|
Syndrom vyhoření - edukační model zdravotní profylaxe
RŮŽIČKOVÁ, Karolína
Bakalářská práce byla zaměřena na mapování míry postižení stresem a syndromem vyhoření pedagogických pracovníků. Výzkumné šetření bylo provedeno u 32 pedagogů-mužů ve středním věku ze základních a středních škol. Tyto poznatky byly rozšířeny o 17 absolventů (2 muži, 15 žen) česko-pasovského programu PACZion, který je zaměřen na prevenci syndromu vyhoření. Z výsledků vyplynulo, že obecným problémem učitelů se jeví fyzická vyčerpanost a nedostatek uznání a ocenění, na druhou stranu z jejich odpovědí bylo patrné, že nepochybují o svých profesionálních schopnostech a problémy ve škole nenarušují jejich soukromé vztahy. Teoretická část se zaměřuje na sběr informací a dat, objasnění základních pojmů z oblasti syndromu vyhoření a stresu jakožto jeho hlavní příčiny a na metody jejich prevence v pedagogické profesi, týkající se konkrétně mužů v produktivním věku. Závěry a doporučení pro praxi výchovy ke zdraví v prevenci syndromu vyhoření, které tato práce měla za cíl předložit, spočívají dle odborné literatury ve zdravém životním stylu, kam patří pravidelná pohybová aktivita, zdravá strava a relaxace. V prevenci vyhoření je velmi důležité umět oddělovat pracovní a osobní život, mít dobrou sociální podporu a smysl pro humor a nadhled na vykonávanou práci.
|
|
Prevence úrazů v předškolním věku
PETR, Petr
Každý rok se u nás stane přes 300 000 úrazů dětí, které si vyžádají ošetření lékaře nebo hospitalizaci v nemocnici. Zhruba 300 dětí v důsledku úrazu ročně zemře. Ve srovnání s ostatními evropskými státy je Česká republika na jednom z nejhorších míst v počtu úrazů dětí předškolního věku. Cílem práce bylo identifikovat přítomnost, četnost a rozsah preventivních aktivit v zařízeních, určených pro děti předškolního věku v rámci okresu České Budějovice. Tématem bylo potvrzení nebo vyvrácení hypotézy, zda existuje vztah mezi velikostí města či obce, četností a rozsahem preventivních aktivit. K ověření zadané hypotézy byl proveden rozhovor, ve kterém byly pedagogickým pracovnicím pokládány otázky, týkající se prevence úrazů v jejich zařízeních. Vyhodnocení výsledků rozhovorů nepotvrdilo hypotézu, že by existoval vztah mezi velikostí obce či města, četností a rozsahem preventivních aktivit. Ve všech navštívených zařízeních probíhají preventivní akce, zaměřené na prevenci všech forem úrazů. Předškolní zařízení v Českých Budějovicích mohou s menšími obtížemi než zařízení venkovská navštěvovat preventivní akce, pořádané složkami Integrovaného záchranného systému vzhledem k lepší dopravní dosažitelnosti. I přes tyto obtíže se jich účastní většina venkovských zařízení, které v tomto směru úzce spolupracují s místní policií nebo dobrovolnými hasiči. Některá předškolní zařízení oproti běžnému standardu mají svá specifická zaměření a programy. Některé se zabývají drogovou prevencí, další zařízení navštěvují studenti PF JU se svými programy. V dalších zařízeních pořádají dětský den spojený s prevencí v silničním provozu nebo s návštěvou ZOO, spojenou s přednáškou na téma jak se chovat ke zvířatům. Jako určitou mezeru v preventivních programech je možno spatřovat v absenci centrální metodiky pro jejich provádění. Jako návrh by mohlo být vypracování centrální metodiky pro prevenci dětí předškolního věku, která by upravovala jednotlivé okruhy a zaměření na konkrétní nebezpečí. Dalším návrhem pro řešení situace by mohlo být vybavení předškolních zařízení materiály pro provádění preventivní výchovy, která probíhá většinou formou her.
|
|
Právní vědomí pracovníků mateřských škol.
BAREŠOVÁ, Vladimíra
Bakalářská práce rozebírá problemaiku školského a pracovního práva. Jsou zde rozebrány základní právní pojmy, které by měly být základem právního vědomí každého pracovníka mateřských škol i základní právní předpisy, které se vztahují k profesi prcovníků mateřských škol, jejich znalost a uplatňování v praxi. Práce se zabývá právním vědomím ředitelek a učitelek mateřských škol, jejich vypořádávání se s neustále se novelizující legislativou. Práce obsahuje návrh informačního systému pro pracovníky mateřských škol v oblasti práva. Součástí práce je i stručný přehled základních právních předpisů, které se týkají činnosti mateřských škol a jejich pracovníků.
|
|
Filosofie pro děti v programu dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků
KOZUBÍKOVÁ, Iva
Diplomová práce se zabývá rámcově vzdělávacími programy v předškolním a základním vzdělání a jaký mají vliv na dítě v době výchovně {--} vzdělávacího procesu. Také pedagogickými pracovníky, kteří se zasluhují velkou měrou o tento proces, hlavní zaměření je na pracovníky ve volnočasové sféře. Je zde zahrnut dialog jako podporující faktor pro kvalitnější vyučování a nejen to, je brán jako výborná forma komunikace mezi žákem a jeho pedagogem. Současně s tím zde uvádím důležitou pomůcku pro vzájemný dialog Filozofii pro děti a s tím i jaký má smysl a význam pro obě výše uvedené strany. Své úsudky opírám o vlastní zkušenost z intenzivních seminářů na Teologické fakultě v Českých Budějovicích. V závěru diplomové práce jsou informace o programu DVPP, který má napomoci učitelům a pedagogickým pracovníkům systematicky posilovat své odborné kompetence, a tak být určitou zárukou jejich určitou zárukou jejich odborné kvalifikace po celou dobu profesní kariéry. Je zde i uvedena Koncepce dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků školských zařízení pro zájmové vzdělávání a odborné přípravy pracovníků s dětmi a mládeží v oblasti volného času, která by měla být nápomocnou pro jednodušší a více oborově zaměřenou nových vzdělávacích programů jako je například Filozofie pro děti.
|
|
Analýza systému vzdělávání a rozvoje pracovníků ve vybrané organizaci
CHVOSTOVÁ, Lucie
Bakalářská práce s názvem {\clqq}Analýza systému vzdělávání a rozvoje pracovníků ve vybrané organizaci`` se zaměřuje na oblast vzdělávání pracovníků, a to konkrétně pracovníků ve školství. Obsahem bakalářské práce je analýza příspěvkové organizace v oblasti vzdělávání pedagogických pracovníků Základní školy Poděbradova ve Strakonicích, jejímž zřizovatelem je město Strakonice. Cílem bakalářské práce je analýza systému vzdělávání a rozvoje pracovníků, analýza současného stavu, identifikace potřeb vzdělávání, hodnocení přínosu vzdělávání včetně návrhů změn v systému vzdělávání a rozvoje pracovníků. Výstupem bakalářské práce jsou návrhy na zlepšení procesu vzdělávání organizace, na využití vzdělávacích produktů, které poslouží k její transformaci. Rozvoj nejen pedagogických pracovníků je pro společnost velmi důležitý. Pedagogický pracovník ztělesňuje důležitou roli ve výchově a vzdělávání další generace, proto se jeho další vzdělávání netýká pouze jeho profesní stránky.
|