Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 1,165 záznamů.  začátekpředchozí1133 - 1142dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.03 vteřin. 
Výskyt vybraného rizikového chování u žáků základních škol v okresech Louny a České Budějovice
NOVÁKOVÁ, Eva
Rizikové chování je považováno za jeden z velmi významných problémů současného společenského vývoje. Neustále se dynamicky vyvíjí a způsoby dosud uplatňované při jeho řešení většinou nelze hodnotit jako účinné. Toto konstatování se vztahuje nejen k České republice, ale na celou současnou společnost, jedná se tedy o problém celosvětový. Rizikové chování zahrnuje širokou škálu problémů, které tvoří zejména u dětí a mládeže výrazné společenské, zdravotní, ale i ekonomické riziko. Rizikové chování dětí a mládeže představuje v dnešní době velké riziko, kterým se zabývá mnoho odborníků. Tento neustále se vyvíjející problém je v dnešní společnosti velmi aktuální a často diskutovaný, je zapotřebí věnovat mu více pozornosti a dbát též na jeho prevenci. Diplomová práce se skládá z teoretické a praktické části. Pro teoretickou část jsem využila poznatků z prostudované odborné literatury a dalších materiálů a zdrojů. Pro výzkum jsem zvolila kvantitativní metodu výzkumu, metodu dotazování, techniku sběru dat prostřednictvím dotazníku. V dotazníku byly použity otázky uzavřené, polootevřené, otázky kontrolního charakteru a dále otázky, jejichž hodnocení proběhlo za pomoci hodnotící škály. Výzkumný soubor pro dotazníkové šetření tvořili žáci navštěvující 9. třídy základních škol v okresech České Budějovice a Louny. Celkem bylo rozdáno a vyplněno 593 dotazníků z obou okresů (404 dotazníků za okres České Budějovice a 189 dotazníků za okres Louny). Cílem výzkumu bylo zmapovat výskyt vybraného rizikového chování u žáků 9. tříd základních škol v okresech České Budějovice a Louny, získaná data následně zpracovat a vzájemně komparovat. Dále pak zjistit zdroje informací o vybraných formách rizikového chování a míru, do které mohou působit tyto zdroje informací pro žáky 9. tříd základních škol v okresech České Budějovice a Louny motivačně pro jejich aktivní zapojení do vybraných forem rizikového chování. Pro dosažení výše uvedených cílů byly stanoveny následující hypotézy: H1: Vybrané rizikové chování se ve větší míře vyskytuje u žáků základních škol v okrese Louny. H2: Informace získané z médií, internetu a od kamarádů jsou pro žáky 9. tříd základních škol okresů České Budějovice a Louny více motivující k jejich aktivnímu zapojení do vybraných forem rizikového chování oproti informacím získaným ze školy, rodiny, přednášek a besed. Výsledky této práce mohou sloužit jako informační materiál pro ředitele a pedagogy k lepší informovanosti o dané problematice na vybraných základních školách v okresech České Budějovice a Louny, dále jako podklad pro zefektivnění primární prevence na daných školách (výsledky budou použity pro zpracování Minimálního preventivního programu), nebo jako materiál sloužící pro potřeby výuky a dalšího výzkumu.
