|
Využití fotografie ve výuce zeměpisu
Boháček, Tomáš ; Bičík, Ivan (oponent) ; Řezníčková, Dana (vedoucí práce)
Teoreticky-obecná část práce se nachází v následující kapitole. Kapitola se pokusí provést obsahovou analýzu. Dále má za cíl ukázat fotografii z mnoha různých úhlů. Budeme se na ni dívat jako na obrazový materiál či výzkumné téma, pokusíme se ji pozorovat z hlediska psychologů, sociologů a žurnalistů. Tyto odlišné perspektivy nám pomohou lépe pochopit jedinečné postavení fotografie jako informačního zdroje. Hlavní část práce je věnována rozborům schopnosti vnímat, číst, interpretovat a případně dále pracovat s informacemi, které jsou obsaženy ve fotografiích. Můžeme ji rozdělit na dvě dílčí části. V první z nich se budeme věnovat hodnocení komentářů k projektu Krajina za školu v Praze. Projekt byl zaměřen na interpretaci rozdílů mezi dvěma fotografiemi téhož místa pocházejícími z různé doby. Kritickým rozborem komentářů, které k dvojici fotografií vypracovávali žáci a studenti, zjistíme, do jaké míry byli schopni vnímat, interpretovat, číst a hlavně používat informace ve fotografiích. Druhá dílčí část se věnuje vyhodnocování dotazníku, který byl předložen studentům gymnázií, pracujícím a vysokoškolským studentům. Dotazník se skládá ze čtyř bloků otázek, z nichž první je obecný, následující tři se vždy týkají konkrétních fotografií. Nejprve respondenti interpretují rozdíly mezi dvěma stejnými fotografiemi,...
|