National Repository of Grey Literature 18 records found  previous11 - 18  jump to record: Search took 0.00 seconds. 
Optimization of the Stator Vane Aerodynamic Loading for a Turbocharger with a Variable Nozzle Turbine
Žatko, Miroslav ; Rudolf, Pavel (referee) ; Babák, Martin (referee) ; Malenovský, Eduard (advisor)
Tato práce se zabývá problematikou aerodynamického zatížení statorových lopatek turbodmychadla s variabilní geometrií turbíny a jeho následnou optimalizací. Metody výpočtového modelování tekutin jsou aplikovány s využitím komerčního softwaru ANSYS CFX. Výpočtový model celého turbínového stupně je použit pro analýzu aerodynamického zatížení statorových lopatek v několika polohách a pro různé operační podmínky. Provedená byla detailní analýza vlivu rozložení tlaku v turbínové skříni, úhlu natočení lopatky, jakož i vlivu distančních pinů na aerodynamické zatížení. Následně bylo vyvinuto experimentální zařízení pro přímé měření aerodynamického momentu statorových lopatek s využitím testovacího zařízení s názvem Gas Stand. Toto zařízení spaluje zemní plyn a dokáže vytvořit velmi stabilní podmínky proudění při vysokých teplotách, což umožňuje vyloučit vliv pulzací plynu, vibrací motoru, jakož i vlivu řídící strategie motoru na měřenou veličinu. Výsledky experimentu jsou následně porovnány s vypočtenou hodnotou pomocí CFD modelu a je dosažená velmi dobrá shoda. Validovaný CFD model je následně zredukován s využitím podmínek cyklické symetrie na model jen jednoho segmentu statoru a rotoru. Umožňuje to výrazně zvýšit produktivitu simulací a prozkoumat několik návrhových parametrů statoru v celém rozsahu pohybu statorových lopatek. Provedená analýza citlivosti těchto parametrů položila výborný základ pro jejich následnou optimalizaci a ukázala významný potenciál několika z nich. Na základě analýzy požadavků na aerodynamické zatížení statorových lopatek byla následně vytvořena definice ideálního zatížení, která byla ustavena jako cíl pro jeho optimalizaci. Použitých bylo několik optimalizačních strategií s využitím metody analýzy působících silových vektorů a jejich výsledky byly následně zhodnoceny a porovnány z více aspektů. Výsledné optimalizované řešení bylo následně přepočteno pomocí modelu celého turbínového stupně, čímž se prokázali jeho výborné vlastnosti z hlediska aerodynamického zatížení a zvýšení účinnosti ve spodní části charakteristiky.
Optimization of the Stator Vane Aerodynamic Loading for a Turbocharger with a Variable Nozzle Turbine
Žatko, Miroslav ; Malenovský, Eduard (advisor)
Tato práce se zabývá problematikou aerodynamického zatížení statorových lopatek turbodmychadla s variabilní geometrií turbíny a jeho následnou optimalizací. Metody výpočtového modelování tekutin jsou aplikovány s využitím komerčního softwaru ANSYS CFX. Výpočtový model celého turbínového stupně je použit pro analýzu aerodynamického zatížení statorových lopatek v několika polohách a pro různé operační podmínky. Provedená byla detailní analýza vlivu rozložení tlaku v turbínové skříni, úhlu natočení lopatky, jakož i vlivu distančních pinů na aerodynamické zatížení. Následně bylo vyvinuto experimentální zařízení pro přímé měření aerodynamického momentu statorových lopatek s využitím testovacího zařízení s názvem Gas Stand. Toto zařízení spaluje zemní plyn a dokáže vytvořit velmi stabilní podmínky proudění při vysokých teplotách, což umožňuje vyloučit vliv pulzací plynu, vibrací motoru, jakož i vlivu řídící strategie motoru na měřenou veličinu. Výsledky experimentu jsou následně porovnány s vypočtenou hodnotou pomocí CFD modelu a je dosažená velmi dobrá shoda. Validovaný CFD model je následně zredukován s využitím podmínek cyklické symetrie na model jen jednoho segmentu statoru a rotoru. Umožňuje to výrazně zvýšit produktivitu simulací a prozkoumat několik návrhových parametrů statoru v celém rozsahu pohybu statorových lopatek. Provedená analýza citlivosti těchto parametrů položila výborný základ pro jejich následnou optimalizaci a ukázala významný potenciál několika z nich. Na základě analýzy požadavků na aerodynamické zatížení statorových lopatek byla následně vytvořena definice ideálního zatížení, která byla ustavena jako cíl pro jeho optimalizaci. Použitých bylo několik optimalizačních strategií s využitím metody analýzy působících silových vektorů a jejich výsledky byly následně zhodnoceny a porovnány z více aspektů. Výsledné optimalizované řešení bylo následně přepočteno pomocí modelu celého turbínového stupně, čímž se prokázali jeho výborné vlastnosti z hlediska aerodynamického zatížení a zvýšení účinnosti ve spodní části charakteristiky.
