|
Ruské lidové soubory písní a tanců
VRÁNOVÁ, Štěpánka
Předmětem této bakalářské práce je nastínění a pojednání o folkloru a vybraných ruských lidových souborech písní a tanců. Cílem této práce je přiblížení tématu čtenářům a porovnání lidových souborů mezi sebou - jak se od sebe jednotlivé soubory liší a co je pro ně typické. První část se zabývá folklorem obecně a je rozdělena na několik podkapitol, které s tímto tématem souvisejí. Ve druhé části se pojednává o vývoji ruského divadla do roku 1800 a od roku 1800 1850. Třetí část je praktická a pozornost je v ní věnována vybraným tanečním souborům a odpovědím na předložený dotazník. Poslední část je vyhrazena pro soubor Alexandrovci, který je nejznámějším, největším a nejpopulárnějším lidovým souborem v celé Ruské federaci.
|
| |
|
Motiv upíra v české literatuře
RICHTROVÁ, Tereza
Bakalářská práce se zaměřuje na výskyt motivu upíra v české literatuře od konce 19. století do konce první poloviny 20. století. Daný motiv je utvářen množinou vampyrických rysů a cílem práce je pozorovat proměny jeho podoby v závislosti na aplikaci a funkci v jednotlivých dílech. Pozorování vychází z mytologických a tradičních lidových představ o postavě upíra, které podobu této bytosti vymezily. Pozornost je zaměřena také k dobovým tendencím ovlivňujícím literaturu obecně a k použití motivu v zahraniční literatuře. Okrajově se práce dotýká jeho prezentace ve výtvarném umění.
|
|
Lidová kultura jako faktor rozvoje cestovního ruchu v regionu Valašsko
BLÁHOVÁ, Petra
Cílem diplomové práce bylo poukázat na význam lidové kultury pro rozvoj cestovního ruchu a na základě výsledků analýzy ve zkoumaném regionu navrhnout možnosti lepšího zhodnocení a efektivnějšího využívání potenciálu lidové kultury v cestovním ruchu vybraného regionu. Navrhla jsem nový produkt s názvem ?Valašské pátrání?, jehož cílem je zapojení mladých lidí do valašské kultury, umožnit účastníkům cestovního ruchu aktivně a zajímavou formou cestovat po regionu a cíleně objevovat jeho přírodní a kulturní bohatství. ?Valašské pátrání? vychází z celosvětově známé aktivity zvané geocaching. V diplomové práci jsem sestavila podrobný návrh ročního testování této aktivity.
|
| |
|
Vliv tradic lidové kultury, zvyků a obyčejů na výchovu dětí a jejich využití v dramatické výchově
MRÁZOVÁ, Vlasta
Práce se zabývá vlivem tradic lidové kultury na výchovu dětí. Teoretická část pojednává o historických kontextech spojení tradic lidové kultury se základní složkou lidu a dále se pokouší o přehledné uspořádání a obecný popis jednotlivých svátků, obřadů a výročních obyčejů v průběhu lidového roku. Druhá část se věnuje odkazu lidových tradic výchově ve školní praxi, je zde také stručně popsáno pojetí tradiční kultury v historických proměnách školy. Dále je pozornost zaměřena na tradiční lidovou kulturu prostřednictvím výchovy ve volném čase, kde mají své nezastupitelné místo dětské folklórní soubory. Na závěr je stručně popsán a charakterizován dětský folklór jako jeden z důležitých nástrojů výchovy dítěte. Praktická část se snaží naznačit možnost využití tradiční lidové kultury v dramatické výchově. Cílem vytvořeného tvůrčího projektu je seznámit děti se zvykoslovným projevem ?Otvírání studánek?, s jeho historií, významem a průběhem a motivovat členy souboru lidových tanců pro nacvičení a prezentaci obřadní hry.
|
|
Odraz oblastního folkloru v třídním vzdělávacím programu v mateřské škole
KURKOVÁ, Hana
V mé bakalářské práci se snažím ukázat na možnosti a přínos využití oblastního folkloru při tvorbě třídního vzdělávacího programu v konkrétní mateřské škole. Budu se snažit prokázat fakt, že folklór jižní Moravy dokáže plně pokrýt požadavky Rámcově vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání k vytvoření uceleného třídního vzdělávacího programu a může se tak stát jeho hlavní programovou náplní. V teoretické části popisuji zvyky, slavnosti, místní památky a kulturní dědictví jihomoravského kraje a zaměřím se na etnografickou oblast Slovácka a do něj spadající oblast Kyjovska a Podluží. Dále definuji požadavky Rámcově vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání na tvorbu třídních vzdělávacích programů. V praktické části vytvářím pro konkrétní mateřskou školu třídní vzdělávací program se čtrnáctidenním projektem ?Babička vypráví??, který je průřezově zdokumentován na přiloženém videozáznamu.
|
|
Tangible and intangible culture of region of Horehronie
Funďová, Lucia ; Heřmanová, Eva (vedoucí práce) ; Malcová, Zuzana (oponent)
Tématem bakalářské práce "Hmotná a nehmotná kultura regionu Horehronie" je popis kulturních zvyků, tradic, kulturních nebo národních památek a kulturních akcí nacházejících se v daném regionu. Práce se zaměřuje i na konkrétní města a obce, které jsou svými památkami, akcemi nebo jinou účastí na zachování kultury regionu nejvýznamnější. Patří mezi ně hlavně město Brezno. Jelikož je Horehronie známé zejména silným vztahem k lidovým tradicím, v práci jsem se věnovala i menším obcím jako Telgárt, ve kterých jsou tradice nejvíce zachovávané, a festivalům, které se v těchto obcích každoročně konají. Přínosem této práce je obeznámit čtenáře s regionem Horehroní, s jeho hmotnou a nehmotnou kulturou a zjistit, do jaké míry je kultura zachovávaná i rozvíjená jeho obyvateli.
|
|
Lokální kultura, její prvky a význam v životě současné společnosti
Mácová, Gabriela ; Kouba, Vojtěch (vedoucí práce) ; Malcová, Zuzana (oponent)
Práce se věnuje specifikům lokální kultury a jejich významu v současné společnosti. Nejprve se snaží nastínit základní vymezení termínů, ve své praktické části se zaměřuje na znaky lokální kultury Třebíčska. Obsahem praktické části práce je zachycení historických souvislostí, které souvisejí s vývojem regionu. V rámci určené lokality mapuje rozsah dochovaných hmotných i nehmotných prvků kultury. Praktickou část doprovází obrazová příloha, která umožňuje lepší představu o místní kultuře.
|
| |