Názory dětí na tradiční systém rodiny
KOVÁROVÁ, Michaela
Stejně jako v ostatních modernizovaných společnostech prochází instituce rodiny v České republice v posledních padesáti letech natolik zásadní transformací, že se objevuje otázka, zda lze ještě o rodině v tradičním smyslu vůbec hovořit. Tradiční rodina se v současné době stává uspořádáním života spíše už jen u menšiny lidí v České republice. Více než jedna třetina narozených dětí se rodí mimo manželství a mnohdy s nezřejmým statutem otce. Polovina uzavíraných manželství se rozvádí. Dalo by se říci, že se stává čím dál tím rozšířenějším dlouhodobě život bez partnera a dětí. To vše se děje na úkor tradiční rodiny. Teoretická část práce byla zaměřena na rodinu, její definici, funkce, formy partnerského soužití, krize a konflikty v rodině a jejich následky a na rozpad rodiny a jeho následky. Cílem práce bylo zjistit názory dětí z českobudějovických základních a středních škol na tradiční systém rodiny. Tento cíl byl splněn. Výzkum byl uskutečněn pomocí metody dotazování provedené technikou dotazníku. Výzkumný soubor tvořili žáci 9. tříd základních škol a studenti maturitních ročníků středních škol v Českých Budějovicích. Ve výzkumu jsem si stanovila tyto hypotézy: {\clqq}Existují rozdíly v názorech žáků 9. tříd ZŠ a studentů maturitních ročníků SŠ.``, {\clqq}Žáci 9. tříd ZŠ i studenti maturitních ročníků SŠ preferují manželství před jinými formami rodinného uspořádání.``, {\clqq}Žáci 9. tříd ZŠ i studenti maturitních ročníků SŠ preferují tradiční rodinu před jinými formami rodinného uspořádání.`` Všechny tři hypotézy byly výzkumem potvrzeny. Práce by měla posloužit jako zdroj informací pro sociální pracovníky, soudce, pedagogické pracovníky, studenty a jiné zájemce o rodinnou problematiku.
Výskyt vybraného rizikového chování u dětí z hlediska genderu.
MÁCHALOVÁ, Lenka
Abstrakt Problematika rizikového chování u dospívajících se stále častěji dostává do popředí sledovanosti široké veřejnosti. Problém rizikového chování u dětí, dospívajících či mládeže je velmi aktuální, a to nejen v České republice, ale na celém světě, je tedy celosvětovým problémem, a představuje v dnešní době závažný společenský problém, kterým se zabývá mnoho odborníků z řad psychologů, psychiatrů, pedagogů, zdravotníků, politiků a dalších zúčastněných institucí, WHO. Zveřejňované výsledky výzkumů poukazují na neklesající výskyt rizikového chování, posouvání do nižší věkové hranice a nabývání na četnosti. V současné době je stále patrnější výskyt rizikového chování, kde dochází k základním posunům z hlediska genderové rovnosti, kdy se dívky a chlapci zapojují do rizikového chování s rozdílnými okolnostmi a výskytem. Na toto téma existuje řada výzkumů, avšak nepostihuje plně rizikové chování například v návaznosti na informační technologie, mobilní telefony a užívání návykových látek. Diplomová práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. V teoretické části jsou popsané vybrané formy rizikového chování u dětí a genderová problematika. V praktické části je zvolena kvantitativní metoda výzkumu, metoda dotazování, technika sběru dat pomocí dotazníku. Výzkumný soubor pro dotazníkové šetření tvořili žáci navštěvující 7. {--} 9. třídy základních škol v Jihočeském kraji. Cílem diplomové práce bylo zjistit výskyt vybraného rizikového chování u dětí z hlediska genderu a zmapovat rozdíly z hlediska problematiky genderu. Byly stanoveny 4 hypotézy. H1: Chlapci jsou více ohroženou skupinou ve výskytu rizikového chování v souvislosti s alkoholem než dívky. H2: U chlapců je vyšší riziko v souvislosti s užíváním nelegálních drog než u dívek. H3: Chlapci jsou ohroženější ve výskytu rizikového chování v souvislosti s návykovým chováním vztahujícímu se k virtuálnímu prostředí. H4: Dívky jsou více ohroženy v návaznosti na komunikační technologii. Diplomová práce může být využita jako informační přehled vybraného rizikového chování u dětí a genderové problematiky. Výsledky výzkumu mohou posloužit jako informační materiál pro laickou veřejnost, pro děti a dospívající, pro rodiče a další odborníky (protidrogové koordinátory, metodiky školní prevence, aj.) a v neposlední řadě pro potřeby výuky či jako podklady pro další výzkumnou činnost. Dále mohou výsledky výzkumu posloužit k bližšímu určení vhodných preventivních programů. Z tohoto důvodu byly výsledky výzkumu předány školám, kde měření probíhalo za účelem zkvalitnění primárně preventivního dění.
