích či u dosaženého stupně vzdělání u jedinců z úplné a neúplné rodiny. Vliv rodiče na profesní uplatnění jedince není jednoznačný.
|
|
Rodina a sociální opora. Typologie rodin pobírajících dávky státní sociální podpory na Třeboňsku.
BEDNÁŘOVÁ, Hana
Bakalářská práce se věnuje tématu Rodina a sociální opora. V současné době by část rodin při plnění svých funkcí bez pomoci státu neobstála. Cílem práce bylo analyzovat a popsat charakteristiky rodin, které pobírají dávky státní sociální podpory a pokusit se vytvořit základní typologii těchto rodin z hlediska faktorů ovlivňujících nárok na tyto dávky. V teoretické části jsou vymezeny základní pojmy, které s rodinou, rodičovskou péčí a sociální oporou souvisejí (druhy, funkce, působení). Praktická část je věnována analýze úředních dokumentů jednotlivých příjemců dávek státní sociální podpory na Třeboňsku. Identifikované typy rodin jsou dále popsány prostřednictvím případové studie.
|
|
Výchova dítěte v problémové rodině
JÍLKOVÁ, Magdaléna
Bakalářská práce se věnuje tématu "Výchova dítěte v problémové rodině" a je zaměřena na druhy problémů v jednotlivých rodinách. Cílem bakalářské práce je zjištění daných problémů, jejich příčin, dopady na výchovu dětí, jak svoji situaci zvládají a jaká pomoc je jim nabízena. Teoretická část je věnována vymezení základního pojmu rodina, její funkce a definování druhů problémů. Praktická část se skládá z kvalitativního výzkumného šetření, jež byl veden na pozadí polostrukturovaného rozhovoru a rozpracován do podoby výpovědí jednotlivých respondentů.
|
|
Dítě, střed vesmíru? Dětství a jeho proměny v české společnosti v letech 1994-2014
PODLAHOVÁ, Kamila
Diplomová práce se bude zabývat fenoménem proměny dětství v České republice v posledním téměř čtvrtstoletí, a to z historicko-antropologické a sociálně-historické perspektivy. První kapitoly budou zaměřeny na proměny rodinného práva a práv dětí po roce 1989, zpracována bude rovněž tematika náhradní rodinné péče. V následujících kapitolách se posléze autorka zaměří na charakteristiku vzdělání a výchovy v rodině coby procesů formujících lidskou osobnost, na proměny rodiny a jejich dopady na vývoj dítěte. Pozornost bude rovněž věnována i specifikám dětského světa, charakteristického oblékáním, hračkami, hrami či odlišným vnímáním světa. Vedle interpretace zákonů, právních předpisů a opatření se stane hlavním východiskem analýza soudobých časopisů o životním stylu (především s tématem mateřství, dětí a výchovy), jejímž cílem bude odhalení hlavních proudů a proměn ve vztahu společnosti k dítěti. Součástí práce bude rovněž dotazníkové šetření. Klíčová slova:
|
|
Efektivita spolupráce rodiny a agentury domácí péče v ošetřovatelské péči o seniora v období po propuštění z nemocnice
ŠTĚPÁNOVÁ, Hana
Svou prací jsem chtěla podpořit a zviditelnit důležitost služeb poskytovaných Domácí péčí ČČK ve Strakonicích při péči o seniory v jejich vlastních domovech. Teoretická část je věnována charakteristice seniora, rodiny a domácí péče. Výzkumná část této bakalářské práce je zpracována pomocí metodiky kvalitativního výzkumu, kde dotazovanými byly sestry z domácí péče a klienti s rodinami, kteří využívali jejich služby. Cílem této práce bylo zjistit, jestli rodinní příslušníci využívají služeb domácí péče při péči o seniora, zda při této péči spolupracují a pokud ano, tak v jakých oblastech jejich spolupráce spočívá. Výsledky výzkumu vycházejí zejména z rozhovorů se sestrami z domácí péče a s rodinnými příslušníky a seniory. Jako hlavní výzkumné otázky byly položeny tyto: Jakým způsobem je pacient a jeho rodina informována o možnostech využití služeb domácí péče při propuštění z nemocničního zařízení? V jakém rozsahu využívají rodinní příslušníci služeb domácí péče? Chybí rodinným příslušníkům v nabídce služeb domácí péče určitá činnost? Jak spolupracuje rodina se sestrami z domácí péče v péči o seniora po jeho propuštění z nemocničního ošetření? Jakou činnost potřebují rodinní příslušníci vykonávat od sester domácí péče při péči o seniora po jeho propuštění z nemocničního šetření? Na základě těchto otázek jsem vytvořila podotázky k rozhovorům pro sestry z domácí péče a pro rodiny s klienty. Sestry odpovídaly na 16 otázek a rodina se seniory na 13 otázek. Tato práce je sepsána jako důkaz důležitosti a nezastupitelnosti domácí péče při ošetřování seniora v jeho přirozeném prostředí. Výsledek práce vypovídá o spokojenosti klientů s poskytovanými službami a současně o jejich nepostradatelnosti pro ně.
|
|
Psychologické aspekty péče o seniory
LACINOVÁ, Irena
Práce se zabývá psychologickými aspekty péče o seniory v závěrečné fázi života. Zaměřuje se na pečující profesionály a pečující laiky. Teoretická část popisuje fyziologické stárnutí a jednotlivé psychologické aspekty, které se mohou během péče o seniory v závěrečné fázi života vyskytnout. V praktické části zaznívají krátké výpovědi pečujících profesionálů a pečujících laiků, kteří mají zkušenost s péčí o umírající seniory. Práce se věnuje negativní pocitům a stavům, které se u pečujících profesionálů i laiků mohou vyskytnout a mohou vést k syndromu vyhoření. Nabízí i možnosti řešení tak, aby péče v poslední fázi života přinášela všem pečujícím vedle ztráty i naději.
|
|
Volba předškolní instituce s Montessori pedagogikou z pohledu rodičů
ŠIMANOVÁ, Iva
Tato bakalářská práce se zabývá Montessori pedagogikou a postoji rodičů, z jakého důvodu volí tuto vzdělávací alternativu pro své dítě v předškolním věku. Teoretická část je věnována předškolním institucím v České republice, její charakteristice, vymezením typů předškolních zařízení jako jsou běžné mateřské školy a alternativní předškolní instituce. Jedna podkapitola je věnována současné rodině a jejímu vztahu ke vzdělávání předškolního dítěte. Dále se zmiňuji o samotné Marii Montessoriové a jejích vzdělávacích metodách a principech. V praktické části je realizováno dotazníkové šetření s rodiči, jejichž dítě navštěvuje Montessori mateřskou školu. Výzkumná část zjišťuje postoj rodičů k předškolnímu vzdělávání, důvody jejich výběru předškolní instituce a jejich následnou spokojenost s vybranou mateřskou školou.
|