|
Marieonety k vlastní divadelní hře
KOLÁŘOVÁ, Ivana
Tato prakticko-teoretická diplomová práce sestává z dvou marionet na drátě. Loutky jsou tvořeny z pálené hlíny a ostatních materiálů. K marionetám patří autorská divadelní hra, která je také součástí diplomové práce. Formální stránka marionet je inspirována loutkami českých lidových loutkářů a mnichovskými marionetami. V doprovodné teoretické části je práce zaměřena na historii a druhy loutek a jejich využití na ZUŠ. Dále nás práce seznámí s životem našich předních loutkářů.
|
|
Předškolní děti a divadelní představení
HLAVSOVÁ, Tereza
Bakalářská práce pojednává o předškolních dětech a divadelním představení. Cílem mé práce je zjistit, zda je pro děti přínosnější divadelní představení, které samy hrají, či které sledují. Bakalářská práce se zaměřuje též na oblékání a chování dětí v divadelních prostorech. Teoretická část bakalářské práce se soustřeďuje na vymezení pojmu divadlo a jeho součástí. Dále se zabývá historií a vznikem samotného divadla a divadelních spolků. V této části je divadlo rozděleno do dvou oblastí a to na divadlo hrané a loutkové. Praktická část zkoumá pomocí výzkumných metod pozorování a rozhovoru, reakce a chování dětí při představení, které hrají či sledují. Dále se zaměřuje na chování dětí v prostorách mateřské školy a divadla, kde se představení odehrává.
|
|
Rozdíly ve využití dramatické výchovy v základních školách a volnočasových centrech
URBÁNKOVÁ, Jana
Hlavním tématem této bakalářské práce je porovnání rozdílů ve využití dramatické výchovy v základních školách a volnočasových centrech. Teoretická část se zabývá nejen pojmem dramatická výchova, ale také stručně nastiňuje její historický vývoj u nás. Dále se zaměřuje na školní i mimoškolní dramatickou výchovu a následně porovnává rozdíly ve využití dramatické výchovy v základních školách a volnočasových centrech. Cílem praktické části je porovnat rozdíly ve využití dramatické výchovy ve vybraných základních školách a volnočasových centrech. Také si klade za cíl zjistit přednosti a nedostatky dramatické výchovy v těchto vybraných zařízeních.
|
|
Vina a trest ve Vocelově Harfě
Krejčová, Iva
Diskuzní příspěvek vychází z podnětů K. Janského a J. Hedvičákové o souvislosti Máchovy literární tvorby s dramatickou prvotinou J. E. Vocela Harfa (1825). Autorka se v dílčím interpretačním srovnání Harfy s Májem a se zlomky Máchových dramat Bratři či Bratrovrah dobírá obdobných poetických postupů v problematizování času, věčnosti nebo v rozvíjení motivu viny, v typologii postav a jejich charakteristik.
|
| |
|
Příprava a realizace literární předlohy a její využití při práci s dětským kolektivem (s využitím dramatické výchovy)
ZÁBILKOVÁ, Zdeňka
Práce je zaměřena na vliv umění, zejména vliv divadla a dramatického umění na emocionální a intelektuální rozvoj dětské psychiky, a popisuje, jak divadlo seznamuje zábavnou formou děti se světem, ve kterém žijí, učí je vnímat krásu literárních odkazů minulosti i získávat přehled o literatuře současnosti. Dále zkoumá význam dramatické výchovy, která formou hry a improvizace přijatelným způsobem rozvíjí dětské dovednosti jazykové a pohybové a učí je dovednosti mezilidské komunikace. Také je v ní rozebírán konkrétní příklad této moderní formy výchovy s použitím dramatu, kdy vedoucí skupiny (učitel) zvolí pro skupinu atraktivní nebo vysoce aktuální téma a děti pak rozvíjejí příběh, ve kterém se dívají na problém z různých úhlů, zamýšlejí se nad důsledky různých činů, a hledají optimální řešení problému, což rozvíjí jejich sociální inteligenci.
|
| |
| |
|
Užití dramatu v psychoterapii
BROŽ, Michal
Diplomová práce je věnovaná využití dramatu v psychoterapii. Do problematiky se vstupuje částí věnovanou dramatu a divadlu, jejich spojení s rituály, historii a především teorií. V části věnované teorii se uvádí několik podstatných termínů z divadelní teorie a zmiňují se zde i někteří významní divadelní teoretikové, jejichž myšlenky jsou pro kontext práce významné. V další části věnované spíše psychoterapii se vymezují možnosti použití dramatických technik. Nejdříve mezi psychoterapeutickými prostředky, pak v rámci jednotlivých vybraných směrů. Konec teoretické části je věnován psychodramatu a dramaterapii. V závěrečném rozhovoru s dramaterapeutkou jsou shrnuty některé důležité myšlenky týkající se možnosti využití dramatu v terapii.
|
|
Le répertoire fran\c{c}ais sur la scéne du Théatre de Boheme du Sud (1945 - 2003)
DOSKOČILOVÁ, Kateřina
V úvodu práce se diplomandka stručně zabývá historií Jihočeského divadla. Hlavním tématem práce je francouzský repertoár divadla v letech 1945 {--} 2003. Práce je zaměřena zejména na zhodnocení repertoáru co se týče složení žánrového (komedie, drama, tragedie), poměru her francouzských, českých a her ostatních národních literatur a v neposlední řadě se diplomandka zabývala ohlasy kritiků na uváděné francouzské hry. Součástí práce je i seznam premiér Jihočeského divadla v letech 1945 {--} 2003 a seznam premiér her francouzských autorů.
|