Povědomí dětí o zacházení se psy.
CHLOPČÍKOVÁ, Marie
Povědomí dětí o zacházení se psy začíná v dnešní době nabývat na významu. Stále častěji se setkáváme s problematikou úrazů způsobených u dětí právě našimi nejvěrnějšími zvířecími společníky. Tato situace si vyžaduje řešení. Problém však nelze vidět pouze v obviněném zvířeti. Ve většině případů totiž není viníkem pes, ale ani dítě. Hlavní příčinou konfliktu mezi jinak harmonickým soužitím obou partnerů se jeví neznalost dětí v chování, řeči těla a celkovém zodpovědném přístupu ke psům. Těmto důležitým základům se však nemohou naučit samy. Teoretická část diplomové práce věnuje pozornost celkovému nastínění vztahu mezi dítětem a psem. Jednotlivé kapitoly se zaměřují nejen na psychologický a sociální vývoj obou arbitrů, ale i jejich vzájemný vliv, chování, péči, komunikaci a spolupráci. Práce současně nastiňuje problematiku úrazů, způsobených psem u dětí v našich i zahraničních zeměpisných šířkách. V neposlední řadě zdůrazňuje potřebu prevence a opatření, která by vedla ke zmírnění či celkové eliminaci vzniku dramatických situací mezi dítětem a psem. Hlavním cílem celé práce bylo zmapovat povědomí (informovanost) dětí středního školního věku o zacházení, péči, chování a komunikaci se psy. Dalším předpokladem je zjistit rozdíly ve znalostech mezi dětmi, které mají psa a těmi, jež psa nevlastní. Výstupem praktické části diplomové práce jsou výsledky kvantitativního výzkumu, za použití metody dotazování {--} techniky standardizovaného dotazníku pro děti v rozmezí 3.-5. třídy základní školy. Výzkumný soubor představuje vědomosti žáků čtyř základních škol v celkovém počtu 200 respondentů. Z hlediska regionálního zastoupení se jednalo o děti z Jihočeského a Olomouckého kraje. Z výzkumu vyplynuly patrné nedostatky ve znalostech řeči těla psa a tudíž bezpečnosti vzájemného kontaktu, které představují hlavní problém při vzniku rizikové situace mezi dítětem a psím společníkem. Proto je důležité jim do budoucna věnovat zvýšenou pozornost.
Psychosociální podpora dětí při malých plánovaných chirurgických operacích
BLÁHOVÁ, Ilona
Tato práce je zaměřena na problematiku dostatečného rozsahu, míry a kvality psychosociální podpory dětí v rámci plánovaných chirurgických výkonů. Domnívám se, že tato specifická oblast je v České republice stále poněkud zanedbávána i přes poměrně prudký rozvoj všech medicínských oborů a také ošetřovatelství. Právě při takových zátěžových situacích, kterými plánované operační zákroky u dětí bezesporu jsou, je blízký kontakt rodiče (matky) s dítětem velmi důležitý a nese s sebou řadu pozitiv. V praxi často dochází k tomu, že děti indikované k plánovaným chirurgickým výkonům jsou separovány od svého rodiče již při příjmu do nemocnice a nebo následně při odchodu na operační sál zdravotníkem. Následující bezprostřední předoperační příprava mnohdy postrádá psychologickou přípravu a dostatečnou informovanost dětského klienta. Stává se, že zvláště malé děti bývají v prostředí operačního sálu mezi cizími lidmi vystrašené a často plačtivé. Pro anesteziologickou sestru je pak velmi složité během krátké chvíle získat důvěru dítěte a zklidnit jej. Bohužel, se to často podaří až farmakologickou cestou. Podceňování sociální opory dítěte v těchto momentech a psychická zátěž dítěte může často být i příčinou vzniku řady komplikací v rámci operačního i pooperačního období. Cílem této práce bylo za prvé zjistit zájem rodičů o aktivní účast v rámci předoperační přípravy a pooperační péče u svých dětí, dále zmapovat názory anesteziologických pracovníků na rodičovský doprovod dětí až na operační sál, včetně zjištění výhod a nevýhod z toho vyplývajících a v neposlední řadě porovnat výskyt komplikací v rámci operace u dětí s psychosociální podporou rodičů a u dětí bez takové podpory. Posledním z cílů, na které se tato práce soustředila, bylo i mezinárodní srovnání úrovně a rozsahu poskytované psychosociální péče o dětské chirurgické pacienty mezi Českou republikou, Maďarskem a Rakouskem. Všechny stanovené cíle se podařilo splnit. Pro kvantitativní výzkum bylo stanoveno těchto pět hypotéz: 1/ Rodiče mají zájem o aktivní účast v rámci předoperační přípravy u svých dětí indikovaných k plánovaným operacím. 