Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 117 záznamů.  začátekpředchozí82 - 91dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Aktivní činnost ve smyslu pohybu jako jeden z faktorů ovlivňujících učení se cizímu jazyku
Ticháčková, Jana ; Nečasová, Pavla (vedoucí práce) ; Švermová, Dagmar (oponent)
Diplomová práce se zabývá shrnutím teoretických poznatků v procesu učení a vyučování na 2. stupni základní školy, role pohybu v tomto procesu a návrhem využití pohybových aktivit ve výuce cizího jazyka. Teoretická východiska byla ověřena prostřednictvím výzkumného šetření a pedagogického experimentu, který v dané výzkumné skupině prokázal pozitivní vliv pohybu na efektivitu vyučování. V souladu se shromážděnými informacemi vznikl soubor aktivit, jenž nabízí metodicko-didaktický popis různých činností a her vhodných pro využití pohybové aktivity v hodinách německého jazyka na 2. stupni základních škol. Tento soubor aktivit by měl sloužit jako inspirace pro učitele německého jazyka.
Osmijazyčný slovník ze 16. století (rok vydání 1586) a analýza jeho slovní zásoby z hlediska tematického
Ptáčková, Vladimíra ; Švermová, Dagmar (vedoucí práce) ; Šustová, Magdaléna (oponent)
Předmětem zkoumání této diplomové práce byl osmijazyčný slovník z 16. století vytištěný na přelomu let 1585/1586 ze sbírek Pedagogického muzea J.A. Komenského v Praze. Slovník postrádá jakýkoli titulní list, a proto není znám původ slovníku, autor, ani jakému okruhu uživatelů měl slovník sloužit. Cílem této diplomové práce bylo pomocí překladu, analýzy témat konverzační příručky a analýzy slovní zásoby z hlediska tematického potvrdit nebo vyvrátit hypotézu, zda byl slovník určen obchodníkům a cestovatelům, čemuž by nasvědčovaly malé rozměry slovníku. Teoretická část diplomové práce se zabývá lexikografií. Předkládá definici a dělení slovníků, přičemž větší pozornost věnuje slovníkům překladovým. Následuje vývoj českého slovníkářství od jeho počátku až do současnosti. S ohledem na to, že součástí slovníku je i konverzační příručka, zabývá se teoretická část i tímto tématem. Dále je představen život v 16. století s cílem přiblížit dobu, ve které slovník vznikal. Praktická část vyvrátila hypotézu, že měl slovník sloužit pouze obchodníkům a cestovatelům. Z výsledků, které přinesla tato diplomová práce, vyplynulo, že slovník byl zamýšlen pro široký okruhu uživatelů, což potvrzuje samotný úvod slovníku a všeobecná slovní zásoba obsažená ve slovníkové části. Podle výběru témat v konverzační příručce je...
Využití prvků uměleckých výchov ve vyučování němčině jako cizímu jazyku (se zaměřením na dramapedagogiku a práci s obrazovou knihou "Královna barev" od Jutty Bauerové)
Moravčíková, Eva ; Bučková, Tamara (vedoucí práce) ; Švermová, Dagmar (oponent)
Název: Využití prvků uměleckých výchov ve vyučování němčině jako cizímu jazyku (se zaměřením na dramapedagogiku a práci s obrazovou knihou "Královna barev" od Jutty Bauerové) Abstrakt: Tématem předkládané diplomové práce je integrace estetických prvků do hodiny německého jazyka, které pomáhají zlepšovat jazykové prostředky a řečové dovednosti studentů a rovněž rozvíjejí jejich osobnost. Předmětem mé práce je sepětí jazyka s uměním - dílčí umělecké výchovy, dramatická, hudební, literární a částečně i výtvarná výchova a jejich aplikace ve vyučovací hodině. Práce vychází z teorie dramapedagogiky a rozboru autentického cizojazyčného literárního textu, konkrétně žánru obrazové knihy. Náměty v praktické části jsou čerpány z uměleckých zdrojů, zkoumané metody a jejich konkrétní formy byly ověřeny ve zkušebních vyučovacích hodinách. Klíčová slova: Estetický prvek, dramapedagogika, hudební výchova, obrazový materiál, literární text, projektové vyučování, jazykové prostředky, řečové dovednosti
Analýza současných učebnicových souborů z hlediska osvojení pravopisu
Jäschkeová, Barbora ; Nečasová, Pavla (vedoucí práce) ; Švermová, Dagmar (oponent)
V teoretické části jsou vymezené pojmy: co je to učebnice, jaké jsou její funkce. Kriteria výběru učebnice a kriteria analýzy učebnice. Součástí výzkumu bylo zjistit, jaké vyvolala reforma německého jazyka reakce v Čechách, v samotném Německu a v zahraničí. V praktické části je cílem výzkumu zjistit, jakým způsobem se pravopis na školách vyučuje, jak přistupují k osvojování pravopisu jednotlivé učebnice, jak čeští žáci zvládají nová pravidla německého pravopisu a jaký přístup mají učitelé.
