Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 142 záznamů.  začátekpředchozí54 - 63dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Giacomo Leopardi's Zibaldone
Přikrylová, Nikola ; Flemrová, Alice (vedoucí práce) ; Pelán, Jiří (oponent)
Cieľom tejto práce je nahliadnuť na Zibaldone di pensieri, súkromný denník talianskeho básnika, spisovateľa a filozofa Giacoma Leopardiho. Úvodnú časť práce tvorí autorov biografický medailón. Pozornosť upriamime na Leopardiho detstvo, mladosť a udalosti, ktoré ovplyvnili autorove myslenie. Hlavná časť práce sa zameriava na denník Zibaldone; zaoberá sa jeho štruktúrou, autobiografickými prvkami a rôznymi spôsobmi náhľadu na tento text. V nasledujúcej časti analyzujeme vybrané témy Zibaldone. Sledujúc vývoj Leopardiho myslenia, si priblížime rôzne fázy autorovho pesimizmu a jeho postoj voči prírode, rozumu, ľudskému osudu a svetu antickému a modernému.
Zločin a trest po sicilsku v prózách současných italských spisovatelů-novinářů
Šupíková, Barbora ; Flemrová, Alice (vedoucí práce) ; Pelán, Jiří (oponent)
Záměrem této práce je ukázat, jaká jsou specifika práce současných italských autorů, kteří se prosadili jak jako novináři, tak jako spisovatelé, a svou žurnalistickou i prozaistickou tvorbu věnují tématům organizovaného zločinu v dnešní sicilské společnosti. Pro analýzu byli zvoleni autoři Roberto Alajmo, Gaetano Savatteri a Salvo Sottile a jejich literární díla È stato il figlio, Tempo niente. La breve vita felice di Luca Crescente, Gli uomini che non si voltano, I ragazzi di Regalpetra, Maqeda a Più scuro di mezzanotte. Kritériem pro výběr děl bylo zejména časové vymezení jejich vzniku - byla poprvé publikována po roce 2005 a zároveň jde vesměs o nejnovější literární díla vybraných autorů, splňujících zadání práce. Jednotliví autoři jsou představeni po úvodní části, která stručně popisuje logicky úzký vztah spisovatelů a novinářů v dějinách italské literatury od sjednocení Itálie v roce 1870 a věnuje se historii sicilské mafie a fenoménu mafie v sicilské literatuře. V následné analytické části je věnován prostor práci jednotlivých spisovatelů-novinářů. Důraz je kladen na rozbor prozaistických textů s přihlédnutím k žurnalistické tvorbě autorů. Sledována je zejména tematická linie jejich tvorby a možná reflexe událostí souvisejících s organizovaným zločinem, kterých se zvolení...
Lyrická linie sicilských prozaiků 20. století. Mytický realismus Elia Vittoriniho a jeho pokračování v dílech Bufalina, Bonaviriho a Consola
Baroni, Sarah ; Flemrová, Alice (vedoucí práce) ; Pelán, Jiří (oponent)
(česky) Cílem této práce je důkladně prozkoumat pojetí mýtu a lyrické tendence v tvorbě Elia Vittoriniho a poté sledovat jejich pokračování v dílech Vincenza Consola, Giuseppa Bonaviriho a Gesualda Bufalina. Nejprve jsme stručně popsali aspekty mýtického realismu v italské literatuře 20. století a Sicílii jako literární topos. V dalších kapitolách jsme se věnovali jednotlivým spisovatelům, které jsme si nejprve představili v krátkých medailonech, poté jsme přistoupili k analýzám jejich vybraných románů, v nichž jsme akcentovali mýtické prvky, symbolické motivy a tíhnutí jednotlivých autorů k lyrické próze. V závěru práce jsme komparativně nahlédli výsledky provedených analýz a krátce zhodnotili, jaký je obraz Sicílie, jež z tvorby námi vybraných autorů vystupuje.
