|
Domestikace kubismu: Kramářův biedermeier
Lahoda, Vojtěch
Teze článku vychází ze způsobu uvažování Vincence Kramáře, který při výkladu kubismu v knize Kubismus z roku 1921 používá charakteristiky, které by se velmi dobře hodily právě na popsání atmosféry biedermeierovského interiéru či intimity. Spojíme-li toto sémantické zaměření Kramářových výpovědí s jeho vlastními, osobními zálibami v 19. století jakožto historika umění, ale také jako sběratele, ale i s jeho zálibami privátními, tj. osobním životem, zjistíme, že zde nalezneme styčné body. Popis kubistických obrazů Picassa jako jakéhosi "domácího umění" souzní s jeho oblibou umění počátku 19. století a zejména s jeho první čtvrtinou. Článek se zabývá biedermeierovskou sémantiku v Kramářových výpovědích, uměleckohistorických zálibách a nakonec i v osobním životě, v jeho preferenci rodiny a sběratelství.
|