Analýza učebnicových souborů z hlediska osvojování standardní výslovnosti německého jazyka
Volprechtová, Iva ; Nečasová, Pavla (vedoucí práce) ; Švermová, Dagmar (oponent)
Cílem diplomové práce je zjistit, jakým způsobem je v učebnicových souborech pro české začátečníky bez předchozí znalosti němčiny zpracována zvuková stránka cizího jazyka z hlediska osvojování standardní výslovnosti. Metodou výzkumu je obsahová analýza učebnicových souborů. V teoretické části se práce zabývá zvukovou stránkou jazyka z lingvistického pohledu, v metodicko-didaktické se zabývá vybranými činiteli cizojazyčné výuky a zásadami výuky ve vztahu k osvojování zvukové stránky cizího jazyka. V praktické části jsou analyzovány učebnicové soubory Delfin, Themen aktuell a Němčina pro jazykové školy dle 18 kritérií, na která navazují metodická doporučení pro analyzované soubory.
Srovnávací analýza obsahů německých jazykových zkoušek se zaměřením na zkoušku Německého jazykového diplomu II Konference ministrů kultu
Urbanová, Jana ; Švermová, Dagmar (vedoucí práce) ; Nečasová, Pavla (oponent)
Ve své práci jsem se zabývala změnami, které nastaly v jazykových zkouškách po jejich přizpůsobení se Společnému evropskému referenčnímu rámci. V souladu s cílem své práce jsem analyzovala zkoušku Německý jazykový diplom II Konference ministrů kultu Deutsches Sprachdiplom II der Kultusministerkonferenz - dále jen DSD II), jejíž revidovaná verze proběhla poprvé během školního roku 2007/08. Předkládám zde souhrnné výsledky porovnání této současné podoby zkoušky s její předcházející verzí. Analýzu opírám o první část této práce, ve které se zabývám testováním všeobecně. Uvádím v ní různé způsoby testování jazykových prostředků a řečových dovedností, typy testových položek. Popisuji konstrukci standardizovaných testů a požadavky, jež takový test musí splňovat. Shrnuji obsah a funkci Společného evropského referenčního rámce. Nová zkouška vykazuje mnoho inovací, a to v několika rovinách. První výrazná změna odpovídá současnému komunikativnímu pojetí výuky, tedy i testování jazyka. V původní verzi byly kromě řečových dovedností testovány i jazykové prostředky v části "Gramatika, slovní zásoba, slovotvorba a větná stavba". Tato část již nebyla do nového DSD II zařazena. Lingvistické kompetence tvoří pouze část komunikativních jazykových kompetencí. Jejich ovládnutí ještě nezaručuje, že budou vhodně aplikovány v...
Činnostně orientované metody ve výuce němčiny se zaměřením na projektové vyučování
Bobková, Daniela ; Švermová, Dagmar (oponent) ; Nečasová, Pavla (vedoucí práce)
Diplomová práce se v teoretické části zabývá nutností zařazení činnostních metod do "tradiční" výuky němčiny na běžné základní škole. Činnostní metody mají doplnit tradiční výuku tak, aby vznikla tzv. činnostně orientovaná výuka, která je po didaktické stránce efektivnější, zpříjemňuje školní vzdělávání a tím zlepšuje postoj žáků ke škole a vede žáky k řadě důležitých kompetencí. Činnostně orientovaná výuka nabízí jednu z možných cest ke splnění požadavků kladených na výchovu a vzdělávání v současné době. Výzkumná část se zaměřuje na ověření teoretických předpokladů v praxi a stanovuje podmínky, za kterých je možné činnostně orientovanou výuku realizovat.