Creation of Modal Parameter Estimation Application for Experimental Modal Analysis
Ondra, Václav ; Žatko, Miroslav (referee) ; Lošák, Petr (advisor)
The aim of this diploma thesis is a creation of modal parameter estimation application. Modal properties (natural frequencies, damping factors and mode shapes) are used in many dynamics analysis and their accurate determination is very important therefore the modal parameter estimation is one of the most significant part of the experimental modal analysis. Many methods have been developed for modal parameter estimation, each of them with different assumptions and with different accuracy. In the beginning of this thesis, a theory connected with modal analysis and a theory which is necessary for understanding to presented modal parameter methods are given. Then four different modal parameter estimation methods are presented - Peak Picking, Circle Fit, Least Square method and Eigensystem Realization Algorithm. The application for the modal parameter estimation is the output of this diploma thesis. In addition, the application allows performing all experimental modal analysis such as estimation of frequency response functions, animation of the found mode shapes, different kinds of comparison etc. In the conclusion, three structures are shown on which the application and modal parameter estimation methods were tested.
Analysis of dynamic properties of pneumatic actuator
Hrivňák, Ján ; Žatko, Miroslav (referee) ; Malenovský, Eduard (advisor)
This thesis deas with dynamic analysis of pneumatic actuator which is used as regulation mechanis of turbochargers with Variable Nozzle Turbine (VNT) technology. The first part of work is focused on experimental modeling which goal is obtaining Frequency Response Function on specify frequency range by Frequency Response Function Analysis – FRFA. Dominant vibrations of pneumatic actuator active parts is expected on this specify frequency range. Results of experimental modeling will be used for gaining input parameters for numerical computation as well. The second part deal with Pre-Stressed Modal Analysis and subsequently Harmonic analysis. Obtained results with numerical and experimental analysis will be compared. This part of diploma thesis is solved in programmatic environment ANSYS Workbench.
Rolling Analysis of Turbocharger Pin Roller
Pazour, Martin ; Žatko, Miroslav (referee) ; Novotný, Pavel (advisor)
The subject of the diploma thesis is a description of movement of a roller which is a part of turbocharger. The diploma thesis is created in cooperation of the research department of Honeywell in Brno. The thesis consists of review concerning operating of turbochargers and possibilities of solving contact problems. Then static and dynamic conditions in contact are treated in the following part. Contact pressures are generated using numerical simulation in Ansys software. In the conclusion sizes and coefficients of friction which are recommended as the most suitable to achieve minimal wear of the components in contact.
Computational analysis the state of stress of turbine blade
Klement, Jan ; Žatko, Miroslav (referee) ; Malenovský, Eduard (advisor)
This diploma thesis continues to the Ing. Damborský work and deals with strain-stress and dynamic analysis of the steam turbine blade. This blade is part of the last row of low pressure level of steam turbine. Computational analysis has been performed in first part using FEM. After that follows a modal analysis for the blade without residual stress as well as for the blade affected by heat treatment. Main goal is to obtain whether the state of stress is in the crack initiation area is influenced by thermal treatment. This problem was solved by computational simulation in commercial software Ansys 11.0.
Computational analysis of the dynamic behavior of the thrust bearings
Žatko, Miroslav ; Kos, Pavel (referee) ; Malenovský, Eduard (advisor)
This master´s thesis solves the problem of stationary viscous flow of incompressible fluids in thin layers of fluid film lubrication in fixed pad thrust bearings. The parametric computational model of oil domain was created for investigation the distribution of pressure, velocity and thermal fields together with the determination of the basic parameters as axial force, heating up and friction loss. Subsequently this model was applied for investigation influence of uneven bearing clearance. The problem task was solved by final volume method in Ansys CFX 12.0 software.
Research study of technical application of rheological oils (computational and experimental modelling)
Křížová, Blanka ; Žatko, Miroslav (referee) ; Malenovský, Eduard (advisor)
This bachelor’s thesis, which has a character of information research, deals with rheological fluids and their use. The beginning is concerned with a brief introduction to rheology and basic terminology. The following part is dedicated to the issue of rheological fluids – their composition, properties and behavior. Most of the thesis deals with the description of selected devices which use magnetorheological fluids, mainly dampers. Each of them is accompanied by a short description of the devices and the principle of function, including basic calculation.

National Repository of Grey Literature : 18 records found   previous11 - 18  jump to record:
Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.