|
Flétnista Josef Bok
Pavlíčková, Jana ; VÁLEK, Jiří (vedoucí práce) ; PIVODA, Radomír (oponent)
Cílem práce je představit život a dílo Josefa Boka, českého flétnisty 1. poloviny 20. století. Přináší informace o jeho uměleckém vývoji, o lidech, kteří ovlivnili jeho profesní růst, v historickém kontextu dále popisuje období jeho působení v Rusku, a v neposlední řadě se zabývá pedagogickou činností J. Boka na hudebních školách v Brně a v Praze. Představuje také Školu hry na flétnu, hudebně-didaktické dílo, které J. Bok vytvořil ve spolupráci s Rudolfem Černým, a snaží se o analýzu publikace a srovnání s dnešním způsobem hry na flétnu. Marginálně se práce dotýká Bokovy role skladatele a klavíristy.
Význam osobnosti Josefa Boka je v závěru hodnocen subjektivními postřehy a vzpomínkami jiných flétnistů a rodinných příbuzných.
|
|
Jean-Pierre Rampal a Československo
Horehleďová, Eliška ; VÁLEK, Jiří (vedoucí práce) ; HLAVÁČ, Jiří (oponent)
Tato diplomová práce zachycuje Jeana-Pierra Rampala nejen jako uznávaného flétnistu. Přináší celkový pohled na jeho hudební i pedagogickou názorovou vytříbenost a zkušenosti, které získal v průběhu svého života. Velká část práce se zaměřuje na vztah Jeana-Pierra Rampala k Československé republice a osobnostem s ním spojeným. V prvních dvou částech, které jsou nutné pro celkové poznání této osobnosti, podrobněji popisuji hudební činnost Jeana-Pierra Rampala, jeho životopis, pedagogickou činnost, značky fléten, na něž hrál, a jeho vztah k barokní hudbě. V závěru jsem uvedla několik vzpomínek na Jeana-Pierra Rampala jeho přátel a kolegů a zároveň nastínila činnost Asociace Jeana-Pierra Rampala a Rampalovu diskografii.
|
| |
| |
| |
|
Flétnové interpretační kurzy a jejich přínos pro studenta HAMU.
Vávrová, Kateřina ; Pivoda, Radomír (vedoucí práce) ; Válek, Jiří (oponent)
Bakalářská práce "Flétnové interpretační kurzy a jejich přínos pro studenta HAMU" pojednává o flétnových kurzech v Čechách a v zahraničí a jak již název napovídá, tak především o přínosu pro studenta. Nalezneme zde názvy kurzů, datum, krátké životopisy profesorů, průběh kurzu, přínos pro studenta, klady a zápory, organizační zvládnutí ad. V závěru je celkové shrnutí kurzů a porovnání se studiem na Akademii múzických umění v Praze. Práce se lehce dotýká jednotlivých kurzů, jejím cílem není podrobná analýza. Shromážděné informace dovolí čtenáři nahlédnout do pěti různých kurzů a dočíst se tak o krátké charakteristice, osobnostech, koncertech, lekcích a především o vlivu a přínosu pro studenta.
|
| |
|
Flétna v díle Györgye Ligetiho
Havel, Daniel ; Pivoda, Radomír (vedoucí práce) ; Hlaváč, Jiří (oponent) ; Válek, Jiří (oponent)
Tato magisterská práce pojednává o tvorbě skladatele Györga Ligetiho se zaměřením na skladby, kde je součástí obsazení flétna. V úvodu je život a dílo skladatele představeno z pohledu časové osy a jsou zde uvedeny základní kompoziční proměny skladatelových děl. Hlavní kapitoly obsahují konkrétní díla s obsazením flétny, pikoly, altové nebo basové flétny a způsoby kompoziční práce na konkrétních ukázkách. Obsažena jsou také díla vokální, i když v nich flétna nezastává tak významnou roli, jako ve skladbách instrumentálních. Vzhledem k omezené dostupnosti některých partitur nejsou přiloženy příklady u všech kompozic. Práce proto čerpá také velkou měrou z nahrávek. Opomenuty nejsou ani důležité premiéry či sólisté, kteří se podíleli na produkcích daných skladeb ještě během skladatelova života.
|
| |
|
Česká tvorba pro sólovou flétnu po roce 1950
Oplová, Nikola ; Válek, Jiří (vedoucí práce) ; Pivoda, Radomír (oponent)
Diplomové práce s názvem Česká tvorba pro sólovou flétnu po roce 1950 se zabývá skladbami, které vznikly v tomto období až po současnost. Práce obsahuje tři hlavní části. V první jsou za sebou chronologicky podle roku narození řazeni jednotliví autoři a jejich skladby pro sólovou flétnu. U každého skladatele je uveden stručný životopis a jeho flétnová tvorba. Jednotlivá díla pro flétnu jsou zmíněna odděleně, jsou uvedeny souvislosti jejich vzniku, způsoby skladatelské práce, kdo skladby vydal a jaké existují nahrávky. V druhé kapitole jsou podobným, ale podrobnějším způsobem zpracováni dva zásadní autoři pro flétnovou tvorbu - Jindřich Feld a Jan Novák. Zde je rozšířen nejen životopis obou autorů, ale i informace o jednotlivých dílech. Poslední částí práce je abecední seznam autorů a jejich skladeb pro sólovou flétnu, kteří nebyli zmíněni v předešlých kapitolách, ale v tomto období také tvořili.
|