Inovativní metody ve výuce němčiny na 1. stupni základní školy
Hofmanová, Lenka ; Švermová, Dagmar (vedoucí práce) ; Nečasová, Pavla (oponent)
Diplomová práce se zabýva inovativními metodami ve výuce němčiny na prvním stupni základní školy se zaměřením na metodu jazykové animace. První část popisuje neobvykle inovativní metody a mapuje jejich specifika. Největší pozornost je věnovaná činnostně orientovaným metodám ve výuce cizích jazyků. Druhá, prakticky orientovaná část je zaměřená na zatím nepříliš známou inovativní metodu jazykové animace. Cílem práce je nabídnout zajímave aktivity za použití této metody ve výuce německého jazyka na prvním stupni základní školy. V přílohách jsou materiály, které doplňují návrhy jednotlivých hodin. K diplomové práci je přiloženo DVD, na kterém je patnáctiminutová ukázka jazykové animace s německými žáky.
Metody a organizační formy výuky v hodinách německého jazyka s přihlédnutím k věku žáků
Doležalová, Hana ; Švermová, Dagmar (vedoucí práce) ; Nečasová, Pavla (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou výukových metod a organizačních forem výuky s přihlédnutím k věku žáků. V první části je uvedena základní charakteristika psychického a tělesného vývoje žáků, klasifikace a charakteristika vybraných výukových metod a organizační formy vyučování a v neposlední řade typologie cvičení. V druhé, prakticky zaměřené části jsou uvedeny metody a organizační formy výuky, jež vyučující v hodinách německého jazyka nejběžněji využívají spolu s přihlédnutím k věku žáků jako jednoho z faktorů, jez ovlivňuje výběr těchto metod a forem. V příloze najdeme dva vzory pozorovacích archů, dotazník a hospitační záznamy spolu s ukázkami učebních materiálů, ktere vyučující používali ve svých hodinách.
Výchovně-vzdělávací proces ve waldorfské škole se zaměřením na výuku německého jazyka
Popelková, Michaela ; Nečasová, Pavla (oponent) ; Švermová, Dagmar (vedoucí práce)
Ve své práci jsem se zabývala specifiky výchovně-vzdělávacího procesu ve WŠ s důrazem na výuku německého jazyka a s tím související metodikou v nejširším slova smyslu. Prostřednictvím výzkumných nástrojů popsaných v úvodu a na základě do jisté míry omezených možností, které jsem pro ověřování stanovených tezí měla k dispozici, jsem se snažila dojít k co nejobjektivnějším závěrům. Tyto nechť jsou brány jako jeden z možných pohledů na danou problematiku. Zjištěná specifika způsobu výuky německého jazyka platí do jisté míry i pro waldorfský systém výuky obecně. Jejich společným východiskem je Steinerův pedagogický koncept z počátku minulého století, částečně adaptovaný na dnešní dobu. Zvláštnosti, které jsem během svého ověřování mohla zjistit, pramení z několika skutečností. První z nich je nezvyklá svoboda učitele, jež zasahuje všechny oblasti výuky. Dle orientačně stanovených učebních osnov učitel v praxi (na základě subjektivního posouzení zralosti a schopností žáků) rozhoduje jak o obsahu, tak z větší části i o cílech a metodách výuky v příslušném ročníku. Obsah a způsob výuky jednotlivých pedagogů, a to i ve stejných ročnících, se proto mohou podstatně lišit, což může následně mít znatelně pozitivní, ale i negativní vliv. Adekvátně různá je pak i výsledná účinnost výuky v podobě dosažené jazykové úrovně žáků.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 117 záznamů.   začátekpředchozí82 - 91dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.