2/ Rodiče mají zájem se účastnit pooperační péče u svých dětí. 3/ Doprovod dětí na operační sál v souvislosti s plánovanými operačními výkony je přínosem pro práci anesteziologických sester. 4/ U dětí s psychosociálním zázemím rodičů v rámci operačního výkonu se vyskytuje mnohem méně operačních a pooperačních komplikací než u dětí bez psychosociální podpory. 5/ Aktivní účast rodičů v rámci operačních výkonů je v zahraničí (Rakousko, Maďarsko) více podporována než v České republice. Pro kvalitativní zpracování dat byly vytyčeny dvě výzkumné otázky zaměřené na srovnání úrovně a rozsahu psychosociální podpory u dětských chirurgických pacientů v České republice a v zahraničí. 1/ Jsou rozdíly v uspokojování psychosociálních potřeb u dětských chirurgických pacientů v České republice a v zahraničí ( Rakousko, Maďarsko)? 2/ Jsou v České republice podmínky pro kvalitní uspokojování psychosociálních potřeb u dětských pacientů?
Výskyt vybraného rizikového chování v návaznosti na velikost místa bydliště.
ŠIKOVÁ, Markéta
Tématem mé diplomové práce byl {\clqq}Výskyt vybraného rizikového chování v návaznosti na velikost místa bydliště``. Výzkum jsem prováděla na 2. stupni základních škol v Jihočeském kraji v období od prosince 2007 do března 2008. V současné době je jedním z největších problémů společnosti rizikové chování, které postihuje převážně mladou generaci. Jedná se o chování, v jehož důsledku dochází k prokazatelnému nárůstu zdravotních, sociálních, výchovných a dalších rizik pro jedince, ale i společnost. Cílem diplomové práce bylo zmapovat situaci výskytu vybraného rizikového chování u dětí na 2. stupni základních škol v Jihočeském kraji v návaznosti na velikost místa bydliště. Na základě tohoto cíle jsem si stanovila tři hypotézy. První hypotéza se potvrdila, neboť dle výsledků výzkumu je rizikové chování v oblasti návykových látek patrnější u měst do 10 tisíc obyvatel oproti městům nad 10 tisíc obyvatel. Druhá hypotéza se také potvrdila, jelikož na základě výsledků výzkumu jsou nejvýznamnějším zdrojem v oblasti rizikového chování vrstevníci, a to bez návaznosti na velikost místa bydliště. Třetí hypotéza se též potvrdila, neboť na základě výsledků výzkumu je šikana více zastoupena v městech nad 10 tisíc obyvatel na rozdíl od měst do 10 tisíc obyvatel. Dnešní svět lze přirovnat k velice uspěchané a hektické době s řadou problémů, jež se výrazně projevují v postavení dětí a mládeže. Na děti nepříznivě působí fakt, že jim rodina nevěnuje dostatek času, což se negativně promítá do jejího života. Dle mého názoru by rodina měla věnovat této problematice mnohem více pozornosti a snažit se ve vysoké míře spolupracovat s ostatními institucemi, především se školou. Škola by se měla snažit využívat všechny možné dostupné varianty řešení, jako jsou preventivní programy, besedy, přednášky a začlenění daného tématu do výuky. Diplomová práce může posloužit jako podklad pro ředitele a pedagogy k lepší informovanosti o dané problematice, o aktuálním stavu na základních školách v Jihočeském kraji. Může být použita jako podklad pro zefektivnění primární prevence na daných školách, pro potřeby výuky a případně dalšího výzkumu.