Esotericism and Italian literature in the first half of the 20th century
Ruggiero, Mauro ; Flemrová, Alice (vedoucí práce) ; Pelán, Jiří (oponent) ; Saconne, Antonio (oponent)
CZE Práce si klade za cíl začlenit se do řady akademických studií o západním esoterismu, jež se pokoušejí osvětlit existující vztahy mezi tímto polem vědění a kulturou v obecném pojetí. V rámci tohoto pole bádání nás přednostně zajímá vliv, jejž měl esoterismus na moderní a současnou západní literaturu. Konkrétně chce předkládaná práce přispět k bádání orientovanému na významný vliv esoterických myšlenek na autory a díla italské literatury během časového oblouku, který lze vymezit závěrem 19. a počátkem 20. století. Na bázi konkrétních příkladů a doložitelných argumentů chce práce poukázat na nové aspekty, jež se při pokusu vydat se po originálních výrazových cestách a pátrat po poznání, jež by bylo s to překonat literární schémata své doby, projevily v dílech mnoha italských spisovatelů i v koncepcích celých kulturních proudů působících v námi vytyčeném období. Právě tyto tendence totiž nalezly v esoterické kultuře, okultních vědách a v dimenzi snu a nevědomí mimořádně plodnou půdu. Práce je rozčleněna do pěti obsáhlých částí. V první se pokouší definovat termíny esoterismus a okultismus, jak s nimi bude dále pracováno, představuje současný stav akademického bádání zaměřeného na esoterickou kulturu a na její vztahy s moderní italskou literaturou. Druhá část důkladně rozebírá vztahy mezi...
Sicílie v románech Vitaliana Brancatiho
Vostalová, Milena ; Pelán, Jiří (vedoucí práce) ; Flemrová, Alice (oponent)
Vitaliano Brancati byl sicilský rodák, prozaik, dramatik a esejista. Český čtenář ho zná převážně jen jako autora Krásného Antonia, jediného románu, který byl dosud do češtiny přeložen. Tento spisovatel první poloviny 20. století, jenž ve svém díle zcela osobitým způsobem zúročil vlastní zkušenost s fašismem, mladické nadšení, vystřídané zklamáním, skepsí a postupným přechodem na otevřeně antifašistické pozice, může být bezesporu považován za jednoho z pokračovatelů linie moderních vypravěčů, jež se svým dílem podíleli na formování obrazu Sicílie nejen doma ale i v zahraničí. Vzhledem k výrazné autobiografičnosti jeho díla je úvodní část práce, vedle stručného přehledu významných sicilských autorů, věnována Brancatiho životnímu příběhu v historických souvislostech. Jádrem práce je pak analýza jeho nejznámějších románů, jež bývají díky společné tematice galismu často považovány za trilogii: Don Juan na Sicílii, Krásný Antonio a Horkokrevný Paolo. Na jejím základě je pak v závěru práce vykreslen obraz "brancatiovské" Sicílie.
Sicílie jako metafora? Literární obraz Sicílie ve vybraných dílech sicilských autorů.
Chaloupková, Veronika ; Flemrová, Alice (vedoucí práce) ; Pelán, Jiří (oponent)
(česky) Tato diplomová práce se zabývá literárním obrazem Sicílie čtyř sicilských autorů v časovém období od italského sjednocení po konec druhé světové války. Autorka primárně vychází z předpokladu, že vybraní sicilští autoři, kterými jsou Giovanni Verga, Luigi Pirandello, Vitaliano Brancati a Leonardo Sciascia, jsou subjektivní a empiričtí tvůrci a v jejich tvorbě se výrazně odráží fakt, že pocházejí ze Sicílie, jejíž společností a tradicemi jsou ovlivňováni. Svá východiska autorka opírá převážně o teoretická díla Leonarda Sciascii, který se Sicílii celoživotně věnoval z hlediska historického, sociálního, politického i antropologického. Základní podloží práce tedy tvoří tři teoretické publikace Leonarda Sciascii: Pirandello e il pirandelismo (1953, Pirandello a pirandellismus), Pirandello e la Sicilia (1961, Pirandello a Sicílie) a La Sicilia come metafora (1979, Sicílie jako metafora). Na této teoretické bázi se autorka prostřednictvím vybraných charakteristických děl a jejich analýz pokouší vysledovat společné motivy a témata, jež všechny tvůrce navzájem propojují. V závěru autorka shrnuje nabyté poznatky a pokouší se najít obecnější paralely mezi historickým vývojem Sicílie a evropskými dějinami.
Thais and the avant-garde of futurism in the context of italian cinema
Molinaro, Davide ; Flemrová, Alice (vedoucí práce) ; Ruggiero, Mauro (oponent)
Hlavním cílem této bakalářské práce bylo analyzovat vztah mezi filmem Thais a futuristickou avantgardou. V první části práce jsme se věnovali analýze futuristického kontextu (i skrze analýzu dvou manifestů), následně jsme přenesli naši pozornost k filmu samotnému, který jsme analyzovali neoformalistickou metodou rozdělení do složek. Na základě této analýzy jsme zjistili, že Thais je dílo charakterizováno mainstreamovým stylistickým vyzněním. Důvod jsme následně hledali v kontextu italské kinematografie10. let. Abychom dokázali, že kontext měl hlavní roli v ovlivnění stylistické rovině některých děl, porovnali jsme italský snímek s dvěma avantgardními filmy, Entr'acte Reného Claira z roku 1924 a Muž s kinoaparátem (Человек с киноаппаратом) Dzigy Vertova z roku 1929. V konečné části práce jsme analyzovali, jaké podmínky (chybějící v italském filmovém průmyslu 10. let) umožnili francouzským a ruským filmařům točit díla charakterizované avantgardní stylistickou složkou.
Moraviovy Římské povídky ve filmu
Procházková, Anna ; Flemrová, Alice (vedoucí práce) ; Piptová, Ivana (oponent)
Diplomová práce je představením Moraviových Římských povídek jakožto inspirace několika italských filmů 50. a 60. let. Jednotlivé kapitoly jsou zaměřeny na literárně- historický kontext, charakteristiku vztahu literatury a filmu, analýzu vybraných povídek a rozbor filmů s ohledem na jejich propojení s literární předlohou. Na základě analýz vybraných povídek a filmů je v závěrečné části shrnuto, jakým způsobem je pracováno s jednotlivými složkami (prostředí, postavy, děj), zda se nějakým způsobem projevila volba hereckých protagonistů, jak bylo využito prostředků, jimiž disponuje film, ale literatura jich nemůže využít, a do jaké míry je ve filmech zachována intence původního textu. Součástí závěrečného shrnutí je i subjektivní zhodnocení daných snímků. Zároveň jsou zmíněny obecné tendence související s vývojem italské kinematografie v 50. a 60. letech. V rámci příloh je představen z hlediska života a tvorby Alberto Moravia.
Téma Sardinie v poezii Sebastiana Satty
Šimková, Petra ; Flemrová, Alice (vedoucí práce) ; Pelán, Jiří (oponent)
(česky) Hlavním tématem této diplomové práce je básnická tvorba předního sardského básníka Sebastiana Satty, zejména pak tématické konstanty a obraz Sardinie v jeho tvorbě. Práci otevírá stručný historický, sociální a politický kontext Sardinie od sjednocení Itálie po první světovou válku. Následují kapitoly, věnující se básníkovu životu a dílu, posléze jeho začlenění do širšího kontextu italské poezie na přelomu 19. a 20. století a vlivu soudobých autorů na jeho tvorbu. Po úvodním představení básníkova života a doby, ve které tvořil, následují kapitoly, ve kterých je podrobně analyzována celé dílo Sebastiana Satty. Je zde věnován prostor i otázce jazyka, či jednotlivým tématickým konstantám básníkovy tvorby. Následují rozbory drobné poezie a básnických sbírek v chronologickém pořadí. Jedná se o sbírky Nella Terra dei Nuraghes, Versi ribelli, Canti barbaricini a Canti del Salto e della Tanca. Po jejich rozborech následuje kapitola věnující se ohlasům na Sattovu poezii. V závěru práce jsou na základě výše zmíněných analýz zhodnoceny jednotlivé konstanty v básnické tvorbě Sebastiana Satty a jejich vývoj v rámci jednotlivých sbírek.
Téma dospívání v moderní italské literatuře
Grünzweigová, Tereza ; Pelán, Jiří (vedoucí práce) ; Flemrová, Alice (oponent)
Předmětem této diplomové práce je téma dospívání ve třech italských románech, Agostinovi Alberta Moravii, Ernestovi Umberta Saby a Dietro la porta Giorgia Bassaniho. V úvodu práce je nastíněn vývoj dětských a dospívajících protagonistů v literatuře od počátků. Poté jsou v jednotlivých kapitolách přiblíženi autoři, jejich biografická data a jejich tvorba obecně. Následně jsou analyzované romány představeny po formální i obsahové stránce, které dominuje téma dospívání. Právě v těchto prózách se odrážejí pohnuté životní osudy autorů, jejichž mládí bylo pro každého z nich svým způsobem traumatizující. Odraz komplikovaných rodinných vztahů, prvních sexuálních zkušeností či iniciačních problémů dospělého života nalezneme v příbězích mladých protagonistů. Závěrem je prostřednictvím krátké komparace poukázán rozdíl mezi postavami i autory samotnými.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 142 záznamů.   začátekpředchozí54 - 63dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.