Specifické poruchy učení u žáku na zkladní škole a jejich minimalizace
BAŤKOVÁ, Anna
Práce se zabývá problematikou specifických poruch učení u dětí na Základní škole. Snaží se přiblížit jednotlivé typy poruch a jejich příznaky, které jsou u dětí nejčastější. Dále se práce zabývá nejznámějšími teoriemi příčin specifických poruch učení, diagnostikou a v neposlední řadě cestami k minimalizaci a nápravě poruch. Jednotlivé kapitoly se opírají o nejznámější poznatky z oblasti specifických poruch učení. Problematice je věnována pozornost ve čtyřech kapitolách. První kapitola se věnuje příčinám poruch, tedy teoriím, které se snaží specifické poruchy učení vysvětlit z hlediska genetiky, poruch mozku, špatného dekódování informací, lehkých mozkových dysfunkcí a v neposlední řadě se věnuje vlivu prostředí. Následující kapitola rozděluje a vysvětluje jednotlivé diagnostické vyšetření, které dítě podstupuje před stanovením diagnózy. Třetí kapitola se zabývá jednotlivými specifickými poruchami učení. Popisuje definice poruch a jejich příznaky. Poslední kapitola je věnována minimalizaci poruch. Je zde seznámení s Individuálním vzdělávacím plánem a cvičeními pro jednotlivé poruchy.
VÝTVARNÝ PROJEV DĚTÍ SE SPU
KŘÍŽKOVÁ, Tereza
Diplomová práce je zaměřena na výtvarný projev dětí se specifickými poruchami učení a jejich možné souvislosti s grafomotorickými dovednostmi, zrakovým a prostorovým vnímáním apod. V teoretické části jsou charakterizované specifické poruchy učení, jejich projevy a jejich diagnostika a reedukace. Z dostupných materiálů jsou naznačeny některé rysy vizuálního zobrazování dětí se specifickými poruchami učení. Dále pojednává o dětském výtvarném projevu a jeho vývojových stádiích. Ve výzkumné části jsou na základě vzorku obrázků od dětí se specifickými poruchami učení naznačeny některé typické rysy jejich vizuálního zobrazování. Prokázaly se některé zvláštnosti jejich výtvarného projevu, které jsou shrnuty v závěrečné kapitole.
Canisterapie v prostředí mateřské školy
HOŘEJŠÍ, Zuzana
Bakalářská práce se je zpracována se záměrem vytvořit propojení působení canisterapie v prostředí mateřské školy. Práce je rozdělena do dvou hlavních částí. Teoretická část se zabývá vývojem jedince a problematikou canisterapie a jejím metodám. Praktická část odhaluje možné propojení působení canisterapie a mateřské školy. Jejím zjišťování je informovanost učitelek o tomto termínu.
Hry a rozvoj myšlenkových operací
TÁBORSKÁ, Nikola
Téma, které jsem si vybrala pro svoji bakalářskou práci je velice aktuální, protože hra tvoří nezastupitelnou součást života dětí i některých dospělých. Dítě si hraje a neví, že současně se rozvíjí po stránce fyzické, psychické i sociální. Formou hry získává nové poznatky a další dovednosti, rozvíjí své myšlenkové operace. Ve své bakalářské práci se zaměřím na hru, herní činnost, hračku a v neposlední řadě představím kritické myšlení jako nástroj efektivní výuky v mateřské škole. V praktické části vysvětlím účinnost her v mateřské škole a svojí bakalářskou práci doplním DVD {\clqq} Hry v mateřské škole``, výzkumem a zásobníkem her.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 1,165 záznamů.   začátekpředchozí1133 - 1142dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.